Mozgasi energia - JET OFF

Vajk Fekete halaloszto at yahoo.co.uk
Tue Sep 20 15:14:30 CEST 2005



Szali Sandor wrote:

> a temarol jut eszembe, hogy nem ertem gazturbina mukodeset.
> (nem vagyok egy gepesz)
> mondja meg valaki, hol az aszimmetria, amitol megy a repulo :)
> Alkatresz szinten ertem, axialis kompresszor, egester, turbina, 
> utanegeto, turbo-prop stb.
> Amit fizikai modellkent nem ertek, hogy mitol lesz aszimmetrikus?
> a gazturbina tul bonyolult, nezzuk a ram-jet azaz torlosugaras elvet.
> Jon be 3-4M-al a levego, elegetunk benne kerozint, miert lesz 
> hatrafele nagyobb toloero mint elore?
> A pulse-jet-nel ami a V-1-ben volt, ott egyertelmu, elol szelep van.
> A tobbinel mi kell a megerteshez? langfrontok terjedese, vagy mi?

> Az egesterbol a forro gaz miert nem a kompresszort akarja visszafele 
> tekerni? :)


Ez nekem is gondot okozott sokaig. A valasz: mert az egester tolcser 
alaku. Van benne P nyomas. A bemeneti nyilas sokkal kisebb (a) mint a 
kimeneti (A). A bemeno tuzeloanyag+levego sokkal kisebb terfogataram 
mint a kimeno. A bemenet biztostasahoz P * a erovel kell a cuccot 
benyomni, v (m3/sec) terfogataram mellett  (szamolja ki a 
teljesitmenyigenyt akinek ket anyja van), es a kimeneten P * A ero fogja 
tolni a gepet, V terfogataram mellett.

Ezert kell nagy rakettaba turboszivattyu mert a P nagyon nagy. Ha a 
toloero mondjuk 20000N (2t), a kimeno apertura mondjuk 0.05m2, akkor is 
400kPa.

szoval akarja a kompresszort visszafele tekerni. pont azert van a 
akompresszor es az o meghajtasa, hogy ne tudja.

>
> A masik, hogy a hagyomanyos propellerek szele ha kozeliti a 
> hangsebesseget akkor romlik a hatasfok.
> Gazturbinaban miert lehet akarmekkora? mert be van burkolva? 

a tippem az, hogy a kornyezo gazhoz kepest nemszabad tullepni a 
hangsebesseget. egyreszt a gaz ott jol ossze van nyomva, es igy a 
hangsebesseg no, masreszt meg esetleg pont arra megy mint a lapat, es 
igy a sebessegkulonbseg kisebb.

vajk

>




More information about the Elektro mailing list