Re: [OT] motorfek automatával
SZIGETI Szabolcs
szigi at ik.bme.hu
Thu Sep 22 10:31:20 CEST 2005
Hali!
>> (a "hagyományos" bolygóműves automatánál még gond a nyomatékkonverter is,
>> mert motorfék üzemben bizonyos mértékik szabadonfutóként megy. Robotizált
>> váltónál ez értelemszerűen nem probléma.)
>
> Nocsak, szabadonfuto? Akkor ez is bejott :)
Nem teljesen. A "hagyományos" bolygóműves váltó két részből áll. A
nyomatékkonverternek, vagy hidraulikus kuplungnak nevezett egységből, amely
gyakorlatilag egy hidraulika szivattyú és egy turbina elég furmányos
egybeépítése. Gyakorlatilag és leegyszerűsítve úgy néz ki, mint két fél
citrom egymásnafordítva. Az egyiket hajtja a motor, az keveri a "válóolajat"
és meghajtja a másik felet. Trükkös kialakításokkal elérik, hogy alacsony
fordulaton ez növeli a nyomatékot, gyakorlatilag 1-es, iduló fokozatként
viselkedik. Egész alacsony fordulatszámon (alapjárat) alig visz át
nyomatékot (de valemynit igen, ezért "kúszik" az automatás kocsi. Magas
fordulaton pedig merev tengelyként viselkedik (ez sem igaz, mert van
szlipje, de egyes automaták magas fordulaton valóban rövidrezárják egy
kuplunggal, a veszteség csökkentése érdekében).
A konverternek nem elsősorban a váltás közbeni kuplungolás a feladata (ilyet
nem is tud), hanem az alapjáraton a "szétkapcsolás", idulsákor a
nyomatéknövelés, menetben pedig az "ott sem levés". A váltó bolygóműves,
amely úgy működik, hogy a bolygómű különböző kerekeit fékezve más és más
áttétlelt lehet előállítani, így a váltáshoz igazából nem kell a hajtást
lekapcsolni. A fékezést hidraulikával vezérelt fékszalagok, miegymás végzi.
Régi váltókban a vezérlés mechnikus volt, különböző hidraulikaszivattyúk és
más-más nyomáson nyitó szelepekből felépített logikával. Újabban computer
csinálja, értelemszerűen jóval ügyesebben. A konverter nem szimmetrikus
abban az értelemben, hogy elsősorban a motor felőli hajtás atvitelére jó,
visszafelé nem annyira hatékony. De koránt sem szabadonfutó, csak egyszerűen
a motorfék kevésbé tud hatni.
A másfajta automata pedig sima kéziváltó, csak motor kuplungol meg vált. Meg
vannak az egzotikumok a cvt, meg DSG meg miegymás.
>
>> Okosabb váltoknál a számítógép felismeri, hogy ha motorfékezni akarsz, és
>> visszavált. Vagy tempomatnál a váltót is vezérli. Vezettem olyan
>
> Na ez az, hogy hogyan ismeri fel. Max ha a fekpedalt is figyeli,
> egyebkent lehetetlen. A fekpedalos trukkot pedig mar vagy fel eve
> feltalaltam en is :)
Nem mindig jön rá, de azért az esetek nagy részében kitalálja. Például ha
lelépsz a gázról és mégis gyorsul a kocsi, akkor lejtőn vagy, visszavált,
stb.
De vannak nagyobb okosságok is, pl. a kerekek forgásából (ABS érzékelő)
rájön, hogy kanyarodsz (eltérés a két oldal között) és nem fog kanyar
közepén váltogatni, stb. stb. Szoftver és képzelőerő kérdése.
Szabolcs
More information about the Elektro
mailing list