Vagjunk bele!-kispoli elektromositasa
Attila Sass
attila.sass at palettainvent.hu
Mon Jun 12 19:04:10 CEST 2006
Hali!
Nyilván megvan az oka, hogy a Prius nem ilyen. A gázturbinák tudtommal
rosszabb hatásfokúak, cserébe egyszerűbb a szerkezetük és sokkal jobb a
KW/Kg arány. A kisebb hatásfok oka, hogy lehet kisebb benne a max
hőmérséklet, ui. a forgó lapátokat nem lehet aktívan hűteni (az állókat
talán még meg lehetne oldani) és nagyon kevés anyag marad magas
hőmérsékleten is kellően szilárd, hogy kibírja az iszonyatos
tehetetlenségi erőket. Ha a gázturbina maradékhőjével még vizet
forralnak, és gőzturbinát hajtanak (ami marad ezután azzal meg még lehet
melegvizet csinálni), akkor valószínűleg jobb összhatásfok alakul ki.
Azt hiszem csinálnak ilyent erőművekben.
Az http://www.maxwell.com/ultracapacitors/products/MC_power.html egész
emberes kapacok vannak. Ezekből már lehetne csinálni egy olyan
rendszert, amit csak a normál autókhoz hozzáadva
A
http://www.maxwell.com/pdf/uc/datasheets/MC_Cell_Power_1009361_rev2.pdf
szerint 5.72 Wh/kg energiasűrűség van ezekben. Vagyis ez kicsit több
mint 20kJ/kg a kivehető teljesítmény meg 17kW, szóval azzal nem lesz
gond. Ez azt jelenti, hogy egy 50 kg-os pack-al 1Mj energia tárolható.
Ez egy 1tonnás kocsit 160km/ó-ra gyorsítana. Az 50kg-os pack elfér a
hátsó ülés alatt. Szerintem ki kellene indulni egy hagyományos
elsőkerekes autóból. kis méretű, és a hátsó kerekekre szerelt egy-egy
eletromotorral, ami csak a gyorsítás-lassítás idejére lenne terhelve,
így kisebb tömegű is elég teljesítményt szolgálna rövid időre. Az
elektromotorok elég jól túlterhetők rövid időre. Elektronika figyelné
pl. a moci túlmelegedést, és akkor nem engedni a villany terhelését.
Holtjáték a gázpedálra is lenne téve, kis gázadással vagy ha a
gázadásnál kuplung be van nyomva csak az elektromotor lenne bekapcsolva.
Így városi vezetéskor: Kuplungpedál benyomva, sebesség a 3-asban vagy
4-esben. A Gázpedállal így csak az elektro 50km/ó-ig gyorsít, ott
kuplung finoman felenged, ez beröffenti az ottót és együtt gyorsít.
Fékezéskor kuplung benyomva, és a fékpedál holtjátékában elektrofékezés
visszatáplálással. Adott esetben alapjáratot elvesz, hogy ne pöfögjön
feleslegesen az ottó. Így a gyorsulás is több lehet, és a fogyasztás is
csökken.
Adott esetben a motor röffentés indítómotorról sem nagy ügy. Tényleg
ettől függetlenül is lehetne olyant csinálni, hogy a generátorról tötött
állapotban tartani egy ilyen ultrakapacot és arról indítózni. Így nem
terheli feleslegesen az akkut. Lámpánál ki lehet kapcsolni a motort,
mert azonnal beröffenti.
--
sassi
> -----Original Message-----
> From: elektro-bounces at tesla.hu [mailto:elektro-bounces at tesla.hu] On
> Behalf Of Halász Ferenc
> Sent: Monday, June 12, 2006 12:10 PM
> To: elektro at tesla.hu
> Subject: Re: Vagjunk bele!-kispoli elektromositasa
>
>
> jhidvegi írta:
> ----
> >
> > Cserébe marad a hagyományos üzemanyag, de elég lenne egy
> max 10kW-os
> > motor,
> > ami fogyasztásra lenne kihegyezve azon az egyféle
> fordulaton, amin járnia
> > kéne szépen, halkan.
>
> No, ezt próbáltam kb. 30 éve sugallni a "Rubik-alapítványnak", de nem
> mozdultak rá (merhogy nem vág a profiljukba :-( ) Azzal, hogy a moci
> _egy_ fordulatszámra, állandó teljesítményre sokkal jobban
> kihegyezhető hatásfokilag, sokat lehet nyerni. Vegyük csak számba a
> soksok mütyürkét, ami _mind_ a rugalmas, széles fordszám- és
> teljesít- ménytartományhoz köll! Ehhez képest a fenti sokkal
> egyszerübb. Még a
> "hangolható" csövekkel, kipufogóval is sokat lehet nyerni így.
>
> Emberesebb teljesítményhez el tudtam képzelni még egy pici
> gázturbina- hajtású generátort is mágneses csapágyazással.
> Ennek többtízezres fordulatszáma jó pár előnnyel bír, majd
> összeszedem ezeket, ha valakit érdekel. (A gázturbina jobb
> hatásfokú, mint a dugattyúsok.) Node pottyannyunk vissza a
> földre ;-) és az általunk is megvalósítható ketyerék közé!
> ----
> Érdemes végiggondolni, milyen előnyöket adhat a mai modern
> állandó- mágnesanyag, ami állítólag olcsóbb is a
> korábbiaknál. Hatásfokban úgy segíthet, hogy kisebb lesz az
> u.o. teljesítményü motor súlya és tér- fogata is. Ez a
> tekercsek méreténél hoz még kisebb rézveszteséget is. Lehet,
> hogy érdemes ebben amatőrködni, mert valószínü, hogy az
> ilyennel készített új állandómágneses motorok még eléggé
> aranyárban vásárolhatók. (Nemrég volt pár link a
> szélmotorokról, ahol szintén amatőr megoldá- sokban
> találkozhattunk a szupermágnesekkel.) (Interrupt..) Üdv: HFeri
>
> -----------------------------------
> Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
>
More information about the Elektro
mailing list