Mozgasi energia - JET OFF

Halász Ferenc halaszfm at axelero.hu
Wed Sep 21 12:54:15 CEST 2005


Sass Péter írta:

>----
>Vigyázz, az energiát ne keverd a nyomással és a forgató nyomatékkal! A 
>nyomások nyilván kb. azonosak, a forgató nyomatékok is, de az energiák 
>nem! 
>  
>
A forgató nyomatékokra ezt nem merném hangsúlyozni. (Ami elöl
_fékező_ nyomaték, de _kisebb_átmérőn_ hat kb.u.a. gáznyomás)
Ezek - az egyszerüség kedvéért - egy tengelyen , azonos szögsebességgel
forognak. Hátul - felpörgés közben!- nagyobb a nyomaték. Állandósult
állapotban - persze - a nyomatékok összege zéro. DE: a hátul "keletkező"
nagyobb nyomaték még arra is alkalmas, hogy _légcsavart_ is használjanak.
(Lásd: "turbo-légcsavaros" hajtómüvek) Így a hatásfok jobb, _ha_megelég-
szenek_egy _alacsonyabb_sebességgel_. (Szuperszonikusnál - persze - ez
már nem müköd.)                    Üdv: HFeri

(P.s.: A hátul kinyomuló gáz azért egy kicsit "pörög" is, ami nyomatékot
jelent a hajtómüre, ezáltal a gépre is. Lehet, hogy ez itt elhanyagolható.
Különösen, ha ellenkező irányba forgó hajtómüvek vannak párban.
Egymotoros _légcsavaros_ gépnél ez durva is tud lenni. Messerschmitt
vadászokat felszálláskor földhözverheti emiatt a gyakorlatlan pilóta.)




More information about the Elektro mailing list