[OT] motorfek....Re: fizetos lett a voipbuster

Valenta Ferenc ferenc.valenta at vhl.hu
Thu Sep 15 16:37:18 CEST 2005


SZIGETI Szabolcs wrote:

> 1 - felgysorsulok a kívánt sebességre, ekkor elfogyaszt a motor annyi 
> benzint, amennyi a felgyorsításhoz szükséges.
> 2 - folyamatosan haladok a kívánt sebességgel, ekkor fogyaaszt amotor 
> annyit, amennyi ennek a sebességnek a tartásához kell (légellenállás, 
> súrlódás, veszteségek)

Plusz a motor belso surlodasa, ami magasabb fordulatszamon nagyobb.
Ezert ha nem uresben gurulsz, szuksegkepp alapjaratinal magasabb
fordulaton porog a motor (motorfek!), amit allando sebessegnel mersekelt
gazadassal kompenzalni kell.

> 3 - leveszem a gázt a kívánt pillanatban, ettol kezdve a motor nem 
> fogyaszt, az ECU lezárja a befecskendezést, vagy az üresjárati elzárót. 

Viszont remekul fekez. Ha lenne szabadonfuto, akkor szepen gurulnal,
motor alapjaraton, nem fekezodnel...
A Prius ilyenkor akar teljesen leallitja a benzinmotort, szabadon
gurulsz.

> ad), és rendszerint a motorfék nem olyan eros, mint a motor gyorsítása, 
> tehát kisebb ero hat a motorra és ahajtásláncra.

Persze, csak viszi el az energiat. Eleg komoly mennyiseget, meg szep
nagy lejton is jol megfogja az autot.

> Ha  ha rosszul csonálom, akkor 4-es elobb vagy késobb következik be, 
> minthogy a célomhoz értem volna. Viszont: nem minden forgalmi helyzet 
> engedi meg, hogy szépen kigurulgassak, még motorfékkel sem, nemhogy 
> üresben. Van, amikor jönnek mögöttem is, és szeretnének átérni a 
> keresztetzodésen.

Persze, en is azt irtam, hogy "ha tehetem". Mert szabadon gurulni jo,
nekem is, a motornak is, halkabb is az auto.
(Mondjuk ez varosban nem biztos hogy jo, nem figyelmezteti a gyalogokat,
ezert neveztek "csendes gyilkos"-nak vagy minek a Priust a Totalcaron :)

> Másrészt megismételném: a kocsik fékrendszerét úgyméretezik, hogy van 
> motorfék. Lehet anélkül is, csak akkor te 4 szer fogsz fékbetétet 
> cserélni, amíg én egyszer.

Ez biztos igy van, enelkul is, az enyem kozismerten eszi a betetet :(
Nem izgat kulonosebben.

> ??? Rendszerint nem gurulunk üresjáratban, mert azt szeretjük, ha a 
> motor a: gyorsít, b, sebességet tart, c, lassít. Az üresben gurulás 
> ehhez képest a c, eset, de csak az egyéb súrlódás, meg a légellenállás 
> lassít. Ennek ritkán van értelme, ráadásul veszélyes is kikapcsolt 
> hajtáslánccal közelekedni (extrém eseteket leszámítva, pl. kicsúszó 
> hajtott kerék, de ott meg azt kell tudni, hogy mikor szakítjuk meg), 
> mert szükség esetében nem tudsz idoben lépni.

Igen, tenyleg lassabb innen hatekony gyorsitasba vagy lassitasba
kapcsolni, mert manualisan (illetve labbal :) kell a kuplungot
felengedni, sebessegbe tenni, es ez egy csomo ido, a figyelmet is
nemileg megosztja. Ez a bajom a motorfekkel. Van, amikor nem kene,
problemas tole mexabadulni... Termeszetesen szukseges (!!), nekem
kizarolag az _user interfesszel van bajom_.
Ha nem ilyen lenne, akkor nem lenne veszelyesebb gurulni.

>> Amit meg lehet takaritani: ha nem uresben gurulsz, hanem
>> folyamatosan motorfekezve lassulsz, es vegig nem kell gazt adni,
>> akkor egy benzines, injektoros auto egyaltalan nem fecskendez be, ha
>> jol tudom, meg alapjarati mennyiseget sem. A karburatoros fogyaszt
>> ugyanugy, dizelt nem tudom.
> 
> 
> És ez miért is nem jó? Tehát ugyanaz, mintha üresben megyünk, ráadásul 
> még üza-t is megtakarít.

Mert lassulsz. Nem ersz el a lampaig, csak ha gazt adsz. En meg
szeretnek uzemanyag nelkul elerni addig, es ott megallni.
Alapjaraton gurulva kevesebbet fogyaszt, mint ugyanolyan sebesseggel,
motor altal hajtva, mert akkor a magasabb fordulaton porgo motor
vesztesegeit is fedezned kell, plusz jobban kopik az egesz.
Nem ertem mi nem ertheto, komolyan :(

> Ha azt akarod elérni, hogy felgyorsulsz, majd üresezel, akkor a 
> gyorsítás egy csomó benzint fog megenni. Komolyan, egyszer nézz meg egy 
> fedkompos autót, mit mutat pillanatnyi fogyasztásnak különbözo 
> esetekben. Nagyon nagyon tanulságos.

Igen, de a gyorsitas rovid ideig tart. Utana mar csak alapjarat, szepen
gurulsz, a motor magasabb fordulatszam miatti nagyobb vesztesegei
nelkul. Szerintem tok logikus, de megfigyeltem hogy altalaban nem
sikerul megertetni meg ilyen egyszeru dolgokat sem a listaval, ha
tortenetesen autorol van szo...

>> Ebben az esetben egyertelmuen az uresben gurulaskor kisebb a fogyasztas,
>> kisebb a motor kopasa, halkabb a mukodes, mindenben jobb.
> 
> Miért is?

Mondom en :)

>> (gyk: kezdo es vegallapot a mozgasi energiakat tekintve megegyezik,
>> csak az elso esetben kozben magasabb fordulaton mukodott a motor,
>> az emiatt magasabb vesztesegeit gazadassal kellett kompenzalni)
> 
> ????

Igen, erre szamitottam, ertetlensegre :) Pedig egyszeru fizika...

> A kuplung nem bináris elem. Bizony kopik, merthogy nem csak kikapcs, 
> bekapcs, minden összekapcsolásnál és szétkapcsolásnál csúszik, és kopik. 
> Ha nem csúszna egy picikét, akkor gyorsan törnének a dolgok váltóban, 
> motorban...

Persze, csak kb 1000 normal szetkapcsolas egyenlo egy csusztatassal.

>> padkara felallaskor a nyomatekszegeny benzines motort bogetni kell
>> tobbezres fordulaton, kozben az auto 1km/h alatti sebesseggel maszik
> 
> 
> Erre megint csak az elején írtakat tudom mondani, meg kell tanulni vezetni.

Vagy jo autot kell venni. En siman el tudom kepzelni, hogy valamelyikkel
nem lehet porgetes nelkul megcsinalni. Az enyemmel igen - ezert vettem
ilyet :)

> Szabolcs

-- 
Valenta Ferenc <ferenc.valenta at vhl.hu>  Volcano/Mentor Graphics
"My love is REAL, unless declared INTEGER"





More information about the Elektro mailing list