1f->3f
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Wed Jul 13 19:25:09 CEST 2005
Szia hoyuka joyuka!
Nem kell kiakadni a teman!
Ha meghajtasz kondival egy 3f aszinkron motort, es jol sikerul megcsinalnod,
abban lesz egy eleg jo kis forgo mezo. Normalisan korbeforgo mezo. Ez a 3
tekercsben indukal szepen 3 fazisu feszultseget, mintha olyan halozatra
lenne kapcsolva.
A bekotese ugy nez ki, hogy mondjuk deltaba van kapcsolva (mert csak 230-unk
van), ket pontra kotod a 230-at, a harmadikra meg egy kondival atmesz
barmelyik felerol. Valtoztatgatod a kondikat, es kozben szorgalmasan
meregeted a 3 pont kozott a feszkot. Lesz olyan eset, amikor meglepoen szep
szimmetriat fogsz talalni.
Ne feledd el, hogy itt a forgoresz is reszt vesz a folyamatban. Az is egy
jokora rovidrezart vastest. Elvileg, amikor terheletlen teljesen a motor,
ebben a forgoreszbe mintegy be van fagyasztva a magnester.
Ha a motor haromfazisu halozatra van kotve, akkor terheleskor is
meglehetosen allando a forgoreszben a mezo, csak ekkor mar lassan elorefele
forog hozza kepest. A tekercsek ugye - pl ket polusu gepnel - 50Hz-cel
(3000-rel) eloreforgo mezot csinalnak. A forgoresz terheletlenul
(surlodas=nulla) egyutt forog ezzel a mezovel.
Ha terhelik, azzal arra kenyszeritik, hogy le akarjon maradni. Le is marad,
eppen attol jon letre a nyomatek, hogy hozza kepest a mezo gyorsabban forog
elore, mint o. Hozza kepest egy lassan eloreforgo mezo van, amit az o
rovidrezart tekercsrendszere (alu ontveny a hornyokban es elol-hatul korbe)
szep nagy arammal honoral. Minel nagyobb a mezo eloreforgasi sebessege,
annal nagyobb lesz az aram ebben az alu "kalickaban". A nyomatek meg a
mezonek es ennek az aramnak a szorzataval aranyos.
Ha uresen jar a motor, nincs nyomatek, akkor a forgoreszben nem tud a mezo
konnyen megvaltozni. Ezert, ha kivulrol gerjesztek neki egy mezot, akkor o
ezt probalja allando erteken tartani. Es mivel mechanikusan forog korbe, hat
viszi is magaval.
Ha nem kapcsolok semmit a tekercsekre, nem is tortenik semmi, hiaba
forgatom. Sajat mezoje ugyanis nincs, illetve van, nulla. :-) A rakapcsolt
halozat jelentos meddoarammal tudja fenntartani a mezot.
Na most, lehet ezert aztan javitani a helyzeten. Mar forog a motorom, es
rarakok a 3 fazisara olyan kondikat, amik megtermelik ezt a meddoaramot. Nem
probaltam, de gyanus nekem, hogy elo lehetne olyan helyzetet is allitani,
hogy felgerjesztek egy ilyen aszinkron motort, elegendo kondit rakok ra,
hogy mar kapacitiv legyen az aram, kivulrol hajtom, es leveve rola a
halozatot, ott fog maradni a fesz. Lehet, hogy nem lesz szinuszos, mert
lehet, hogy tulgerjed. Ugyanis kifele nem tud aram folyni. Egy rezonancia
alakul ki a kondik es a tekercs kozott. A vesztesegeket a mechanikai hajtas
potolja, illetve, ha valoban tul van kompenzalva kondival, lehet, hogy
szerenyen terhelni is lehet. Ezen tulmenve valszleg pillanatok alatt
legerjed, es kesz, szabadon forog tovabb. Gyakorlati haszna nemigen van.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list