OT KisPolszki
Topybear
topybear at chello.hu
Tue Jun 6 17:14:54 CEST 2006
És tud is valaki valami konkrétumot, vagy csak
elvi síkon, hipotetikusan emlegetjük a törvényalkotók anyukáját? :))))
Olvasmányaimból az rémlik, hogy a Hollandok elég
liberálisan kezelik ezt a kérdést - ha
levizsgázik, akkor mehet -, a németek már
precízebbek, náluk TÜV-ös alkatrészekbõl lehet építkezni.
Ráadásul az adójogszabályok külön megemlékeznek
arról, hogy ha a jármû átalakítása következtében
azt forgalomba helyezik, akkor simán
adókötelezettség keletkezik (regadó), másutt
rendelkeznek az átalakítás tényének rögzítésérõl
és a forgalmiba történõ bejegyzésérõl.
Egyébként:
"Átalakítási engedélyezési ügyek
A rendelet alkalmazásában jármû átalakítása a már
forgalomba helyezett jármû olyan megváltoztatása,
amely a típusbizonyítványban, az összeépítési
engedélyben vagy a korábbi átalakítási
engedélyben meghatározott adat, illetõleg
közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi
jellemzõ módosulását eredményezi, valamint a
gépkocsi alvázának (az alváz szerepét betöltõ, az
alvázszámot viselõ szerkezeti elemének) cseréje.
A jármû átalakítása minden olyan alkatrész,
fõdarab, tartozék, vagy berendezés cseréje,
valamint ezeknek a jármûre történõ fel- vagy
leszerelése, amely a típusbizonyítványban
rögzített adat módosulásával jár.
Típusbizonyítvánnyal nem rendelkezõ jármûvek
esetében ez azt az adatokat jelenti, amit a típusbizonyítvány tartalmazna.
A legfontosabb adatok az alábbiak :
* jármû fajtája és jellege
* a jármû geometriai méretei
* a jármû saját és össztömege
* nyomtávok és tengelytávok
* a jármû tengelyterhelései
* az alkalmazott kerékpántok mérete
* a meghajtó motor gyártmánya, típusa, hajtóanyaga
* sebességváltó gyártmánya, típusa áttételei
* a rugózás, kerékfelfüggesztés kialakítása
* a futómûvek gyártmánya, típusa
* a fékrendszer bármely átalakítása
* a jármû körvonalrajza, alakja
* a kormánymûbe történõ bármely beavatkozás
* a kormánymû (kormányszarv ) mérete
* a kipufogórendszer kialakítása
* a vontatásra vonatkozó adatok
* a felépítmény jellemzõ adatai stb
Nem minõsül átalakításnak
1. olyan tartozéknak a jármûre történõ
felszerelése, amelynek felszerelését a közúti
jármûvek forgalomba helyezésének és forgalomban
tartásának mûszaki feltételeirõl szóló rendelet -
6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM - , ( a továbbiakban: MR) elõírja vagy megengedi;
2. a motor azonos típusú motorra történõ
cseréje, / az eredetivel gyártmány és típusjelzés
tekintetében maradéktalanul megegyezik /
3. a jármûre engedélyezett cserefelépítmény felszerelése;
4. a jármûbe beépített ülõhelyek számának ideiglenes csökkentése;
5. szabványos, illetõleg jármûtípushoz
rendszeresített vonószerkezet felszerelése,
amennyiben a jármû egyébként vontatásra alkalmas;
6. a gyártómû által rendszeresített
oldalkocsinak motorkerékpárra történõ
felszerelése, amennyiben a motorkerékpár oldalkocsi csatlakoztatására alkalmas;
7. a jármû olyan mértékû megváltoztatása,
amelyet a Közlekedési Fõfelügyelet engedély
nélkül megvalósíthatónak minõsít. /mûanyag spoilerek, csomagtartók stb /
Nem minõsül továbbá átalakításnak a
típusbizonyítványban szereplõ, vagy gyárilag is
alkalmazott keréktárcsák, valamint az ezekhez
szerelhetõ gumiabroncsok alkalmazása ( pl.
széles, vagy alacsony nyomású abroncsok), ha ezek
terhelhetõsége és sebességkategóriája megfelelõ.
A gumiabroncsok cseréje a segédmotoros
kerékpároknál és lassú jármûveknél a megengedett
sebesség túllépését nem eredményezheti.
Nem minõsül átalakításnak a jármû eredeti
alkatrészeinek a jármûtípushoz tartozó és
minõsített ( H) alkatrésszel történõ cseréje,
vagy kiegészítõ alkatrész illetõleg tartozék
beszerelése, amennyiben ezek alkalmazása a
jármûvön további beavatkozást nem igényel. A ( H
) engedélyt kiadó hatóság a minõsítési okmányban
meghatározza, ha a minõsített alkatrész
felszerelése átalakítási engedélyezési eljárást
is maga után von, vagy a jármûvet mûszaki
vizsgára kell bemutatni / pl. vonóhorog
felszerelése stb /.A forgalomban levõ jármû
kialakítása, felszereltsége és tulajdonságai csak
abban az esetben változtathatók meg, ha a
változás a jármû közlekedésbiztonsági és
környezetvédelmi jellemzõit nem rontja le.
