[OT] motorfek....Re: fizetos lett a voipbuster
SZIGETI Szabolcs
szigi at ik.bme.hu
Wed Sep 14 16:38:10 CEST 2005
> Szerintem motorfékezéskor többet fogyaszt az autó, hacsak nem veszed le
> a gyújtást. Alapjáraton (vagyis gyújtás után és nem nyomod a gázpedált)
Ha a gyújtást veszed le, attól a benya még megy bele. Aztán felrobbantja
akipufogódat, ha újra ráadod. (Hüjjegyerekek kedvenc szórakozása volt
durrogtatni a lajtőn...)
1. injektoros kocsik, amióta világ a világ motorféknél megszüntették az üza.
beadagolását, az algoritmus igen egyszerű, if fordulatszám > alsó határéték
AND gázpedál nincs benyomva, benzin off. Ezen lehet finomítani, pl. hideg
motor kaphat anyagot, hogy melegedjen, stb.) Minden jeladó rendelkezésre
állt amúgy is, tehát tisztán szoftveresen megoldható a kérdés.
2. porlasztós kocsiknál szokás volt elektromos vagy vákuumos elszárószelep,
amely motorfék üzemben lezárta a karburátort. Régebbi/olcsóbb kocsikban nem
volt, mert ez ugye plusz hardver. Voltak utólag beszerelhető megoldások is,
főleg, hogy elektromos alapjárati elzárószelep más okok miatt a legtöbb
kocsiban amúgy is volt, azt kellet csak megvezérelni.
Kétütemű kocsikban nem jó, mert az üzemanyagban van a kenőanyag is, ezért az
üzemanyag nélkül forgatott motor nem kap kenést (ezért van szabadonfutó
trabiban, wartburgban). Kényszerolajozású motor esetén (mint a 4 üteműek)
semmiféle kenési gond nincs motorféknél.
Lényeg a lényeg, amióta nem tisztán mechnikusan vezérlik a motort, legyen az
benzin vagy dizel, igen egyszerű megoldani a motorfék közbeni
üzemanyagellátás megszünetését, és ezt meg is teszik. A motorfék használata
bele van kalkulálva a kocsiba, a fékrendszert is úgy méretezik, pl. gyakori,
hogy automatánál (ahol a váltó, pontosabban a konverter felépítéséből
adódóan gyengébb a motorfékhatás) nagyobb méretű fékek vannak, mint
ugyanezen típus kézi váltós változatánál.
Szabolcs
More information about the Elektro
mailing list