OT KisPolszki

Topybear topybear at chello.hu
Tue Jun 6 17:14:54 CEST 2006


És tud is valaki valami konkrétumot, vagy csak 
elvi síkon, hipotetikusan emlegetjük a törvényalkotók anyukáját? :))))
Olvasmányaimból az rémlik, hogy a Hollandok elég 
liberálisan kezelik ezt a kérdést - ha 
levizsgázik, akkor mehet -, a németek már 
precízebbek, náluk TÜV-ös alkatrészekbõl lehet építkezni.
Ráadásul az adójogszabályok külön megemlékeznek 
arról, hogy ha a jármû átalakítása következtében 
azt forgalomba helyezik, akkor simán 
adókötelezettség keletkezik (regadó), másutt 
rendelkeznek az átalakítás tényének rögzítésérõl 
és a forgalmiba történõ bejegyzésérõl.



Egyébként:

"Átalakítási engedélyezési ügyek

A rendelet alkalmazásában jármû átalakítása a már 
forgalomba helyezett jármû olyan megváltoztatása, 
amely a típusbizonyítványban, az összeépítési 
engedélyben vagy a korábbi átalakítási 
engedélyben meghatározott adat, illetõleg 
közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi 
jellemzõ módosulását eredményezi, valamint a 
gépkocsi alvázának (az alváz szerepét betöltõ, az 
alvázszámot viselõ szerkezeti elemének) cseréje.

A jármû átalakítása minden olyan alkatrész, 
fõdarab, tartozék, vagy berendezés cseréje, 
valamint ezeknek a jármûre történõ fel- vagy 
leszerelése, amely a típusbizonyítványban 
rögzített adat módosulásával jár. 
Típusbizonyítvánnyal nem rendelkezõ jármûvek 
esetében ez azt az adatokat jelenti, amit a típusbizonyítvány tartalmazna.

A legfontosabb adatok az alábbiak :

     * jármû fajtája és jellege
     * a jármû geometriai méretei
     * a jármû saját és össztömege
     * nyomtávok és tengelytávok
     * a jármû tengelyterhelései
     * az alkalmazott kerékpántok mérete
     * a meghajtó motor gyártmánya, típusa, hajtóanyaga
     * sebességváltó gyártmánya, típusa áttételei
     * a rugózás, kerékfelfüggesztés kialakítása
     * a futómûvek gyártmánya, típusa
     * a fékrendszer bármely átalakítása
     * a jármû körvonalrajza, alakja
     * a kormánymûbe történõ bármely beavatkozás
     * a kormánymû (kormányszarv ) mérete
     * a kipufogórendszer kialakítása
     * a vontatásra vonatkozó adatok
     * a felépítmény jellemzõ adatai stb

Nem minõsül átalakításnak

    1. olyan tartozéknak a jármûre történõ 
felszerelése, amelynek felszerelését a közúti 
jármûvek forgalomba helyezésének és forgalomban 
tartásának mûszaki feltételeirõl szóló rendelet - 
6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM - , ( a továbbiakban: MR) elõírja vagy megengedi;
    2. a motor azonos típusú motorra történõ 
cseréje, / az eredetivel gyártmány és típusjelzés 
tekintetében maradéktalanul megegyezik /
    3. a jármûre engedélyezett cserefelépítmény felszerelése;
    4. a jármûbe beépített ülõhelyek számának ideiglenes csökkentése;
    5. szabványos, illetõleg jármûtípushoz 
rendszeresített vonószerkezet felszerelése, 
amennyiben a jármû egyébként vontatásra alkalmas;
    6. a gyártómû által rendszeresített 
oldalkocsinak motorkerékpárra történõ 
felszerelése, amennyiben a motorkerékpár oldalkocsi csatlakoztatására alkalmas;
    7. a jármû olyan mértékû megváltoztatása, 
amelyet a Közlekedési Fõfelügyelet engedély 
nélkül megvalósíthatónak minõsít. /mûanyag spoilerek, csomagtartók stb /

Nem minõsül továbbá átalakításnak a 
típusbizonyítványban szereplõ, vagy gyárilag is 
alkalmazott keréktárcsák, valamint az ezekhez 
szerelhetõ gumiabroncsok alkalmazása ( pl. 
széles, vagy alacsony nyomású abroncsok), ha ezek 
terhelhetõsége és sebességkategóriája megfelelõ. 
A gumiabroncsok cseréje a segédmotoros 
kerékpároknál és lassú jármûveknél a megengedett 
sebesség túllépését nem eredményezheti.