A már forgalomba helyezett gépjármû,
mezõgazdasági vontató és ezek pótkocsija
átalakításához szükséges elõzetes engedélyt a
területi közlekedési felügyelet, a jármûvek
sorozatszerû (5 darabot meghaladó mennyiségû)
átalakításakor a Központi Közlekedési
Felügyelettõl kell a jármû tulajdonosának kérnie.
A kérelemhez csatolni kell az elbíráláshoz
szükséges mûszaki dokumentációt, melyet gépész-
vagy közlekedés technikus, gépészmérnök, vagy
közlekedésmérnöknek ill. üzemmérnöknek kell
elkészítenie kettõ példányban, melybõl az egyik a
kiadott engedély melléklete. A dokumentációnak
tartalmaznia kell az elbíráláshoz szükséges rajzokat és számításokat.
Amennyiben az átalakítás során a jármû
megengedett legnagyobb össztömegét, vagy
tengelyterhelését a gyári, ill a
típusbizonyítványban meghatározottakhoz képest
növelni kívánják, a gyártómû / magyarországi
vezérképviselete / szakvéleményét is csatolni kell.
Az eljáró hatóság az ügyfél költségéra indokolt
estben szakértõi vizsgálatot is elrendelhet.
Az engedélyben a területi közlekedési felügyelet
feltételeket határozhat meg. Az elõírt feltételek
teljesítését - az engedélyben meghatározott
esetekben - az elõzetes engedélyt kiadó szerv az
engedély záradékolásával igazolja.
Az átalakítás során a jármû fajtája csak abban az esetben változtatható meg, ha
1. - különleges indokolt esetben - speciális
rendeltetésû tehergépkocsi keletkezik,
2. 3500 kilogrammot meg nem haladó
megengedett legnagyobb össztömegû gépkocsi
átalakítása során lakófelépítményû gépkocsi keletkezik,
3. az átalakítás során keletkezõ jármûfajta
az átalakításra kerülõ típus gyári változataként
is létezik; motorkerékpár segéd-motorkerékpárrá
ebben az esetben sem alakítható át,
4. 65 kW (88,4 LE) motorteljesítményt és 6000
kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem
haladó mezõgazdasági vontató átalakítása során lassú jármû keletkezik.
A jármû átalakításához új, felújított, javított,
illetve bontás során kinyert, javítás nélkül
beépíthetõnek minõsített alkatrészek használhatók.
A gépkocsi alvázszámát megváltoztató
átalakításához csak gyári új alváz, karosszéria,
illetõleg alvázszámot viselõ szerkezeti elem
használható fel. Nem engedélyezhetõ a jármû olyan
átalakítása, amely a közlekedésbiztonsági vagy
környezetvédelmi követelmény tekintetében a jármû
gyárilag kialakított jellemzõinek romlását eredményezi.
Az átalakított jármûvet idõszakos vizsgálatra a
területi közlekedési felügyeletnél be kell
mutatni. A vizsgálatot az átalakításra adott
engedély, illetõleg, ha a területi közlekedési
felügyelet az átalakításra ilyen feltételt
szabott, a feltétel teljesítését igazoló
záradékkal ellátott engedély birtokában lehet kérni.
Ha az átalakított jármû a követelményeknek
megfelel, az átalakítással érintett változásról a
területi közlekedési felügyelet adatlapot állít
ki a jármû hatósági (forgalmi) engedélyébe
történõ bevezetése érdekében, mely a területi
Önkormányzatok Okmányirodáinak kötelezettsége.
A 3500 kg össztömeget meg nem haladó, személy és
tehergépkocsiként gyári kivitelben egyaránt
létezõ jármûvek átalakítása során a jogszabály
lehetõséget ad a jármûfajta megváltozatására..
Tehergépkocsiból személygépkocsi létrehozása
során a típushoz tartozó üléseket és biztonsági
öveket kell alkalmazni, illetve utángyártott,
minõsített esetében kizárólag a jármûtípushoz
gyártott, és minõsített , M1 típusú jármûre
alkalmazható ülések szerelhetõk be. A jármû
minden ülését, a jármûhöz ill. az üléshez
minõsített biztonsági övekkel kell ellátni.
Személyszállító jármûbõl tehergépkocsi
létrehozása esetén szintén törekedni kell a gyári
kivitel létrehozására. A jármû rakodóterén lévõ (
vagy megmaradó) ablakokat védeni kell ( ráccsal
stb ) az áruval szemben, továbbá megfelelõ
védelmet kell biztosítani a vezetõ és a
szállítható személyek részére. Egyedi rácsot,
ill. válaszfalat mûszakilag dokumentálni kell. /
anyaga, rögzítettsége, mérete stb /
Lakógépkocsinak csak az a jármû minõsíthetõ,
amelynek felépítménye méretei /belsõ magassága/
és maradandóan beépített belsõ berendezései
alapján a tartós emberi tartózkodásra alkalmas.
