Mivel lehet teherauto sulyat lemerni?

Papp Zoltán oneway at onewayelectronics.hu
Thu May 19 10:52:51 CEST 2005


---------- Original Message -----------
From: Gábor B <gaborlista at gsmfree.hu>
> A tgk. rakodofeluleten levo arut szeretnem merni, 300-500kg
> pontossaggal. Meresi hatarok: 10-40T-ig, es birja a 2* tulterheklest.
> Tehat 60-80T-nal ne halljon be.
> Ha valaki talalkozott mukodo megoldassal, arra vevo vegyok.
> Konkretan a szerkezetre/muszerre ami mer, azt keresem.
------- End of Original Message -------

Szia!

Nekem van egy elképzelésem, igaz, ezzel az autó súlyát tudod mérni, de lehet, 
hogy jó neked:

Fogsz egy akkora brutál fémlemezt (kazánlemez vagy ilyesmi), amire ráfér az 
autó egy kereke, ráteszel valamilyen gumi-lapot (ez kérdéses, hogy pontosan 
mit), majd még egy fémlemezt.
Így kapsz egy kondenzátort, aminek a kapacitása ugye: C0=A*epsilon/d, ahol A a 
felülete, d a vastagsága, epsilon meg a permittivitás (dielektromos állandó).
A gumi a nyomóerő hatására rugalmas alakváltozást szenved el, ami:
x=F*d/E/A, ahol F: nyomóerő, d: a vastagság, E: Young modulus, A:felület

Benyomódás után C=A*epsilon(d-x) kapacitást tudsz mérni.
F=m*g, ugye.

Az egészet összerakva: 
m=E*A(1-C0/C)/g, azaz, ha megméred a C0-t terheletlenül, a többi konstans (g-
re vigyázz, ha nem a Földön vagy! :-), így a tömeget ki tudod számolni a mért 
kapacitásból.

Ezt kisméretben már ki is próbáltam, két toroid leszorító fémlemez közé 
betettem egyet az ehhez való gumiból, és teljesen jól mérhető volt nyomóerő 
hatására a kapac növekedés.

Aztán lehet, hogy a fenti képlet nem jó, majd megmondják a nálam okosabbak :-)
(bár vigyázat, tegnap jött meg az IQ tesztem eredménye, szerencsére negatív)

üdv



---
Papp Zoltán
OneWay Electronics




More information about the Elektro mailing list