Gazuzem vezerles elektronika

trebi at algoritmic.hu trebi at algoritmic.hu
Tue Sep 5 15:27:58 CEST 2006


En ilyennel jarkalok mar harmadik eve.
Alap keverofejes gazrendszer, a szabalyzas beavatkozo eleme egy 
(gazszervizben keszen kaphato, kb. 8 ezerert) leptetomotoros 
gazmennyisegszabalyzo. Ez a reduktor es a keverofej kozott van, a kisnyomasu 
gaz utjat szukiti. A szabalyzas annyit csinal, hogy a lambdaszonda jelet 
figyeli, es ha ez kisebb, mint 0.4 volt, akkor nyitasi iranyba lepteti a 
leptetomotort, mert szegeny a keverek. Ha nagyobb a lambdafeszultseg, mint 
0.6 V, akkor meg zar a szabalyzon, mert tul dus a keverek. Ketto kozott 
malmozik az ujjaival, nincs szukseg beavatkozasra. A szabalyzokor 
idoallandoja kb. 1 sec, gyorsabb beavatkozas egyreszt szuksegtelen, masreszt 
beleng a rendszer, himbilimbizik a fordulatszam.(Lambdaval egyutt, persze. 
:)
A dobozka ontanulo, amihez kell allando tapot kapnia, kozvetlenul az 
akkurol, hogy legyen ami nem felejt. Nincs nvram benne, 5 mA-t fogyaszt 
"standby" allapotban. Az ontanulas abbol all, hogy akkusaru levetelekor 
elfelejti a dolgokat, utana pedig eloszor [max_lepesszam+1]-et lepteti 
nyitasi iranyba a leptetomotort, vagyis megkeresi a full nyitott helyzetet. 
Itt mechanikus vegallas van, koppan a szelep, a motor meg kicsit rezeg a 
falnal, de ez nem zavarja. Ezutan lepked zaras iranyba, figyeli kozben a 
lambdajelet, es megjegyzi melyik lepesnel talalt egyes lambdat. (A 
procedurat persze uzemmeleg motornal kell vegezni, hogy legyen lambdajel.)
Ez a kozepallas, meg az egesz ontanulosdi ahhoz kell, hogy hideginditas utan 
(hideginditast onnan tudja, hogy 1 oraig nem volt gyujtas, a gyujtasos 
12v-ot is megkapja) ide allitsa be a leptetomotort, ez egy atlagosan jo 
helyzet. Egesz addig ott marad, amig meg nem erkezik a jel a 
lambdaszondatol. Amig a szonda hideg, addig 0v-ot ad. Ugyanez a helyzet 
veszuzemben is, tehat ha bedoglik a lambdaszonda, elszakad a drot stb. 
Betekeri a megtanult kozepallasba oszt jonapot. Kozben persze SOS jeleket 
villogtat a 3 LED-del, ami van rajta, es a szegeny, jo, dus kevereket jelzi 
normal uzemben.
Ami meg kene hozza, az egy TPS, Throttle Position Sensor, vagyis egy 
potmeter a fojtoszelepre. Azt figyelve hirtelen, eroteljes gazadasnal 
(differencialni kene a potmeter kimenofeszultseget :) radusitana jo erosen a 
keverekre, ugrosabb lenne tole az auto. De enelkul is teljesen jol mukodik.
Mivel lusta diszno vagyok, egy gyari elektronikat hasznalok, amit egyszeruen 
a kezembe nyomtak a szervizben, amikor csatlakozot kertem a leptetomotorhoz. 
A csatlakozo drotjainak a masik vegen ott fityegett az elektronika, aszontak 
rossz, vigyem a csudaba, ok csak kidobnak. Gondoltam jo lesz doboznak.
Viszont teljesen hibatlan volt, azota is azt hasznalom, csak kimertem, hogy 
mit csinal. Nincs ertelme masikat epiteni, ezt a dolgot igy kell csinalni, 
ahogy a Lovato kidolgozta.
Kepek, oldal kozepetol (irni is lusta vagyok, legtobbszor :)
http://trebi.uw.hu/

Trebitsch

Stolmár Tamás wrote:
> Sziasztok!
>
> Néhány héttel / hónappal ezelott írta valaki, hogy
> gondolkozott / kísérletezett azzal, hogy a gázüzemu
> autónál a keverékképzést lambdaszondával (is) szabályozta.
>
> Sikerült-e egyáltalán egy muködoképes megoldásig eljutni?
> Vagy lehetetlen megcsinálni?



More information about the Elektro mailing list