Re: Xenon lámpa tápegység

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Dec 11 17:05:03 CET 2006


Várszegi Péter wrote:
> Egy kicsit meg vagyok zavarodva, én úgy tudtam, hogy azt nem egyszerű
> begyújtani, most meg valaki azt állította, hogy egy 300W körüli
> lámpát egész egyszerűen egy diódahídról üzemelteti, se áramkorlát, se
> megfelelő freki nem kell neki.
> Csinált egy egyszerű gyűjtót hozzá és kész...
> Valóban nem kell hozzá semmi áramkorlát?
> Annyit vesz fel ami kell neki és kész, csak egyenirányítom?

Hááát, elmegy egy darabig, de meddig? Én is nyomattam egy higanygőz lámpát,
amikor csináltam egy 400V-os tápegységet, és kíváncsi voltam, hogy muzsikál
egyenárammal. Csodásan begyújtott, és szépen tudtam változtatni a fényerejét
is az árammal. Aztán élt még vagy 5 percet. :-) Lehet, hogy elcsesztem
egy-egy pillanatban az áramkorlátot, mert ugye ez csak olyan 100-150V
közötti lámpa lehetett, és nem volt könnyű a potival az 1A körüli tartományt
állítgatni a 150A-es gépen :-), de amíg nem volt nagy az áram - és ez a
lényeg - akkor is már láttam, hogy az egyik elektródája jóval intenzívebben
melegszik. Szóval az a gyanúm, hogy nem véletlen kell neki a váltó. Sima
hegesztéskor is általába a pozitív elektróda jobban melegszik.

Ha pedig már váltó, akkor nem számít persze a freki. Autólámpáknál tudtommal
400Hz körülit használnak. A begyújtás 6kV-os tüskével történik.

Az áramkorlát kellhet, bár a bekapcsolásnál ez jó magas lehet. Azt tudom, 
hogy ezek a 35W-os xenon lámpák kb 3,5A-t vesznek fel, mármint a 13,5V-os 
egyenfeszből, ebben benne van a ballaszt vesztesége is, de induláskor akár a 
10A fölé is elmegy, hogy már az elején is elég jó összetételű legyen a fény, 
és hamar elérje az üzemi hőmérsékletet. Asszem se nem feszre, se nem áramra, 
hanem teljesítményre szabályoz a ballaszt.

hjozsi

hjozsi



More information about the Elektro mailing list