1f->3f
hoyuka joyuka
hoyuka at freemail.hu
Wed Jul 13 21:16:32 CEST 2005
Hali!
Koszi az infot. Most mar vilagos. Igazandibol azert keveredtem be, mert eloszor
meg a motor+generator megoldas volt emlegetve es amikor vki megemlitette az
aszinkron motort, azt hittem, hogy azt akarja hasznalni generatorkent (ugy, hogy
egy masik motor hajtja). Es egeszen sokaig ebben a tudatban eltem, mignem
valaki megemlitette, hogy a 3 fazisu motornal azert van ott a kondi, hogy 1fazissal
is elmenjen. Ez a lista sem valami RealTime, a leveleket sem bekuldesi
sorrendben kaptam. A tobbi mar ugy nagyjabol tiszta.
Latom te nagyon kened vagod ezeket a motorokat, majd lehet kerdezek, ha nem
gond, mert en kolcsonadtam a villamosgepek konyvemet valakinek es azt a
valakit azota sem lattam :((((((
udv.
hoyuka
jhidvegi <jhidvegi at freestart.hu> írta:
> Szia hoyuka joyuka!
>
> Nem kell kiakadni a teman!
> Ha meghajtasz kondival egy 3f aszinkron motort, es jol
sikerul megcsinalnod,
> abban lesz egy eleg jo kis forgo mezo. Normalisan
korbeforgo mezo. Ez a 3
> tekercsben indukal szepen 3 fazisu feszultseget, mintha
olyan halozatra
> lenne kapcsolva.
>
> A bekotese ugy nez ki, hogy mondjuk deltaba van kapcsolva
(mert csak 230-unk
> van), ket pontra kotod a 230-at, a harmadikra meg egy
kondival atmesz
> barmelyik felerol. Valtoztatgatod a kondikat, es kozben
szorgalmasan
> meregeted a 3 pont kozott a feszkot. Lesz olyan eset,
amikor meglepoen szep
> szimmetriat fogsz talalni.
>
> Ne feledd el, hogy itt a forgoresz is reszt vesz a
folyamatban. Az is egy
> jokora rovidrezart vastest. Elvileg, amikor terheletlen
teljesen a motor,
> ebben a forgoreszbe mintegy be van fagyasztva a magnester.
> Ha a motor haromfazisu halozatra van kotve, akkor
terheleskor is
> meglehetosen allando a forgoreszben a mezo, csak ekkor mar
lassan elorefele
> forog hozza kepest. A tekercsek ugye - pl ket polusu
gepnel - 50Hz-cel
> (3000-rel) eloreforgo mezot csinalnak. A forgoresz
terheletlenul
> (surlodas=nulla) egyutt forog ezzel a mezovel.
> Ha terhelik, azzal arra kenyszeritik, hogy le akarjon
maradni. Le is marad,
> eppen attol jon letre a nyomatek, hogy hozza kepest a mezo
gyorsabban forog
> elore, mint o. Hozza kepest egy lassan eloreforgo mezo
van, amit az o
> rovidrezart tekercsrendszere (alu ontveny a hornyokban es
elol-hatul korbe)
> szep nagy arammal honoral. Minel nagyobb a mezo
eloreforgasi sebessege,
> annal nagyobb lesz az aram ebben az alu "kalickaban". A
nyomatek meg a
> mezonek es ennek az aramnak a szorzataval aranyos.
>
> Ha uresen jar a motor, nincs nyomatek, akkor a
forgoreszben nem tud a mezo
> konnyen megvaltozni. Ezert, ha kivulrol gerjesztek neki
egy mezot, akkor o
> ezt probalja allando erteken tartani. Es mivel
mechanikusan forog korbe, hat
> viszi is magaval.
>
> Ha nem kapcsolok semmit a tekercsekre, nem is tortenik
semmi, hiaba
> forgatom. Sajat mezoje ugyanis nincs, illetve van, nulla.
:-) A rakapcsolt
> halozat jelentos meddoarammal tudja fenntartani a mezot.
>
> Na most, lehet ezert aztan javitani a helyzeten. Mar forog
a motorom, es
> rarakok a 3 fazisara olyan kondikat, amik megtermelik ezt
a meddoaramot. Nem
> probaltam, de gyanus nekem, hogy elo lehetne olyan
helyzetet is allitani,
> hogy felgerjesztek egy ilyen aszinkron motort, elegendo
kondit rakok ra,
> hogy mar kapacitiv legyen az aram, kivulrol hajtom, es
leveve rola a
> halozatot, ott fog maradni a fesz. Lehet, hogy nem lesz
szinuszos, mert
> lehet, hogy tulgerjed. Ugyanis kifele nem tud aram folyni.
Egy rezonancia
> alakul ki a kondik es a tekercs kozott. A vesztesegeket a
mechanikai hajtas
> potolja, illetve, ha valoban tul van kompenzalva kondival,
lehet, hogy
> szerenyen terhelni is lehet. Ezen tulmenve valszleg
pillanatok alatt
> legerjed, es kesz, szabadon forog tovabb. Gyakorlati
haszna nemigen van.
>
> hjozsi
>
> -----------------------------------
> Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
>
________________________________________________________________________________
[freemail] extra 1GB-os postafiókkal, Önnek már van? http://freemail.hu
More information about the Elektro
mailing list