Mozgasi energia - JET OFF
Vajk Fekete
halaloszto at yahoo.co.uk
Tue Sep 20 15:14:30 CEST 2005
Szali Sandor wrote:
> a temarol jut eszembe, hogy nem ertem gazturbina mukodeset.
> (nem vagyok egy gepesz)
> mondja meg valaki, hol az aszimmetria, amitol megy a repulo :)
> Alkatresz szinten ertem, axialis kompresszor, egester, turbina,
> utanegeto, turbo-prop stb.
> Amit fizikai modellkent nem ertek, hogy mitol lesz aszimmetrikus?
> a gazturbina tul bonyolult, nezzuk a ram-jet azaz torlosugaras elvet.
> Jon be 3-4M-al a levego, elegetunk benne kerozint, miert lesz
> hatrafele nagyobb toloero mint elore?
> A pulse-jet-nel ami a V-1-ben volt, ott egyertelmu, elol szelep van.
> A tobbinel mi kell a megerteshez? langfrontok terjedese, vagy mi?
> Az egesterbol a forro gaz miert nem a kompresszort akarja visszafele
> tekerni? :)
Ez nekem is gondot okozott sokaig. A valasz: mert az egester tolcser
alaku. Van benne P nyomas. A bemeneti nyilas sokkal kisebb (a) mint a
kimeneti (A). A bemeno tuzeloanyag+levego sokkal kisebb terfogataram
mint a kimeno. A bemenet biztostasahoz P * a erovel kell a cuccot
benyomni, v (m3/sec) terfogataram mellett (szamolja ki a
teljesitmenyigenyt akinek ket anyja van), es a kimeneten P * A ero fogja
tolni a gepet, V terfogataram mellett.
Ezert kell nagy rakettaba turboszivattyu mert a P nagyon nagy. Ha a
toloero mondjuk 20000N (2t), a kimeno apertura mondjuk 0.05m2, akkor is
400kPa.
szoval akarja a kompresszort visszafele tekerni. pont azert van a
akompresszor es az o meghajtasa, hogy ne tudja.
>
> A masik, hogy a hagyomanyos propellerek szele ha kozeliti a
> hangsebesseget akkor romlik a hatasfok.
> Gazturbinaban miert lehet akarmekkora? mert be van burkolva?
a tippem az, hogy a kornyezo gazhoz kepest nemszabad tullepni a
hangsebesseget. egyreszt a gaz ott jol ossze van nyomva, es igy a
hangsebesseg no, masreszt meg esetleg pont arra megy mint a lapat, es
igy a sebessegkulonbseg kisebb.
vajk
>
More information about the Elektro
mailing list