Mozgasi energia - JET OFF
Attila Sass
attila.sass at palettainvent.hu
Tue Sep 20 15:28:14 CEST 2005
>
> a temarol jut eszembe, hogy nem ertem gazturbina mukodeset.
> (nem vagyok egy gepesz) mondja meg valaki, hol az
> aszimmetria, amitol megy a repulo :) Alkatresz szinten ertem,
> axialis kompresszor,
> egester, turbina, utanegeto, turbo-prop stb.
> Amit fizikai modellkent nem ertek, hogy mitol lesz
> aszimmetrikus? a gazturbina tul bonyolult, nezzuk a ram-jet
> azaz torlosugaras elvet. Jon be 3-4M-al a levego, elegetunk
> benne kerozint, miert lesz hatrafele
> nagyobb toloero mint elore?
> A pulse-jet-nel ami a V-1-ben volt, ott egyertelmu, elol
> szelep van. A tobbinel mi kell a megerteshez? langfrontok
> terjedese, vagy mi?
>
> Az egesterbol a forro gaz miert nem a kompresszort akarja visszafele
> tekerni? :)
Én leegyszerűsítve úgy képzelem, hogy ha közel azonos nyomás van
mindenhol, akkor bemegy 1 liter levegő, bennt elég az üzemanyaggal és
felforrósodik, azonos nyomás mellett kitágul, így lesz mondjuk lesz 10
liter, ami persze ugyanolyan nyomású. A turbina felé kisebb az
"ellenállás", ezért a 10 liter arra megy, persze van adott nyomása (ami
most leegyszerűsítve mindenhol ugyanannyi), és ezt a nyomást le kell
győzni, amikor a következő 1 litert a kompresszor bepaszírozza. Máshogy
mondva, ha egy kúp alakú térben a kúp csúcsánál (kis felületen) adott
nyomással a kompresszor (vagy a "torlódás" a másiknál) egy kis felületen
bepaszíroz valamennyi levegőt, benn elég és a turbinánál sokkal nagyobb
felületen távozik kifelé, de "ugyanazzal" a nyomással. Vagyis azonos
nyomás nagyobb felületen nagyobb erő. Az egészet persze nagyban
befolyásolja a Bernoulli törvény, vagyis a mozgó közegnek megváltozott
(kisebb) nyomása. Vagyis ahogy mivel elkezd kifele gyorsulni a gáz, a
külső felületen messze nem lesz már azonos a nyomás, hanem sokkal
kisebb.
--
sassi
More information about the Elektro
mailing list