Re: négyeshatos

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed Jul 19 11:05:18 CEST 2006


vajk fekete wrote:

> en arra tippelek, hogy nincsenek parhuzamos kabelek! ez egyenaram
> nem? nem trivialis messzire vezetni.

De vannak, mindenütt vannak. A mávnál is. Meg is lehet figyelni. Jóval 
vastagabbak, sot, több is lehet párhuzamosan. És ésszeru is. A 
felsovezetékkel szemben mások a követelmények. Legyen ugyan nekik akkora 
keresztmetszete, hogy egy-két villamos áramát elviselje, de a lényeg, hogy 
ésszeru erovel úgy meg lehessen spanolni, hogy nagyjából vizszintes 
(pontosabban a pályával párhuzamos) síkban legyen, cikk-cakkban, hogy az 
áramszedok ne egy ponton kopjanak.

A mellette akárhol futó tápkábel lehet nagy belógású, azzal szemben csak a 
kis ellenállás, tehát csak az áramvezetés a követelmény.

Máv vonalakon vannak helyek (megfigyelheto), hogy jön egy híd, ami alatt át 
kell bújnia a vonatnak. De a híd két oldalán vannak magasabb oszlopok, a fo 
áramvezeto kábelt átviszik a híd fölött, de a felsovezeték a híd alatt van. 
(És ez ugye 25kV váltó!, ez a rosszabb. Egyenáramot induktív fesz-esés 
nélkül lehet messzire vezetni, tehát még indokoltabbak a kábelek.)

Nem kell lassan mennie a vonatnak, csak gondolom, nem lehet az se, hogy pár 
méteren belül nyomja le az áramszedot. És vissza se emelkedhet gyorsan, mert 
nem tud. Valami csillapítás van benne, de lehet, hogy ez csak a nagy 
elmozdulásokra vonatkozik, a kicsikre lehet, hogy gyorsan reagál.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list