[OT]Kerekosszetartas
jhidvegi
jhidvegi at startadsl.hu
Sun Apr 9 11:28:53 CEST 2006
trebi at algoritmic.hu wrote:
> Ebben az esetben hasznald a regi jo madzagos eljarast. Vizszintes
> talajon egyenesbe hozod a jarmuvet, valamennyit mozgatod elore-hatra,
> hogy bealljanak a dolgok, aztan egy madzaggal korbekerited a 4
> kereket, minel feszesebben. Persze ezt csak valahol a kerek also
> reszenel tudod megtenni, tehat az ott latott erteket at kell szamolni
> a kerek teljes meretere, de azert ez nem megoldhatatlan. :)
> Osszetartas allitasara teljesen korrekt modszer, csak kicsit lassu.
Én meg úgy csináltam régebben, hogy távolról benéztem az elso-hátsó
kerekeket.
De most nem ezért írok, van még valami, amit ezelott, amit Trebi írt, tegyél
meg:
Általában vannak felnihibák is, amik miatt a kerék kissé kóvályog, ha
forgatják. (Szabadon). Ezért az ilyen muveletekhez a kereket elore be kell
állítani úgy, hogy pl alul nézed, és forgatod a kereket, akkor ki-be fog
menni pl a gumi oldala. Itt meg kell keresni azt a helyzetet amikor vagy
legbelül vagy legkívül van. Ekkor a felfekvo madzag biztosan meroleges lesz
a tényleges forgástengelyre.
Én egyébként úgy csináltam, hogy volt (még tán ma is megvan) két
talpcsapágyam, kis kiegészítéssel és a kerék fenti beállításával a kerék alá
tettem, ezzel kétujjal is elfordíthatóvá váltak a kerekek szinte, ezzel
megszunt a gumi tapadása általi, eltérést okozó visszatéríto ero.
Öreg gépnél (én pl zsigulinál csinálgattam ilyet) az jött be, hogy alig
állítottam összetartást, azt is csak azért, hogy menet közben a fellépo erok
lehetoleg párhuzamosra állítsák a kerekeket (nulla összetartás). Ezzel
rohadtul le tudtam csökkenteni a fogyasztást is, meg a gumikopást is.
Amúgy elofordult, hogy ilyen-olyan hibákból rohadtnagy össze- vagy
széttartás jött létre, és egyáltalán nem éreztem életveszélyesnek. Ezért
kissé túldramatizáltnak tartom ezeknek a rigorózus betartását, szerintem a
gumikopás a legkényegesebb. Persze eros oldalszélben szar ügy a párhuzamos,
foleg a széttartó kerék, mert állandóan figyelni kell, és korrigálni.
Intenzív kanyarodáskor viszont a széttartás az elonyösebb, hiszen
összetartáskor a belso kerék nem kifelé akar menni ahelyett, hogy inkább
segítene az amúgy is szar helyzetben lévo külso társának, könnyebben fog
kitörni a gép. Ha széttartás van, a belso, már sokkal kisebb mértékben
terhelt belso kerék akár kúszik is, jobban akar befelé menni, mint a külso
társa, amelyiken a teher van, ezzel levesz annak az oldalirányú erejébol.
De ezért nem érdemes persze széttartást állítani, ezek csak finomságok.
(Nemtom, F1-en vannak-e ilyesmik, nem hinném, hogy ott gumikopásra
hajtanának. :) Azaz mintha errol már hallottam is volna vmelyik
közvetítésben.)
Szóval öreg gépnél, ha keveset akarsz költeni gumira, akkor párhuzamos
menet, sem össze, sem széttartás. :-)
Futómubeállítónál nem érheto el, rojtosra beszélheted a szádat, akkor se
fogja úgy csinálni. :-)
Ja, kerékdolés és társai: a zsigulinál hézagolással be tudták állítani, sot,
be is szokták. A fordnál aszonta a pofa, hogy bár talált hibát (egy
járdaméretu belógásra mentem rá, és szétment mindkét baloldali kerék),
szóval lett volna mit, de ezeket nem lehet állítani. (Le van tojva, nem volt
akkora hiba, de szerintem lehetett volna, nem akart dolgozni vele, vagy nem
volt felkészülve.)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list