Re: FET híd

Andras Tantos andras at tantosonline.com
Tue Jan 10 17:17:56 CET 2006


Hali!

> Hogy is van ez?
>
> Kis DC motor sebesseget szeretnem szabalyozni oda-vissza.
> 4-es FET hid eddig rendben.
>
> Also FET-eket hajtom PWM-el pl, felsőket siman csak kapcsolgatom ki-be
> ezalatt. Ez is rendben.
>
> Ellenben ha fekezni akarok, de a fekezes intenzitasat is szabalyozni 
> akarom,
> (pl. modellauto a kanyar előtt (előre hátramenetben is kanyarodhat!): 
> erősen generátor üzem...)
> akkor is eleg ha csak az also ket FET-et PWM-ezem, es a felsoket fixen
> vezerlem? Ugy ertem hogy ilyenkor kikapcsolom a felsőket, és az alsó közül
> PWM-et kap valamelyik, azaz rövidrezárogatom a motort.
>
> A kerdes igazabol annyi hogy eleg-e ha az also ket FET-et vagyok kepes
> PWM-ben vezerelni, es a felsoket siman csak ki-be kapcsolni?
> Ezzel meg tudok-e mindent csinalni amit irtam?

Meg tudsz, de nem igy. Foleg kis R/C autokban a motor fekezo ereje messze
nem eleg (amit irtal, az elvben OK, csak a gyakorlatban nem mukodott nekem).
Ami viszont igen, hogy normal PWM hajtas ugy, hogy X% elore, X% hatra. Ha X
nagyon kicsi, gyakorlatilag szabadon fut a motor. Ha X 50 koruli, az a
legerosebb fek. Vigyazz vele, mert nagyon sok energiat emeszt fel, es ezt
joreszt hove alakitja a motoron - konnyen gyorsan le lehet ezzel a
vezerlessel egetni a motort.

A masik megoldas, amit en csinaltam, hogy raktam a kutyube fordulatszam
merest, es szabalyzokort (egy eleg regi verziot, kisebb hibakkal meg tudsz
nezni itt: http://www.modularcircuits.com/h-bridge.htm). Ezzel aztan, ha a
vezerlojel 0-t ker, a kerek meg forog, akkor meg a fentinel is komolyabb
fekezest tud csinalni, mert ha kell hatramenetbe is kapcsolja a motort, hogy
elerje a kivant fordulatszamot. Raadasul ha nem forog a motor, nem enged
bele folosleges energiat, es nem termel (tul sok) hot.

Udv,
Tantos Andras





More information about the Elektro mailing list