[OT] motorfek....Re: fizetos lett a voipbuster

SZIGETI Szabolcs szigi at ik.bme.hu
Wed Sep 14 16:38:10 CEST 2005


> Szerintem motorfékezéskor többet fogyaszt az autó, hacsak nem veszed le
> a gyújtást. Alapjáraton (vagyis gyújtás után és nem nyomod a gázpedált)

Ha a gyújtást veszed le, attól a benya még megy bele. Aztán felrobbantja 
akipufogódat, ha újra ráadod. (Hüjjegyerekek kedvenc szórakozása volt 
durrogtatni a lajtőn...)

1. injektoros kocsik, amióta világ a világ motorféknél megszüntették az üza. 
beadagolását, az algoritmus igen egyszerű, if fordulatszám > alsó határéték 
AND gázpedál nincs benyomva, benzin off. Ezen lehet finomítani, pl. hideg 
motor kaphat anyagot, hogy melegedjen, stb.) Minden jeladó rendelkezésre 
állt amúgy is, tehát tisztán szoftveresen megoldható a kérdés.

2. porlasztós kocsiknál szokás volt elektromos vagy vákuumos elszárószelep, 
amely motorfék üzemben lezárta a karburátort.  Régebbi/olcsóbb kocsikban nem 
volt, mert ez ugye plusz hardver. Voltak utólag beszerelhető megoldások is, 
főleg, hogy elektromos alapjárati elzárószelep más okok miatt a legtöbb 
kocsiban amúgy is volt, azt kellet csak megvezérelni.

Kétütemű kocsikban nem jó, mert az üzemanyagban van a kenőanyag is, ezért az 
üzemanyag nélkül forgatott motor nem kap kenést (ezért van szabadonfutó 
trabiban, wartburgban). Kényszerolajozású motor esetén (mint a 4 üteműek) 
semmiféle kenési gond nincs motorféknél.

Lényeg a lényeg, amióta nem tisztán mechnikusan vezérlik a motort, legyen az 
benzin vagy dizel, igen egyszerű megoldani a motorfék közbeni 
üzemanyagellátás megszünetését, és ezt meg is teszik. A motorfék használata 
bele van kalkulálva a kocsiba, a fékrendszert is úgy méretezik, pl. gyakori, 
hogy automatánál (ahol a váltó, pontosabban a konverter  felépítéséből 
adódóan gyengébb a motorfékhatás) nagyobb méretű fékek vannak, mint 
ugyanezen típus kézi váltós változatánál.

Szabolcs






More information about the Elektro mailing list