A lakófelépítményt megfelelõ méretû ablakkal és
ajtóval kell ellátni. A természetes szellõzés
lehetõségét biztosítani kell. Az alváshoz
beépített fekhelyet, a ruhanemû, edényzet, stb
részére szolgáló tárolóhelyet szilárdan és
maradandóan kell rögzíteni. Gáz alkalmazása
esetén a vonatkozó szabványt teljesíteni kell.
Hálózati elektromos csatlakozás esetén az
érintésvédelmi megfelelõséget is tanúsítani kell.
Ezen átalakításokat is mûszaki dokumentációval
kell bemutatni, belsõ elrendezéssel és mûszaki számításokkal.
A lassú jármû és pótkocsija átalakításához
szintén elõzetesen engedély szükséges, melynek
eljárási rendje megegyezik a gépjármû átalakításnál felsoroltakkal.
Jármû összeépítés
A jármû összeépítése: a jármû egyedi elõállítása,
illetõleg fõdarabokból, alkatrészekbõl történõ
összeszerelése, ha e jármûvek száma öt darabnál nem több.
A jármû összeépítéséhez szükséges engedélyt a
területi közlekedési felügyelet adja ki. Az
engedély iránti kérelemhez csatolni kell a
mellékletben felsoroltak közül az elbíráláshoz
szükséges mûszaki dokumentációt. A területi
közlekedési felügyelet a kérelmezõ költségére külsõ szakértõt is igénybe vehet.
Az összeépítési engedélyben a területi
közlekedési felügyelet feltételeket határozhat
meg. Az elõírt feltételek teljesítését - az
engedélyben meghatározott esetekben - a területi
közlekedési felügyelet az engedély záradékolásával igazolja.
Jármûvet összeépíteni csak kísérleti célra vagy
olyan különleges egyedi rendeltetésre szabad,
amelyre a hazai kereskedelem jármûvet nem
forgalmaz. Összeépíthetõ ezen kívül pótkocsi és
30 évnél régebbi típusú (modellû) gépjármû,
valamint a - Magyar Nemzeti Autósport Szövetség
Technikai Bizottságának szakvéleménye alapján -
az igazolt sportegyesület vagy versenyzõ
tulajdonában lévõ, kizárólag versenyzési célra
készülõ, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA)
sportszabályainak megfelelõ feljavított túrakocsi
és feljavított terepjáró kocsi.
Nem kell elõzetes hatósági (összeépítési)
engedély a segédmotoros kerékpárnak, a közúton
személy- vagy teherszállítást nem végzõ,
pótkocsit nem vontató lassú jármûnek és az MR
118. §-ában említett lassú jármûnek, valamint a
lassú jármû teherszállítást nem végzõ pótkocsijának az összeépítéséhez.
A jármû összeépítéséhez, új, felújított,
javított, illetõleg bontás során kinyert és
javítás nélkül beépíthetõnek minõsített alkatrészek használhatók.
Lassú jármû összeépítés útján nem készülhet
gépkocsialváz vagy karosszéria felhasználásával.
Az összeépített jármûvet forgalomba helyezés
elõtti vizsgálat céljából be kell mutatni a
területi közlekedési felügyeletnek. Az
összeépített jármû forgalomba helyezés elõtti
vizsgálata során az érvényes összeépítési
engedély egyedi forgalomba helyezési engedélynek
minõsül. Ha a területi közlekedési felügyelet az
összeépítésre feltételt állapított meg, a
feltétel teljesítését is igazolni kell.
A kérelemhez csatolni kell az elbíráláshoz
szükséges mûszaki dokumentációt, melyet
gépésztechnikus, gépészmérnök, vagy
közlekedésmérnöknek kell elkészítenie kettõ
példányban, melybõl az egyik a kiadott engedély
melléklete, valamint az eljárási díj befizetését
igazoló / jelenleg 16.063 Ft / bizonylatot.
A jármû összeépítéséhez szükséges mûszaki dokumentációk
1. A fõdarabok (motor, váltómû,
kormányberendezés, futómûvek, alváz vagy önhordó
kocsiszekrény, felépítmény) típusának és fõbb mûszaki adatainak leírása.
2. A fõdarabok beépítésének mûszaki leírása,
a csatlakozási pontok részletrajzai, illetve
típusbizonyítvány nélküli jármûtípushoz tartozó
fõdarabok felhasználása esetén számításokkal kiegészített részletrajzai.
3. A fõdarabok beépítésének összeállítási rajzai.
4. A jármû fõ méreteit tartalmazó rajz.
5. A tervezett méret, tömeg és
tengelyterhelés adatok üres és terhelt állapotra.
6. A jármû kormányozhatóságára vonatkozó adatok.
7. A jármû rugózására, felfüggesztésére, gumiabroncsaira vonatkozó adatok.
8. A fékberendezés elvi felépítésének sémája,
az alkalmazott szerkezetek típusának leírása.
9. Az egyes fékrendszerek (üzemi, biztonsági,
rögzítõ) hatásosságára vonatkozó számítások.
10. Az elektromos berendezések kapcsolási
vázlata, az alkalmazott szerkezetek típusának leírása.
11. A világító és fényjelzõ berendezések elhelyezését tartalmazó rajz.
"
Topy
More information about the Elektro
mailing list