Vagjunk bele!-kispoli elektromositasa
jhidvegi
jhidvegi at startadsl.hu
Fri Jun 9 08:27:59 CEST 2006
Csuvár Imre wrote:
> A toltes:
> ha valaki kiszamolna pontosan,
> azert kijonne, hogy nem egeszen ingyen van.
> Egy kisauto fogyasztasa megfelel kb. egy 2-3L/100km belsoegesu
> motorosnak. Ez csokkentheto napelemes, szelgeneratoros toltessel!
Ezt valóban érdemes lenne kiszámítani.
Elektromos esetben van az ismert Ft/kwh költség, amit el kell osztani a
töltés és a végén az egész hajtás+motor hatásfokával egymás után.
Szénhidrogénnél pedig az égésho árát a motor és a hajtáslánc hatásfokával.
Elsore számítás nélkül két gyanúm van.
1. a robbanómotor hatásfoka nemigen haladja meg a 30-40%-ot,
2. az üzemanyagok egységnyi energiatartalma helybol drágább, ha másért nem,
a jövedéki adó miatt.
Ha könnyen lehetne földgázzal autózni, akkor kebésbé volna érdemes a
villanyautóval foglalkozni. Azt már korábban számolgattuk, hogy a jelen
gázárak mellett a gáz egységnyi energiája valami 3-5-ször kisebb, mint a
villanyé. A PB gáz már drágább, a benzin, gázolaj... még sokkal drágább, ha
jól emléxem.
(A klímaügyek kapcsán számolgattunk anno.)
A villanyautónak két nagy energetikai elonye van: egyrészt eltunik a
rémséges hatásfokú robbanómotor, másrészt vissza lehet nyerni a mozgó
tömegekben rejlo energiát. Az elterjedése addig nem fog megtörténni, amíg
valami áttörés nem lesz az energiaátrolásban (legalább kWh/kg és élettartam,
de számíthat a feltöltési sebesség is), vagy nem hoznak létre valami baromi
jó hatásfokú üzemanyag cellát.
Szerintem a tárolásban a kondik lehet, hogy élre törnek. Az élettartamuk
helybol bazi nagy lehet, mert nem kémiáznak (gondolom), másrészt gyorsan
feltölthetok. (Elképzelem, ahogy a töltoállomáson MW-okkal töltögetnek.
:-) )
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list