Nem minõsül átalakításnak a jármû eredeti 
alkatrészeinek a jármûtípushoz tartozó és 
minõsített ( H) alkatrésszel történõ cseréje, 
vagy kiegészítõ alkatrész illetõleg tartozék 
beszerelése, amennyiben ezek alkalmazása a 
jármûvön további beavatkozást nem igényel. A ( H 
) engedélyt kiadó hatóság a minõsítési okmányban 
meghatározza, ha a minõsített alkatrész 
felszerelése átalakítási engedélyezési eljárást 
is maga után von, vagy a jármûvet mûszaki 
vizsgára kell bemutatni / pl. vonóhorog 
felszerelése stb /.A forgalomban levõ jármû 
kialakítása, felszereltsége és tulajdonságai csak 
abban az esetben változtathatók meg, ha a 
változás a jármû közlekedésbiztonsági és 
környezetvédelmi jellemzõit nem rontja le.

A már forgalomba helyezett gépjármû, 
mezõgazdasági vontató és ezek pótkocsija 
átalakításához szükséges elõzetes engedélyt a 
területi közlekedési felügyelet, a jármûvek 
sorozatszerû (5 darabot meghaladó mennyiségû) 
átalakításakor a Központi Közlekedési 
Felügyelettõl kell a jármû tulajdonosának kérnie. 
A kérelemhez csatolni kell az elbíráláshoz 
szükséges mûszaki dokumentációt, melyet gépész- 
vagy közlekedés technikus, gépészmérnök, vagy 
közlekedésmérnöknek ill. üzemmérnöknek kell 
elkészítenie kettõ példányban, melybõl az egyik a 
kiadott engedély melléklete. A dokumentációnak 
tartalmaznia kell az elbíráláshoz szükséges rajzokat és számításokat.

Amennyiben az átalakítás során a jármû 
megengedett legnagyobb össztömegét, vagy 
tengelyterhelését a gyári, ill a 
típusbizonyítványban meghatározottakhoz képest 
növelni kívánják, a gyártómû / magyarországi 
vezérképviselete / szakvéleményét is csatolni kell.

Az eljáró hatóság az ügyfél költségéra indokolt 
estben szakértõi vizsgálatot is elrendelhet.

Az engedélyben a területi közlekedési felügyelet 
feltételeket határozhat meg. Az elõírt feltételek 
teljesítését - az engedélyben meghatározott 
esetekben - az elõzetes engedélyt kiadó szerv az 
engedély záradékolásával igazolja.

Az átalakítás során a jármû fajtája csak abban az esetben változtatható meg, ha

    1. - különleges indokolt esetben - speciális 
rendeltetésû tehergépkocsi keletkezik,
    2. 3500 kilogrammot meg nem haladó 
megengedett legnagyobb össztömegû gépkocsi 
átalakítása során lakófelépítményû gépkocsi keletkezik,
    3. az átalakítás során keletkezõ jármûfajta 
az átalakításra kerülõ típus gyári változataként 
is létezik; motorkerékpár segéd-motorkerékpárrá 
ebben az esetben sem alakítható át,
    4. 65 kW (88,4 LE) motorteljesítményt és 6000 
kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem 
haladó mezõgazdasági vontató átalakítása során lassú jármû keletkezik.

A jármû átalakításához új, felújított, javított, 
illetve bontás során kinyert, javítás nélkül 
beépíthetõnek minõsített alkatrészek használhatók.

