A nap OTP-s vicce...
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Tue Oct 25 08:05:11 CEST 2005
Acs Gabor wrote:
> víz, villany, gáz, benzin, soroljam?
> Ez a Matáv mizéria is buzlik nekem: felépítették régen a közösbol a
> rendszert, ezt megkapta olcsóér egy állami vállalat, azt
> elrészvényesítették, és hiába nyitották meg a piacot, a rendszer az o
> kezükben van.
Van itt egy átgondolandó dolog, amit még anno, amikor 90-ben emellett a
rendszer mellett döntöttünk, sokan nem gondoltak át.
Volt magyarországon magánvagyon? Mármint számottevo? Nem! Mit szeretnénk?
Sok magyar vállalatot ugye. Lehet ezt úgy, hogy nincs magánvagyon?
Külföldrol ki-ki kölcsönkér? Nem megy.
Akkoriban mindennek volt egy bizonyos piaci értéke, meg persze voltak a
kapcsolatok. Nyilván mindenki, aki bármilyen termelésre vagy más,
muködtetést igénylo akármit vásárolt részben saját pénzébol, részben
hitelbol, azt csakis olcsón tehette meg. Egyszeruen a kutyának se kellett
drágábban.
Sokan így hozzájutottak sokkal értékesebb dolgokhoz, mint amennyit fizettek?
Igen, ez történt.
És ez jelenti a nagy gondot? NEM!
A gondot az jelenti, ha az, aki megveszi az adott valamit, nem képes
muködtetni, szétrabolja, elpasszolja az értékeket belole, majd saját
céljaira felhasználja. Kb olyan, mint amikor az aksit kilopják a vasúti
jelzoberendezésbol, hogy fillérekért továbbpasszolják, jó lesz egy fröccsre.
Azaz: a lényeg az, hogy ha jól muködteti vki azt, amihez szaré-hugyé
hozzájutott, akkor sokkal több hasznot hoz az országnak (is), mint amennyit
az egész valójában ért anno.
Ma az otp például, meg a mol, de kismillió kisebb-nagyobb cég
összemérhetetlenül többet ér, amit régen érte. Emögött hatalmas melók
vannak, sok beruházás, átgondoltság, szakértelem, és persze sokszor
szerencse is. Nem mindenkinek sikerült, sokan tönkrementek.
Hallom sokszor azt is, hogy a magyar magántulajdon aránya már 90%,
blablabla.
De azt sosem teszi hozzá ilyen beszélo, hogy mára Mo-on valami 15milliárd
dollárnyi (!!!) külföldi toke jött be. Az állami vállalatokhoz nem, ezek
magáncégek! Tehát az az összevetés, hogy Mo-on már túlprivatizáltak
egyszeruen egy szakmai tévedés. Ha a magánszektorból levonnánk ezt a
hatalmas tokét, vajon hány % jönne ki? Mert a privatizáció mértékét pl egy
fejlett, régóta kapitalista országéval csak így volna korrekt összevetni. De
ezt mélyen elhallgatják, és fura módon a priv. támogatóitól se lehet
hallani. Hm.
> Bár kicsit továbbgondolva: BKV, MÁV maradt állami, meg is lehet nézni.
> Kórházak detto.
Így van!
> A megoldás mégis az lenne, ha végre jönne egy olyan vezetés, ami ezt
> mind gatyába rázza. Szerintem nem a pénzen van a hangsúly, hanem a
> mentalitáson.
Bocs, de ez nem megy. Tulajdonosnak lehetnek jó elképzelései, amiket, ha
megvalósít, annak örülhet, a sajátját javította. Ha egy megszállott
megcsinál bármi eloremutatót egy állami cégen, mi vár rá? Egy nagy, jól
muködo cégnél arra számíthat, hogy megirigylik a helyét, kitúrják, mehet a
francba, szerencsés esetben valami másik, lepukkant céget rendberakni. Nem
véletlen, hogy a demjánféle régi menedzserek, akik pl a skála áruházat meg
más hasonlókat képesek voltak anno muködore hozni, ma már magáncégekkel
nyomulnak. Senkinek nincs arra szüksége, hogy érdemi döntésekben állami
vezetok, meg barom politikusok csesztessék.
Érdekes, hogy az emberek amúgy szeretnek a saját dolgaikban dönteni, de ezt
nem igazán érzik, hogy itt is ugyanez a mozgatóero muködik csak jól.ú
Így is dúl a korrupció, de ha ez az államival összefüggésben van, akkor
sokszorosan dúl. A tulajdonos valahogy csak próbál vigyázni a vagyonára, de
a senkié az mindenkié. Már-már nyíltan nyúlják le. Nem lenne olyan nagy baj,
ha visszacsatolunk oda (föntre), amikor muködo magánvagyon jön létre
felelosséggel, szakértelemmel, mindennel.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list