[OT] motorfek.

Mészáros Dániel daniel.meszaros at meszarosbt.hu
Tue Sep 20 13:29:03 CEST 2005


Bocsi hogy beleszólok a személyes vitába, de mezőgazdasági gépekből kiinduló
tapasztalataim alapján meg kell jegyeznem, hogy a dupla kuplung célja, hogy
közel EGYFORMA fordulatra hozod az összekapcsolandó fogaskerekeket, mert
nincs, vagy nem akarod koptatni a szinkrongyűrűket. Ennek főként nagy
gépeknél van jelentősége, mivel nagy tömegűek a forgó fogaskerekek, és ne a
szinkrongyűrűnek kelljen az energiát elnyelni.

Tehát egy példa:
Mész 3000-es fordulaton, akarsz nagyot gyorsulni, és vissza kell kapcsolnod
szinkron nélkül (az előző fokozatban ugyanezen sebesség 4000-es fordulattal
jár):
Kirakod üresbe, kiengeded a kuplungot, ezalatt mivel elengedted a gázt, kb.
2900-ra csökken a kuplung oldali tengely fordulata, nyomsz egy gázfröccsöt
úgy, hogy kb. 4000-rre pörögjön üresben a váltó (kicsit fölé), és egy gyors
kuplungolással (vagy ha tapasztalt vagy akkor egész kicsi kuplunggal)
betolod a kisebb sebességi fokozatba. A váltóban mindkét oldal közel egyenlő
fordulaton pörög, azaz a szinkrongyűrűnek szinte nincs is dolga, gyönyörűen
kapcsol.

A másik esetben, amikor nem törődsz ilyennel, akkor
kuplung->visszakapcsolsz, akkor a szinkrongyűrű fogja 3000-rről 4000-re
felpörgetni a fogaskereket, és kopik.

A harmadik eset, amikor kirakod előtte üresbe, mert ilyen kedved van, és
alapjáraton jár a motor. Ekkor a váltó egyik fele 800 (alapjárat), a másik a
kívánt 4000-en pörög. Ilyenkor kuplung, és kapcsolás esetén 3200!!!!
Fordulat különbséget kell a szinkrongyűrűnek elviselni! EZ A LEHETŐ
LEGROSSZABB ESET! Sokszor szokták úgy csinálni emberek, hogy meghúzatják az
autót 4-esben, üresben gurulnak, és a kanyar előtt visszadobják 2-esbe.
Ezzel kopik a legtöbbet a váltó, meg is látszik az öreg autókon, hogy a 2-es
és 3-as szinkron kopik el először.

Megjegyzem a felhasználók miatt a személyautókban ezt beletervezik, és van
bőven szinkrongyűrű, viszont teherautóknál már nem árt gondolkodni. Bőven
meg lehet hosszabbítani egy öreg autó váltójának élettartamát, ha nagy
hidegben a bemelegedésig figyelsz rá, és duplán kuplungolsz, mindenkinek
szíve joga.

Üdv:
kiggyo

-----Original Message-----
From: elektro-bounces at tesla.hu [mailto:elektro-bounces at tesla.hu] On Behalf
Of Valenta Ferenc
Sent: Tuesday, September 20, 2005 1:02 PM
To: elektro at tesla.hu
Subject: Re: [OT] motorfek.

Várszegi Péter wrote:

> A dupla kuplung nem elv, hanem baromság (vagy van egy pár ember akinél 
> régi ropssz beidegzodés...)

:)) Figyelj, probalom lassabban elmagyarazni...
Ha a valto uresben volt, mert uresben gurultam, es a kuplung fel
van engedve, akkor gyakorlatilag ugy valtottam, mint ha duplan
kuplungoltam volna, tehat reszesultem annak elonyos hatasaibol,
anelkul hogy macera lenne vele. Erted?
Tovabba, ha felvaltok 5-osbe, hogy zart legyen a hajtaslanc
(miert is jo az?), de megse legyen motorfek, akkor ugyanaz a
helyzet, mint ha siman uresbe raktam volna.
Ugyanis, 5-osben, motorfek alig van. Ha hirtelen kell gyorsulni,
hiaba nyomom a gazt, kb semmi sem tortenik, vissza kell valtani.
Ha mondjuk 5-bol 3-ba kell valtani, az lenyegesen lassabb, mint
ha uresbol kene 3-ba valtani, raadasul ez utobbi nem koptatja a
szinkrongyuruket sem.
Persze ezek csak elvek, a vezetestechnika teljesen mas...
Az idealis az lenne, ha a kocsi user interface tamogatna ezt a
stilust.

-- 
Valenta Ferenc <ferenc.valenta at vhl.hu>  Volcano/Mentor Graphics
"My love is REAL, unless declared INTEGER"


-----------------------------------
 Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/




More information about the Elektro mailing list