Poti teszter

Moczik Gabor progzmaster at freemail.hu
Sun Jun 26 18:30:20 CEST 2005


Gusi wrote:
>>Az, hogy a max értéket csak akkor tudod megmérni, ha a csúszkára nincs kötve
>>semmi, tehát se ki se be nem folyik áram => nem lehet olyan analóg áramkört
>>csinálni, ami olyan folymatos erdményt adna, amiből számítható _egyszerre_ a
>>csúszka pozíciója és a max ellenállás érték.
> 
> Miért ne lenne ? Nem követtem végig a topicot, de
> pont úgy ahogy irtad, pl.: csúszka testre, a két végén áramgenerátor
> ellentétes polaritással és méred a feszültséget a poti két végén.
> Aztán ez csillagkapcsolást alkot, minden egyes ellenállásértéket ki
> lehet számolni...de mivel a poti értékének és a
> csúszka átmeneti ellenállásának aránya valszeg elég nagy, a mérést is
> ilyen pontossággal kellene csinálni. De elvileg mérhető :)

Nem elhanyagolható a csúszka ellenállása. Ami most itt van poti, az a két 
szélső láb között nagyjából 560k, a középső-szélső láb között (letekerve) 
meg ~600k. Durva eltérés, nekem meg 10-20k szélességű tartományokba kell 
besorolni.
Nem ismert az átmeneti ellenállás, és nem ismert a poti szöghelyzete, 
valamint értéke. Neked meg van két befolyó áramod, és két mérhető feszültséged.

A két lépéses mérés elvileg jó, mert ha megvan a poti értéke, akkor már 
számítható az előbbi mérés többi adata, de egy csomó gond van belőle. Ha 
csak a poti behelyezésekor mérem meg az értékét, utána a wipert figyelem a 
két végén áramgenerátoros témával, ez egészen addig jó, amég nem találsz egy 
selejtes potmétert.
Ekkor ugyanis jó lenne megmondani, hogy selejt, és azt is hogy valószínűleg 
mi a hiba.
Ha egy adott (nagyobb) frekivel kapcsolgatok a két mérési mód között, akkor 
a kontakt hiba detektálás lesz nehézkesebb, mert nem lehet a csúszka jelét 
differenciáló erősítőre vezetni. Gyors A/D kell, és szoftverből kell erősen 
figyelni.

Valamit könnyítene a dolgon, ha használhatnék szögadót, amiből viszonylag 
pontosan lehetne tudni hol áll a csúszka. Kézi mérésről van szó, ezt 
mechanikailag nem könnyű úgy megoldani, hogy ne hátráltassa a gyors mérést 
(poti cserét a befogóban).

Csak ízelítőnek, ilyen hibalehetőségekkel találkoztam eddig:

Track hibák:
  - bármelyik láb szakadás
  - bármelyik két láb között rövidzár
  - rövidzár az ellenálláspálya és a középső, csúszkát kivezető pálya 
között, bármilyen szöghelyzetnél, bármilyen hosszban :-)
  - szakadás az ellenállás vagy kivezető pályán, bárhol.

Szerelési/egyéb hibák:
  - a csúszka lába el van görbülve, bárhol bármilyen rövidzárat okozhat 
(szöghelyzettől függően)
  - kontakthiba

Készül egy szimulációs szoft, ami ezeket próbálja szimulálni, és a másik 
része (amit a potimérőbe kell majd programozni) a mérési eredményekből 
próbálja visszaállítani, hogy mi a hiba, mi mennyi, stb...

-- 
((( Móczik Gábor  )))--((( hu <- DOT <- freemail <- AT <- progzmaster )))
((( Skype: moczik )))--((( Website: http://progzmaster.homelinux.org  )))




More information about the Elektro mailing list