AC telj. szab.

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed Nov 22 10:01:54 CET 2006


Szima Gábor wrote:

>> Más kérdés, hogy mi az ábra, ha triakkal nullára akar valaki
>> vezérelni, azt bizony nem lehet, csak antiparalell tirisztorpárral
>> ilyen módon.
>
> Diac nevu varazslat. :)

Nem, a diac nem antiparalell tirisztorpár.

> Is. :)
> Szoval ket helyre is el kellene "sutni" a megoldast, amennyiben ez
> lehetseges. Az egyik egy trafo, a masik pedig egy porszivomotor.

A trafónál nem fog bejönni a triakos móka. Hacsaknem valami pici, állandóan 
terhelt trafóról van szó. Már szó esett itt ilyenekről. Az a gond, hogy ha a 
trafó üresben van, a mágnesezőárama csaknem tiszta induktív, ezt a triak 
nagyon rosszul fogja lekezelni. A gond ott van, hogy a triakot 
hátravezérelve nem áll elő az az állapot, ami az antiparalell 
tirisztorpárnál simán, hogy egyáltalán nem fog vezetni (ha az kell), hanem 
mihelyt eléri az alsó pontot, rögtön a következő félperiódusra nézve előáll 
nála a teljes kivezérlés. Főleg akkor van gond, ha ez aszimmetrikusan áll 
elő, tehát csak az egyik irányban, a másikban még éppen nem. Ekkor a trafó 
egyenáramra lesz igénybevéve, és rögtön ki fogja verni vagy a biztit, vagy a 
triakot, vagy mindkettőt.

A nullaátmenetkapcsolós dimmerekkel meg az a baj, hogy a trafó jó szarul 
reagál a nullátmenetre kapcsolásra, ekkor produkálja a legnagyobb bekapcs 
tranzienst. Persze ez az antiparalell tirisztorpárú mókára is érvényes, de 
annál van mód hátulról lassan "felvezetni". A triakkal ez nemhogy nehéz ügy, 
de csaknem lehetetlen éppen a mágnesezőáram miatt.

Szerintem neked nem lehet gond megoldani a következőt:
Antiparalell tirisztorpár úgy vezérelve, hogy a tirisztorok felváltva kapnak 
legalább 5ms-os gyújtójeleket, vagy ilyen hosszú impulzussorozatot olyan 
70-85% kitöltéssel (ha gyújtótrafós a módi). Egy procival pl simán.. :-) 
Ezek egymástól tehát 10ms eltolással vannak, és szintén 10ms tartományban 
kell tudni őket mozgatni együtt előre-hátra. Ez lesz az, amivel minden gond 
nélkül lehet trafót vezérelni.

Ha nem felfutásos indítás, hanem egyből bekapcsolás kell, akkor a 
színuszfesz csúcsán kell bekapcsolni, és onnan előremozgatni, ha kell, a 
maxig. Nem lesz átesés, meg más ilyen gond, és nullára is le lehet vinni 
akkor is, ha nincs a trafón terhelés.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list