Motorok

Halász Ferenc halaszfm at axelero.hu
Wed Nov 9 21:33:37 CET 2005


hoyuka hoya írta:

>Sziasztok!
>
>Szerintem P=M*f, tehat nyomatek*fordulatszam.
>
>f-el jon ki ha belegondolsz, mert annak a mertekegysege 1/s, az omeganak
>pedig radian/s amivel nem jonne ki a Nm
>  
>
Dehonnem!!! ;-) Annak is 1/s a "gyimenziója".
De inkább gondolatban (! nehogykipróbáld!) szerelj a gép tengelyére
merőlegesen egy 1m hosszi kart (erőkar). Egy fordulat alatt az
2*Pi szer 1m utat tesz meg körbe. Ha 1 N erővel fékezed, akkor
fordulatonként biz' 6.28 Ws (Nm) lesz a munka. (1 radiánnál lesz
1 Ws.). Nem folytatom, innen már tudod...

>W=F*s=[J]=[Nm]
>P=W/t=[J/s]=[Nm/s]
>f=[1/s]
>M=P/f=[(Nm/s)/(1/s)]=[Nm]
>
>Az, hogy joval kisebb fordulaton a nevleges nyomateknak felet sem tudja
>leadni, az szerintem nem igaz. 
>
Az mind attól függ, milyen az a "rövidrezárt" forgórész. Létezik
(eppen szervo célra) olyan is, aminél a legnagyobb nyo-
maték a teljesen lefékezett /0 fordulat/ esetén lesz..
A gyanított célra talán a legjobb egy "csúszógyürüs" moci,
ahol az ellenállás változtatásával jó megoldás kínálkozik még
a fordulatszám változtatására is.

>A hutesre figyelni kell, ahogyan valaki mar
>irta. Kisebb fordulaton a vesztesegek is kisebbek, mert csokken az
>orvenyaramokbol eredo vasveszteseg. Vagy nem igy van?
>
>  
>
(Hütés az valóban kell) Ha viszont az állórészre adott frekvencia
fix, de a forgorész "gyorsan marad el" a forgomágneses térhez
képest, akkor a _forgórész_re adódó frekvencia eppen nő!
Vagyis (az elhanyagolható ;-) ) vasveszteség is - elvileg. (De el-
hanyagolható) A veszteség inkább a tekercsekben áll elő.
(A forgórész esetleg "rövidrezárt" tekercsében is!)

Üdv: HFeri




More information about the Elektro mailing list