fekezes/ nyomatekmeres

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
Mon Mar 20 11:17:28 CET 2006


Fuzesi Arnold wrote:

> Én rallyauto szerelőktől hallottam ugyan ezt...
> Mikor autót tuningoltunk rankordítottak hogy üresben ne túráztassuk
> nagyon mert széjjeszáll.
> Csak terhelve.

Igen, de ez így tök logikus. Terhelve nem tudod azt a fordulatszámot elérni, 
amit üresben, ahol emiatt szét is tud szállni.

Itt a lényeg az volt, hogy van egy adott max fordulatszám (mondjuk 10ezer), 
és ezt jobban viseli terhelve pl a hajtórúd, mint üresben. Én ezt tartom nem 
igaznak, mert a fordulatszámhoz tartozó centrifugális erők eleve megvannak 
(ugyanazok), és hozzájuk adódik a terhelésből származó ilyen-olyan erő. Pl 
amikor a hajtórúd kihajlásra a legjobban igénybe van véve (robbanáskor a 
dugó lefelé megy), ekkor nem mindegy, hogy még kap-e egy jókora hosszirányú 
plusz erőt is vagy nem.

Vagy a dugattyúcsapszeg és a főtengely, ahova a hajtórúd csatlakozik, csak 
natúr pörögve elég tetemes erőket kell, hogy elviseljen pusztán a pörgés 
miatt.
Pl a dugattyúcsapszeg oldalirányút, amit megtetéz terheléskor egy erre 
merőleges erő, a kettő eredője csak nagyobb lehet. A hajtórúd másik végén ez 
még sokkal intenzívebben jön elő, mert ott jön létre igazán a fő sugárirányú 
erő.

A fel-lekoppanás:
Ha kvázi üresben pörög, felérkezéskor a dugattyúra visszafelé húzó erő hat, 
amit lefelé induláskor talán csökkent a robbanás ereje, talán nem, lehet, 
hogy csak a holtpont után később vált előjelet az erő mozgásirányú 
összetevője. Ellenben terheléskor, amikor bőven kell kakaót adni bele, 
nagyerejű robbanás történik a hengerben a felső holtpontnál, és ha korábban 
netán húzóerő volt, ez biztosan átvált nyomóba. És lehetne még 
elemezgetni...

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list