Magyarazd meg, hogy mitol megy a villamos!

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
Sat Mar 25 08:03:40 CET 2006


Király,Gyula wrote:

> Az tényleg, de az érintkezési keresztmetszet?..:}}

A kérdés jó! Viszont sehol nincs előírva, hogy egyetlen ponton kéne az egész 
áramot levenni. :) Hely van, akár párhuzamosan 10-30 helyen is le lehetne 
szopni.

Inkább azért nem használnák ezt a módit, mert nemhogy 42V-ot, de még 24V-ot 
se hiszem, hogy elfogadhatónak találnának az utcán a hatóságok. Pl 
tűzvédelmileg sem, mert ha valaki elejt egy bármilyen fémdarabot, ami 
rövidrezárja, akkor szikraeső.

> Biztosan elégendő, de erről jutott eszembe, hogy golyóscsapágyon vitt
> már át valaki áramot?

Én (azaz egy régi ügyfelem) igen. Ez egy kis palackhegesztő készülék volt, 
ami úgy működött, hogy a palack egy talpcsapágyon volt, és azon jött bele az 
áram. Kb 100A. Nem mondom, hogy szép volt a golyók felülete, de az más miatt 
is lehetett, eleve valami méhtelepi szintű lomot guberáltak a feladathoz.

Csúszúgyűrűk helyett, tehát nagy sebességnél, ahol a csapágynak valódi 
csapágyszerepet is be kell töltenie, szerintem nem jó. Főleg, hogy nem 
ritkák a krómozott felületek, és egy egész más tapasztalatom szerint a króm, 
mint fém, hiába tud jó vezető lenni, de a felületén van egy vékony 
oxidréteg, és ezzel van a baj. (Egyszer egy nagyáramú eloxkád érintkezőivel 
volt módom kísérletezni. Kiderült, hogy bár a krómbevonat jól megvédte volna 
a korróziótól, az első alkalommal is már szar volt, mint vezető. Sőt, ha 
csak nekinyomtam az ohmmérőt a felületnek, már az se akart zárlatot mutatn.)

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list