Poti teszter
Moczik Gabor
progzmaster at freemail.hu
Sun Jun 26 18:30:20 CEST 2005
Gusi wrote:
>>Az, hogy a max értéket csak akkor tudod megmérni, ha a csúszkára nincs kötve
>>semmi, tehát se ki se be nem folyik áram => nem lehet olyan analóg áramkört
>>csinálni, ami olyan folymatos erdményt adna, amiből számítható _egyszerre_ a
>>csúszka pozíciója és a max ellenállás érték.
>
> Miért ne lenne ? Nem követtem végig a topicot, de
> pont úgy ahogy irtad, pl.: csúszka testre, a két végén áramgenerátor
> ellentétes polaritással és méred a feszültséget a poti két végén.
> Aztán ez csillagkapcsolást alkot, minden egyes ellenállásértéket ki
> lehet számolni...de mivel a poti értékének és a
> csúszka átmeneti ellenállásának aránya valszeg elég nagy, a mérést is
> ilyen pontossággal kellene csinálni. De elvileg mérhető :)
Nem elhanyagolható a csúszka ellenállása. Ami most itt van poti, az a két
szélső láb között nagyjából 560k, a középső-szélső láb között (letekerve)
meg ~600k. Durva eltérés, nekem meg 10-20k szélességű tartományokba kell
besorolni.
Nem ismert az átmeneti ellenállás, és nem ismert a poti szöghelyzete,
valamint értéke. Neked meg van két befolyó áramod, és két mérhető feszültséged.
A két lépéses mérés elvileg jó, mert ha megvan a poti értéke, akkor már
számítható az előbbi mérés többi adata, de egy csomó gond van belőle. Ha
csak a poti behelyezésekor mérem meg az értékét, utána a wipert figyelem a
két végén áramgenerátoros témával, ez egészen addig jó, amég nem találsz egy
selejtes potmétert.
Ekkor ugyanis jó lenne megmondani, hogy selejt, és azt is hogy valószínűleg
mi a hiba.
Ha egy adott (nagyobb) frekivel kapcsolgatok a két mérési mód között, akkor
a kontakt hiba detektálás lesz nehézkesebb, mert nem lehet a csúszka jelét
differenciáló erősítőre vezetni. Gyors A/D kell, és szoftverből kell erősen
figyelni.
Valamit könnyítene a dolgon, ha használhatnék szögadót, amiből viszonylag
pontosan lehetne tudni hol áll a csúszka. Kézi mérésről van szó, ezt
mechanikailag nem könnyű úgy megoldani, hogy ne hátráltassa a gyors mérést
(poti cserét a befogóban).
Csak ízelítőnek, ilyen hibalehetőségekkel találkoztam eddig:
Track hibák:
- bármelyik láb szakadás
- bármelyik két láb között rövidzár
- rövidzár az ellenálláspálya és a középső, csúszkát kivezető pálya
között, bármilyen szöghelyzetnél, bármilyen hosszban :-)
- szakadás az ellenállás vagy kivezető pályán, bárhol.
Szerelési/egyéb hibák:
- a csúszka lába el van görbülve, bárhol bármilyen rövidzárat okozhat
(szöghelyzettől függően)
- kontakthiba
Készül egy szimulációs szoft, ami ezeket próbálja szimulálni, és a másik
része (amit a potimérőbe kell majd programozni) a mérési eredményekből
próbálja visszaállítani, hogy mi a hiba, mi mennyi, stb...
--
((( Móczik Gábor )))--((( hu <- DOT <- freemail <- AT <- progzmaster )))
((( Skype: moczik )))--((( Website: http://progzmaster.homelinux.org )))
More information about the Elektro
mailing list