A gépkocsi alvázszámát megváltoztató 
átalakításához csak gyári új alváz, karosszéria, 
illetõleg alvázszámot viselõ szerkezeti elem 
használható fel. Nem engedélyezhetõ a jármû olyan 
átalakítása, amely a közlekedésbiztonsági vagy 
környezetvédelmi követelmény tekintetében a jármû 
gyárilag kialakított jellemzõinek romlását eredményezi.

Az átalakított jármûvet idõszakos vizsgálatra a 
területi közlekedési felügyeletnél be kell 
mutatni. A vizsgálatot az átalakításra adott 
engedély, illetõleg, ha a területi közlekedési 
felügyelet az átalakításra ilyen feltételt 
szabott, a feltétel teljesítését igazoló 
záradékkal ellátott engedély birtokában lehet kérni.

Ha az átalakított jármû a követelményeknek 
megfelel, az átalakítással érintett változásról a 
területi közlekedési felügyelet adatlapot állít 
ki a jármû hatósági (forgalmi) engedélyébe 
történõ bevezetése érdekében, mely a területi 
Önkormányzatok Okmányirodáinak kötelezettsége.

A 3500 kg össztömeget meg nem haladó, személy és 
tehergépkocsiként gyári kivitelben egyaránt 
létezõ jármûvek átalakítása során a jogszabály 
lehetõséget ad a jármûfajta megváltozatására.. 
Tehergépkocsiból személygépkocsi létrehozása 
során a típushoz tartozó üléseket és biztonsági 
öveket kell alkalmazni, illetve utángyártott, 
minõsített esetében kizárólag a jármûtípushoz 
gyártott, és minõsített , M1 típusú jármûre 
alkalmazható ülések szerelhetõk be. A jármû 
minden ülését, a jármûhöz ill. az üléshez 
minõsített biztonsági övekkel kell ellátni.

Személyszállító jármûbõl tehergépkocsi 
létrehozása esetén szintén törekedni kell a gyári 
kivitel létrehozására. A jármû rakodóterén lévõ ( 
vagy megmaradó) ablakokat védeni kell ( ráccsal 
stb ) az áruval szemben, továbbá megfelelõ 
védelmet kell biztosítani a vezetõ és a 
szállítható személyek részére. Egyedi rácsot, 
ill. válaszfalat mûszakilag dokumentálni kell. / 
anyaga, rögzítettsége, mérete stb /

Lakógépkocsinak csak az a jármû minõsíthetõ, 
amelynek felépítménye méretei /belsõ magassága/ 
és maradandóan beépített belsõ berendezései 
alapján a tartós emberi tartózkodásra alkalmas.

A lakófelépítményt megfelelõ méretû ablakkal és 
ajtóval kell ellátni. A természetes szellõzés 
lehetõségét biztosítani kell. Az alváshoz 
beépített fekhelyet, a ruhanemû, edényzet, stb 
részére szolgáló tárolóhelyet szilárdan és 
maradandóan kell rögzíteni. Gáz alkalmazása 
esetén a vonatkozó szabványt teljesíteni kell. 
Hálózati elektromos csatlakozás esetén az 
érintésvédelmi megfelelõséget is tanúsítani kell. 
Ezen átalakításokat is mûszaki dokumentációval 
kell bemutatni, belsõ elrendezéssel és mûszaki számításokkal.

A lassú jármû és pótkocsija átalakításához 
szintén elõzetesen engedély szükséges, melynek 
eljárási rendje megegyezik a gépjármû átalakításnál felsoroltakkal.

Jármû összeépítés

A jármû összeépítése: a jármû egyedi elõállítása, 
illetõleg fõdarabokból, alkatrészekbõl történõ 
összeszerelése, ha e jármûvek száma öt darabnál nem több.

A jármû összeépítéséhez szükséges engedélyt a 
területi közlekedési felügyelet adja ki. Az 
engedély iránti kérelemhez csatolni kell a 
mellékletben felsoroltak közül az elbíráláshoz 
szükséges mûszaki dokumentációt. A területi 
közlekedési felügyelet a kérelmezõ költségére külsõ szakértõt is igénybe vehet.

