[OT] motorfek....Re: fizetos lett a voipbuster

SZIGETI Szabolcs szigi at ik.bme.hu
Thu Sep 15 15:56:25 CEST 2005


Hali!

> Ez igy nem igaz. Ha x tavot kell megtenni, es a vegen lefekezni,
> akkor motorfekkel illetve szukseg eseten gazt adva, a motor
> magasabb fordulaton porog, tobb a vesztesege, amit gazadassal
> kell kompenzalni, tehat tobbet fogyasztasz.

????

Valójában ehhez a muvelethez autót kell tudni vezetni, és akkor elvenni a 
gázt, amikor erre szükség van. Nem pedig motorfék-gáz-motorfék-gáz módon 
megközelíateni a keresztezodét, mindenkinek legnagyobb örömére.

1 - felgysorsulok a kívánt sebességre, ekkor elfogyaszt a motor annyi 
benzint, amennyi a felgyorsításhoz szükséges.
2 - folyamatosan haladok a kívánt sebességgel, ekkor fogyaaszt amotor 
annyit, amennyi ennek a sebességnek a tartásához kell (légellenállás, 
súrlódás, veszteségek)
3 - leveszem a gázt a kívánt pillanatban, ettol kezdve a motor nem fogyaszt, 
az ECU lezárja a befecskendezést, vagy az üresjárati elzárót. Az 1.-es 
pontban a benzinbol nyert energia ilyenkor elkezd hové alakulni (a 2-esben 
említett veszteségek mellet) azáltal, hogy a motort benzin nélkül forgatja, 
amely ott magában surítget, ritkítgat, kipufog, stb. (motorfék). Ilyenkor a 
motor terhelése kisebb, hiszen nem alakul ki benne sokezer fokos robbanás, 
kenés továbbra is (jobb mint alapjáraton, mert az olajpumpa is nagyobb 
fordulaton megy, biztos max olajnyomást ad), és rendszerint a motorfék nem 
olyan eros, mint a motor gyorsítása, tehát kisebb ero hat a motorra és 
ahajtásláncra.
4 - ha kelloen alacsony sebességen vagy, akkor kuplung kinyom, motor 
tolóüzemrol átáll alapjáratra, ECu újra ad benzint.
5- féket benyom, ekkor az 1-esben felhalmozott energia 3-as után még 
megmaradt része hové alakul a fékeken.

Ha  ha rosszul csonálom, akkor 4-es elobb vagy késobb következik be, 
minthogy a célomhoz értem volna. Viszont: nem minden forgalmi helyzet engedi 
meg, hogy szépen kigurulgassak, még motorfékkel sem, nemhogy üresben. Van, 
amikor jönnek mögöttem is, és szeretnének átérni a keresztetzodésen.

Másrészt megismételném: a kocsik fékrendszerét úgyméretezik, hogy van 
motorfék. Lehet anélkül is, csak akkor te 4 szer fogsz fékbetétet cserélni, 
amíg én egyszer.

> Ha uresben gurulsz, a motor alapjaraton mukodik, fogyasztasa
> minimalis, a vesztesege nem lassitja a kocsit.

??? Rendszerint nem gurulunk üresjáratban, mert azt szeretjük, ha a motor a: 
gyorsít, b, sebességet tart, c, lassít. Az üresben gurulás ehhez képest a c, 
eset, de csak az egyéb súrlódás, meg a légellenállás lassít. Ennek ritkán 
van értelme, ráadásul veszélyes is kikapcsolt hajtáslánccal közelekedni 
(extrém eseteket leszámítva, pl. kicsúszó hajtott kerék, de ott meg azt kell 
tudni, hogy mikor szakítjuk meg), mert szükség esetében nem tudsz idoben 
lépni.

> Amit meg lehet takaritani: ha nem uresben gurulsz, hanem
> folyamatosan motorfekezve lassulsz, es vegig nem kell gazt adni,
> akkor egy benzines, injektoros auto egyaltalan nem fecskendez be, ha
> jol tudom, meg alapjarati mennyiseget sem. A karburatoros fogyaszt
> ugyanugy, dizelt nem tudom.

És ez miért is nem jó? Tehát ugyanaz, mintha üresben megyünk, ráadásul még 
üza-t is megtakarít.

> Nezzunk egy masik esetet: van egy lampa 100m-re, ahol meg kell allni.
> 1. Folyamatos enyhe gazadassal egyenletes sebesseggel mesz
> 2. Felgyorsitod az autot, majd kuplung ki/ures, gurulsz a lampaig

Ha folyamatos enyhe gázadással mész, akkor nem fogsz megállni :-) Az második 
esetben a fékben történo irreverzibilis folyamat (kopás) fogja a kocsot 
lassítani, az elsoben pedig a motorfék, amely nem csak hogy semmilyen 
hátrányos hatással sincs, de még benzint is megtakarít.

Ha azt akarod elérni, hogy felgyorsulsz, majd üresezel, akkor a gyorsítás 
egy csomó benzint fog megenni. Komolyan, egyszer nézz meg egy fedkompos 
autót, mit mutat pillanatnyi fogyasztásnak különbözo esetekben. Nagyon 
nagyon tanulságos.

> Ebben az esetben egyertelmuen az uresben gurulaskor kisebb a fogyasztas,
> kisebb a motor kopasa, halkabb a mukodes, mindenben jobb.

Miért is?

> (gyk: kezdo es vegallapot a mozgasi energiakat tekintve megegyezik,
> csak az elso esetben kozben magasabb fordulaton mukodott a motor,
> az emiatt magasabb vesztesegeit gazadassal kellett kompenzalni)

????

> Ja es a kuplung nem kopik, csak amikor csusztatod. Pl amikor egy

A kuplung nem bináris elem. Bizony kopik, merthogy nem csak kikapcs, 
bekapcs, minden összekapcsolásnál és szétkapcsolásnál csúszik, és kopik. Ha 
nem csúszna egy picikét, akkor gyorsan törnének a dolgok váltóban, 
motorban...

> padkara felallaskor a nyomatekszegeny benzines motort bogetni kell
> tobbezres fordulaton, kozben az auto 1km/h alatti sebesseggel maszik

Erre megint csak az elején írtakat tudom mondani, meg kell tanulni vezetni.

Szabolcs




More information about the Elektro mailing list