Mozgasi energia - JET OFF

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
Wed Sep 21 19:13:03 CEST 2005


Én is elgondolkodtam ezen, és úgy érzem, itt se lehet azt a bizonyos 
impulzusmegmaradási játékot kihagyni.

A bemeneti oldalra csináltam is számításokat, azokból az jött ki, hogy ha 
egy ilyen hajtómű megy 300m/s sebességgel (az egyszerűség kedvéért), és 0,2 
m2 a bemeneti nyílásának a keresztmetszete, és minden levegőt bevesz, és a 
saját sebességére gyorsítja, az kb 540N fékezőerőt jelent. Ez onnan jön ki, 
hogy kiszámítható, másodpercenként mekkora tömeget kell így felgyorsítania - 
a levegő sűrűségét figyelembevéve.

Na most, hátul nem sokkal nagyobb a tömegáram, mert a levegő nitrogénje 
változatlanul megy tovább, az oxigénhez meg ugye vagy C atom, vagy két H 
atom kapcsolódik. Egy nagyobb molekulájú szénhidrogénben kb kétszer annyi 
darab H atom van, mint C atom. Azaz a levegő oxigénjének a harmadát a C 
atomok, a kétharmadát a H atomok kötik le. Mindegy, mert számolgatva az jön 
ki, hogy alig nagyobb hátul a kiáramló tömegáram, mint elől a beáramló.

Tehát nincs mese, a kiáramlónak a sebessége kell, hogy jóval nagyobb 
legyen - a hajtóműhöz képest.

Nem számolgattam tovább, mert jobb lenne konkrét adatokhoz jutni. Érdekes 
lenne a kerozin égéshője, egy hozzávetőleges hajtóműadat, hogy mekkora a ki- 
és bemeneti keresztmetszet kb, és mekkora tolóerő jön létre.

Persze ez az impulzussal való operálás lehet, hogy kevés, mert ez nem veszi 
figyelembe, hogy hátul is levegő van, és nem csak attól jöhet létre erő, 
hogy hátul kilövelli a forró gázt. De gyanús, hogy az erő zöme ettől van. Az 
üzemanyag dolga az, hogy rohadt nagy expanziót hozzon létre az égésterméken. 
Ha ez (hasraütésre) pl 100-szoros, akkor hátul a sebesség is 100-szoros, 
tehát az erő is, ami 54000 N lenne, azaz a szokványos módon kifejezve 5,4 
tonnás tolóerő jönne létre.

A torlósugaras hajtóműnek nem az a lényege, hogy nem kell bele a turbina, 
ami összenyomja a bejövő levegőt?
Ha van ilyen, akkor valszleg keresztmetszet-változtatásokkal operálnak, meg 
laval fúvókával. De ezt jobb, ha hagyom. :-) Nem is biztos, hogy ezt 
jelenti. :-)

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list