[OT]Kerekosszetartas

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
Sun Apr 9 11:28:53 CEST 2006


trebi at algoritmic.hu wrote:
> Ebben az esetben hasznald a regi jo madzagos eljarast.  Vizszintes
> talajon egyenesbe hozod a jarmuvet, valamennyit mozgatod elore-hatra,
> hogy bealljanak a dolgok, aztan egy madzaggal korbekerited a 4
> kereket, minel feszesebben. Persze ezt csak valahol a kerek also
> reszenel tudod megtenni, tehat az ott latott erteket at kell szamolni
> a kerek teljes meretere, de azert ez nem megoldhatatlan. :)
> Osszetartas allitasara teljesen korrekt modszer, csak kicsit lassu.

Én meg úgy csináltam régebben, hogy távolról benéztem az elso-hátsó 
kerekeket.
De most nem ezért írok, van még valami, amit ezelott, amit Trebi írt, tegyél 
meg:

Általában vannak felnihibák is, amik miatt a kerék kissé kóvályog, ha 
forgatják. (Szabadon). Ezért az ilyen muveletekhez a kereket elore be kell 
állítani úgy, hogy pl alul nézed, és forgatod a kereket, akkor ki-be fog 
menni pl a gumi oldala. Itt meg kell keresni azt a helyzetet amikor vagy 
legbelül vagy legkívül van. Ekkor a felfekvo madzag biztosan meroleges lesz 
a tényleges forgástengelyre.

Én egyébként úgy csináltam, hogy volt (még tán ma is megvan) két 
talpcsapágyam, kis kiegészítéssel és a kerék fenti beállításával a kerék alá 
tettem, ezzel kétujjal is elfordíthatóvá váltak a kerekek szinte, ezzel 
megszunt a gumi tapadása általi, eltérést okozó visszatéríto ero.

Öreg gépnél (én pl zsigulinál csinálgattam ilyet) az jött be, hogy alig 
állítottam összetartást, azt is csak azért, hogy menet közben a fellépo erok 
lehetoleg párhuzamosra állítsák a kerekeket (nulla összetartás). Ezzel 
rohadtul le tudtam csökkenteni a fogyasztást is, meg a gumikopást is.

Amúgy elofordult, hogy ilyen-olyan hibákból rohadtnagy össze- vagy 
széttartás jött létre, és egyáltalán nem éreztem életveszélyesnek. Ezért 
kissé túldramatizáltnak tartom ezeknek a rigorózus betartását, szerintem a 
gumikopás a legkényegesebb. Persze eros oldalszélben szar ügy a párhuzamos, 
foleg a széttartó kerék, mert állandóan figyelni kell, és korrigálni.
Intenzív kanyarodáskor viszont a széttartás az elonyösebb, hiszen 
összetartáskor a belso kerék nem kifelé akar menni ahelyett, hogy inkább 
segítene az amúgy is szar helyzetben lévo külso társának, könnyebben fog 
kitörni a gép. Ha széttartás van, a belso, már sokkal kisebb mértékben 
terhelt belso kerék akár kúszik is, jobban akar befelé menni, mint a külso 
társa, amelyiken a teher van, ezzel levesz annak az oldalirányú erejébol.

De ezért nem érdemes persze széttartást állítani, ezek csak finomságok. 
(Nemtom, F1-en vannak-e ilyesmik, nem hinném, hogy ott gumikopásra 
hajtanának. :) Azaz mintha errol már hallottam is volna vmelyik 
közvetítésben.)

Szóval öreg gépnél, ha keveset akarsz költeni gumira, akkor párhuzamos 
menet, sem össze, sem széttartás. :-)

Futómubeállítónál nem érheto el, rojtosra beszélheted a szádat, akkor se 
fogja úgy csinálni. :-)

Ja, kerékdolés és társai: a zsigulinál hézagolással be tudták állítani, sot, 
be is szokták. A fordnál aszonta a pofa, hogy bár talált hibát (egy 
járdaméretu belógásra mentem rá, és szétment mindkét baloldali kerék), 
szóval lett volna mit, de ezeket nem lehet állítani. (Le van tojva, nem volt 
akkora hiba, de szerintem lehetett volna, nem akart dolgozni vele, vagy nem 
volt felkészülve.)

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list