Vagjunk bele!-kispoli elektromositasa
jhidvegi
jhidvegi at startadsl.hu
Fri Jun 9 08:14:07 CEST 2006
vajk fekete wrote:
> Tuti ki lehet hagyni a valtot? Az hagyjan hogy egy szeles
> fordulatszamtartomanyban nyomatekos motor kellene, ami lehet hogy nem
> a legjobb kw/kg aranyu, de (en ehhez nem ertek) ezeknek a pillanatnyi
> hatasfoka nem fugg a fordulatszamtol? Mert ha igen, akkor megis lehet
> hogy egy kis tartomanyban hasznalt villanymotor plusz valto szumma
> jobb hatasfokot ad mint a szelestartomanyu motor.
Elvileg egy DC motor hatásfokát nem nehéz megnézni különbözo
fordulatszámoknál.
Vegyünk egy külso gerjesztésut. A gerjesztésnek van eleve egy fix
teljesítmény igénye. Ha a nyomaték adott, akkor az armatúraáram is adott,
annak van szintén egy fix ellenállása, tehát itt is nagyjából fix
teljesítmény fog eldisszipálódni. Ez adja különben azt a viszonylag merev
fordulatszám-nyomaték jelleggörbét, tehát a függolegesen fordulatszám
tengelyrol az üresjárási fordulatszámtól egy enyhe lejtésu egyenesrol van
szó, ahogy no a nyomaték.
Az armatúraveszteség arányos a vizszintes egyenes és eközötti szakasszal.
Látszik, hogy ha lejjebb jövünk a fordulatszámmal, ennek a szakasznak az
aránya a fordulatszámhoz megno. Álló, nyomatékos motornál ugye a hatásfok
nulla.
A frekiváltós aszinkronmotornál hasonló az ábra. A forgómezot adott áram
gerjeszti, ez az adott ellenállású tekercseken egy konkrét nyomatéknál
konkrét veszteséget hoz létre függetlenül a fordulatszámtól. A forgórészben
is ugyanez az ábra, adott nyomatékhoz adott szögsebességu lemaradás tartozik
a mezohöz képest, ez szintén egy konkrét kalickaáramot jelent, aminek az
adott ellenállásán fix veszteséget okoz. Álló helyzetben ennek is persze
nulla a hatásfoka, és ugyanakkora szintén a vesztesége ugyanakkora
nyomatéknál.
A változó veszteségek között a vasveszteség van, meg a mechanikus
(ventillációs, surlódási) jelleguek.
De hát nem kell számítani sokat álló vagy lassan forgó motorra.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list