Az összeépítési engedélyben a területi 
közlekedési felügyelet feltételeket határozhat 
meg. Az elõírt feltételek teljesítését - az 
engedélyben meghatározott esetekben - a területi 
közlekedési felügyelet az engedély záradékolásával igazolja.

Jármûvet összeépíteni csak kísérleti célra vagy 
olyan különleges egyedi rendeltetésre szabad, 
amelyre a hazai kereskedelem jármûvet nem 
forgalmaz. Összeépíthetõ ezen kívül pótkocsi és 
30 évnél régebbi típusú (modellû) gépjármû, 
valamint a - Magyar Nemzeti Autósport Szövetség 
Technikai Bizottságának szakvéleménye alapján - 
az igazolt sportegyesület vagy versenyzõ 
tulajdonában lévõ, kizárólag versenyzési célra 
készülõ, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 
sportszabályainak megfelelõ feljavított túrakocsi 
és feljavított terepjáró kocsi.

Nem kell elõzetes hatósági (összeépítési) 
engedély a segédmotoros kerékpárnak, a közúton 
személy- vagy teherszállítást nem végzõ, 
pótkocsit nem vontató lassú jármûnek és az MR 
118. §-ában említett lassú jármûnek, valamint a 
lassú jármû teherszállítást nem végzõ pótkocsijának az összeépítéséhez.

A jármû összeépítéséhez, új, felújított, 
javított, illetõleg bontás során kinyert és 
javítás nélkül beépíthetõnek minõsített alkatrészek használhatók.

Lassú jármû összeépítés útján nem készülhet 
gépkocsialváz vagy karosszéria felhasználásával.

Az összeépített jármûvet forgalomba helyezés 
elõtti vizsgálat céljából be kell mutatni a 
területi közlekedési felügyeletnek. Az 
összeépített jármû forgalomba helyezés elõtti 
vizsgálata során az érvényes összeépítési 
engedély egyedi forgalomba helyezési engedélynek 
minõsül. Ha a területi közlekedési felügyelet az 
összeépítésre feltételt állapított meg, a 
feltétel teljesítését is igazolni kell.

A kérelemhez csatolni kell az elbíráláshoz 
szükséges mûszaki dokumentációt, melyet 
gépésztechnikus, gépészmérnök, vagy 
közlekedésmérnöknek kell elkészítenie kettõ 
példányban, melybõl az egyik a kiadott engedély 
melléklete, valamint az eljárási díj befizetését 
igazoló / jelenleg 16.063 Ft / bizonylatot.

A jármû összeépítéséhez szükséges mûszaki dokumentációk

    1. A fõdarabok (motor, váltómû, 
kormányberendezés, futómûvek, alváz vagy önhordó 
kocsiszekrény, felépítmény) típusának és fõbb mûszaki adatainak leírása.
    2. A fõdarabok beépítésének mûszaki leírása, 
a csatlakozási pontok részletrajzai, illetve 
típusbizonyítvány nélküli jármûtípushoz tartozó 
fõdarabok felhasználása esetén számításokkal kiegészített részletrajzai.
    3. A fõdarabok beépítésének összeállítási rajzai.
    4. A jármû fõ méreteit tartalmazó rajz.
    5. A tervezett méret, tömeg és 
tengelyterhelés adatok üres és terhelt állapotra.
    6. A jármû kormányozhatóságára vonatkozó adatok.
    7. A jármû rugózására, felfüggesztésére, gumiabroncsaira vonatkozó adatok.
    8. A fékberendezés elvi felépítésének sémája, 
az alkalmazott szerkezetek típusának leírása.
    9. Az egyes fékrendszerek (üzemi, biztonsági, 
rögzítõ) hatásosságára vonatkozó számítások.
   10. Az elektromos berendezések kapcsolási 
vázlata, az alkalmazott szerkezetek típusának leírása.
   11. A világító és fényjelzõ berendezések elhelyezését tartalmazó rajz.
"

Topy




More information about the Elektro mailing list