Transzformátor gyűrűs tekercsekkel

otto ottomail at t-online.hu
Mon Nov 6 14:34:32 CET 2006


Sziasztok!

Ebben a témában folytatott levelezést el juttattam "Feri bácsinak".

Ime a válasza:
A feltaláló megjegyzései, sorrendben:

A vélemények a részletes ismeretek hiányában ,egy kétdimenziós kép alapján lettek kialakítva

"Rézből elég sok kell hozzá" !

A képen látható - első - prototípushoz kifejezetten kevés réz kellett , kb. 60 dkg ( kb. 1000 Ft ), ami nem vált az előnyére.

  a.. A teljesitménye kb. 280 VA, bruttó tömege 2,6 kg, amiből a teljesítmény/tömeg arány kb. 100 VA/kg. Ez a szám a toroid trafókra jellemző.
"Egy megfelelően nagyobb vasmag." !

  a.. Összehasonlítva egy azonos teljesítményű Hipersil köpenytrafóval, ez kb 40 %-al könnyebb.
  b.. Ez az arány abból adódik, hogy az elrendezésnek jobb a hűtése, így nagyobb a megengedhető áramsűrűség.
- Egy 1000 VA Hipersil trafó tömege 10 kg, míg a találmány szerinti szerkezet csak 5,6 kg !

A fentiek ellenére, ez a prototípus úgy rossz ahogy van !!

Mert:

  a.. Ménkü drága a Hipersil vasmag ! A képen látható prototípus vasmagja fiókból ( más fiókjából ) került elő, 8*400 = 3200 Ft !
  b.. A Hipersil vasmagok nem ehhez a szerkezethez vannak kitalálva, ezért valóban "minden optimumtól messze vannak". 
  c.. A prototípusok a "fiók elmélet" miatt készültek Hipersilből ( Pontosabban: hidegen hengerelt, irányított szemcséjű, tekercselt, vágott szalagmagból, amit külföldön "C-mag"-nak hívnak ).
  d.. 
" A mágneses tér szórása" !

- Egy trafó szórása a lehetséges légrések mellett a tekercs elrendezéstől is függ. Itt ez szándékos volt, mert a nagyobb méretűek hegesztőtrafók lesznek, ahol ez kifejezett kívánalom (persze, nem Hipersilből ). 

A "toroid sokkal jobb" !

- Már ahol !

  a.. A toroid 600 VA felett akkorát "rúg" bekapcsoláskor, hogy biztosító legyen a talpán, ami azt kibírja ! Csak 
speciális "indító" áramkörrel használható.

  a.. A toroid kiváló adottságai emiatt csak szűk mérettartományban érvényesülnek, ami egy megmerevedett fejlődési út, ami tovább már nem fejleszthető.
"Hogyan lehetett ezt "leszabadalmaztatni"?

  a.. Még nem kapta meg a szabadalmat, ideiglenes védelem alatt áll !
  a.. Ez a forma - belül tekercs, kívül vas - már a Zipernovszky-Bláthy-Déri találmányban is szerepelt, de ott a vasmag ( mag? ) lágyvas huzalból volt tekercselve. Ez a forma soha sem volt gyakorlati használtban,
  b.. ( Múzeumokban látható ).
  c.. A találmány lényege, a korszerű - osztott - vasmagokból létrehozott alak újdonság, aminek nincs előzménye a technikában, tehát szabadalomképes.
  d.. Amikor a Szabadalmi Hivatal közzéteszi a találmány, azt - kellő indokkal - meg lehet támadni. ( Nem olcsó mulatság ! )
Néhány szó a "szabadalom ellopás"-ról :

  a.. Az ellopáshoz legalább annyit kell tudni erről a trafóról, mint amennyit a feltaláló tud !
- Az ellopott és piacra dobott találmány ingyen reklám a feltalálónak !

  a.. Ellopni csak a piac által is "kipróbált" találmányt érdemes. Minden más óriási rizikó !
A feltaláló ajánlata: Ha kisebb mennyiségben tudja gyártani és eladni, áldásom rá ! Minden lehetséges segítséget megadok a gyártónak, cserébe csak a tapasztalatait "kérem vissza" ! A találmány "mögötti" know-how nem tartozik bele a segítségbe, az már pénzbe kerül. Első segítség: kerülje a Hipersilt ! A szerkezet ugyan egyszerű, de a vasmag drága, nem ide való ! Csak egyedi darabokhoz jó !

Üdv. Ottó



More information about the Elektro mailing list