Re: [OT] motorfek automatával

SZIGETI Szabolcs szigi at ik.bme.hu
Thu Sep 22 10:31:20 CEST 2005


Hali!

>> (a "hagyományos" bolygóműves automatánál még gond a nyomatékkonverter is, 
>> mert motorfék üzemben bizonyos mértékik szabadonfutóként megy. Robotizált 
>> váltónál ez értelemszerűen nem probléma.)
>
> Nocsak, szabadonfuto? Akkor ez is bejott :)

Nem teljesen. A "hagyományos" bolygóműves váltó két részből áll. A 
nyomatékkonverternek, vagy hidraulikus kuplungnak nevezett egységből, amely 
gyakorlatilag egy hidraulika szivattyú és egy turbina elég furmányos 
egybeépítése. Gyakorlatilag és leegyszerűsítve úgy néz ki, mint két fél 
citrom egymásnafordítva. Az egyiket hajtja a motor, az keveri a "válóolajat" 
és meghajtja a másik felet. Trükkös kialakításokkal elérik, hogy alacsony 
fordulaton ez növeli a nyomatékot, gyakorlatilag 1-es, iduló fokozatként 
viselkedik. Egész alacsony fordulatszámon (alapjárat) alig visz át 
nyomatékot (de valemynit igen, ezért "kúszik" az automatás kocsi. Magas 
fordulaton pedig merev tengelyként viselkedik (ez sem igaz, mert van 
szlipje, de egyes automaták magas fordulaton valóban rövidrezárják egy 
kuplunggal, a veszteség csökkentése érdekében).

A konverternek nem elsősorban a váltás közbeni kuplungolás a feladata (ilyet 
nem is tud), hanem az alapjáraton a "szétkapcsolás", idulsákor a 
nyomatéknövelés, menetben pedig az "ott sem levés". A váltó bolygóműves, 
amely úgy működik, hogy a bolygómű különböző kerekeit fékezve más és más 
áttétlelt lehet előállítani, így a váltáshoz igazából nem kell a hajtást 
lekapcsolni. A fékezést hidraulikával vezérelt fékszalagok, miegymás végzi. 
Régi váltókban a vezérlés mechnikus volt, különböző hidraulikaszivattyúk és 
más-más nyomáson nyitó szelepekből felépített logikával. Újabban computer 
csinálja, értelemszerűen jóval ügyesebben. A konverter nem szimmetrikus 
abban az értelemben, hogy elsősorban a motor felőli hajtás atvitelére jó, 
visszafelé nem annyira hatékony. De koránt sem szabadonfutó, csak egyszerűen 
a motorfék kevésbé tud hatni.

A másfajta automata pedig sima kéziváltó, csak motor kuplungol meg vált. Meg 
vannak az egzotikumok a cvt, meg DSG meg miegymás.

>
>> Okosabb váltoknál a számítógép felismeri, hogy ha motorfékezni akarsz, és 
>> visszavált. Vagy tempomatnál a váltót is vezérli. Vezettem olyan
>
> Na ez az, hogy hogyan ismeri fel. Max ha a fekpedalt is figyeli,
> egyebkent lehetetlen. A fekpedalos trukkot pedig mar vagy fel eve
> feltalaltam en is :)

Nem mindig jön rá, de azért az esetek nagy részében kitalálja. Például ha 
lelépsz a gázról és mégis gyorsul a kocsi, akkor lejtőn vagy, visszavált, 
stb.
De vannak nagyobb okosságok is, pl. a kerekek forgásából (ABS érzékelő) 
rájön, hogy kanyarodsz (eltérés a két oldal között) és nem fog kanyar 
közepén váltogatni, stb. stb. Szoftver és képzelőerő kérdése.



Szabolcs




More information about the Elektro mailing list