A nap OTP-s vicce...

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
Tue Oct 25 08:05:11 CEST 2005


Acs Gabor wrote:

> víz, villany, gáz, benzin, soroljam?
> Ez a Matáv mizéria is buzlik nekem: felépítették régen a közösbol a
> rendszert, ezt megkapta olcsóér egy állami vállalat, azt
> elrészvényesítették, és hiába nyitották meg a piacot, a rendszer az o
> kezükben van.

Van itt egy átgondolandó dolog, amit még anno, amikor 90-ben emellett a 
rendszer mellett döntöttünk, sokan nem gondoltak át.

Volt magyarországon magánvagyon? Mármint számottevo? Nem! Mit szeretnénk? 
Sok magyar vállalatot ugye. Lehet ezt úgy, hogy nincs magánvagyon? 
Külföldrol ki-ki kölcsönkér? Nem megy.

Akkoriban mindennek volt egy bizonyos piaci értéke, meg persze voltak a 
kapcsolatok. Nyilván mindenki, aki bármilyen termelésre vagy más, 
muködtetést igénylo akármit vásárolt részben saját pénzébol, részben 
hitelbol, azt csakis olcsón tehette meg. Egyszeruen a kutyának se kellett 
drágábban.

Sokan így hozzájutottak sokkal értékesebb dolgokhoz, mint amennyit fizettek? 
Igen, ez történt.

És ez jelenti a nagy gondot? NEM!
A gondot az jelenti, ha az, aki megveszi az adott valamit, nem képes 
muködtetni, szétrabolja, elpasszolja az értékeket belole, majd saját 
céljaira felhasználja. Kb olyan, mint amikor az aksit kilopják a vasúti 
jelzoberendezésbol, hogy fillérekért továbbpasszolják, jó lesz egy fröccsre.

Azaz: a lényeg az, hogy ha jól muködteti vki azt, amihez szaré-hugyé 
hozzájutott, akkor sokkal több hasznot hoz az országnak (is), mint amennyit 
az egész valójában ért anno.

Ma az otp például, meg a mol, de kismillió kisebb-nagyobb cég 
összemérhetetlenül többet ér, amit régen érte. Emögött hatalmas melók 
vannak, sok beruházás, átgondoltság, szakértelem, és persze sokszor 
szerencse is. Nem mindenkinek sikerült, sokan tönkrementek.

Hallom sokszor azt is, hogy a magyar magántulajdon aránya már 90%, 
blablabla.
De azt sosem teszi hozzá ilyen beszélo, hogy mára Mo-on valami 15milliárd 
dollárnyi (!!!) külföldi toke jött be. Az állami vállalatokhoz nem, ezek 
magáncégek! Tehát az az összevetés, hogy Mo-on már túlprivatizáltak 
egyszeruen egy szakmai tévedés. Ha a magánszektorból levonnánk ezt a 
hatalmas tokét, vajon hány % jönne ki? Mert a privatizáció mértékét pl egy 
fejlett, régóta kapitalista országéval csak így volna korrekt összevetni. De 
ezt mélyen elhallgatják, és fura módon a priv. támogatóitól se lehet 
hallani. Hm.

> Bár kicsit továbbgondolva: BKV, MÁV maradt állami, meg is lehet nézni.
> Kórházak detto.

Így van!

> A megoldás mégis az lenne, ha végre jönne egy olyan vezetés, ami ezt
> mind gatyába rázza. Szerintem nem a pénzen van a hangsúly, hanem a
> mentalitáson.

Bocs, de ez nem megy. Tulajdonosnak lehetnek jó elképzelései, amiket, ha 
megvalósít, annak örülhet, a sajátját javította. Ha egy megszállott 
megcsinál bármi eloremutatót egy állami cégen, mi vár rá? Egy nagy, jól 
muködo cégnél arra számíthat, hogy megirigylik a helyét, kitúrják, mehet a 
francba, szerencsés esetben valami másik, lepukkant céget rendberakni. Nem 
véletlen, hogy a demjánféle régi menedzserek, akik pl a skála áruházat meg 
más hasonlókat képesek voltak anno muködore hozni, ma már magáncégekkel 
nyomulnak. Senkinek nincs arra szüksége, hogy érdemi döntésekben állami 
vezetok, meg barom politikusok csesztessék.
Érdekes, hogy az emberek amúgy szeretnek a saját dolgaikban dönteni, de ezt 
nem igazán érzik, hogy itt is ugyanez a mozgatóero muködik csak jól.ú

Így is dúl a korrupció, de ha ez az államival összefüggésben van, akkor 
sokszorosan dúl. A tulajdonos valahogy csak próbál vigyázni a vagyonára, de 
a senkié az mindenkié. Már-már nyíltan nyúlják le. Nem lenne olyan nagy baj, 
ha visszacsatolunk oda (föntre), amikor muködo magánvagyon jön létre 
felelosséggel, szakértelemmel, mindennel.

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list