fekezes/ nyomatekmeres
jhidvegi
jhidvegi at startadsl.hu
Mon Mar 20 11:17:28 CET 2006
Fuzesi Arnold wrote:
> Én rallyauto szerelőktől hallottam ugyan ezt...
> Mikor autót tuningoltunk rankordítottak hogy üresben ne túráztassuk
> nagyon mert széjjeszáll.
> Csak terhelve.
Igen, de ez így tök logikus. Terhelve nem tudod azt a fordulatszámot elérni,
amit üresben, ahol emiatt szét is tud szállni.
Itt a lényeg az volt, hogy van egy adott max fordulatszám (mondjuk 10ezer),
és ezt jobban viseli terhelve pl a hajtórúd, mint üresben. Én ezt tartom nem
igaznak, mert a fordulatszámhoz tartozó centrifugális erők eleve megvannak
(ugyanazok), és hozzájuk adódik a terhelésből származó ilyen-olyan erő. Pl
amikor a hajtórúd kihajlásra a legjobban igénybe van véve (robbanáskor a
dugó lefelé megy), ekkor nem mindegy, hogy még kap-e egy jókora hosszirányú
plusz erőt is vagy nem.
Vagy a dugattyúcsapszeg és a főtengely, ahova a hajtórúd csatlakozik, csak
natúr pörögve elég tetemes erőket kell, hogy elviseljen pusztán a pörgés
miatt.
Pl a dugattyúcsapszeg oldalirányút, amit megtetéz terheléskor egy erre
merőleges erő, a kettő eredője csak nagyobb lehet. A hajtórúd másik végén ez
még sokkal intenzívebben jön elő, mert ott jön létre igazán a fő sugárirányú
erő.
A fel-lekoppanás:
Ha kvázi üresben pörög, felérkezéskor a dugattyúra visszafelé húzó erő hat,
amit lefelé induláskor talán csökkent a robbanás ereje, talán nem, lehet,
hogy csak a holtpont után később vált előjelet az erő mozgásirányú
összetevője. Ellenben terheléskor, amikor bőven kell kakaót adni bele,
nagyerejű robbanás történik a hengerben a felső holtpontnál, és ha korábban
netán húzóerő volt, ez biztosan átvált nyomóba. És lehetne még
elemezgetni...
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list