1f->3f

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
Wed Jul 13 19:25:09 CEST 2005


Szia hoyuka joyuka!

Nem kell kiakadni a teman!
Ha meghajtasz kondival egy 3f aszinkron motort, es jol sikerul megcsinalnod, 
abban lesz egy eleg jo kis forgo mezo. Normalisan korbeforgo mezo. Ez a 3 
tekercsben indukal szepen 3 fazisu feszultseget, mintha olyan halozatra 
lenne kapcsolva.

A bekotese ugy nez ki, hogy mondjuk deltaba van kapcsolva (mert csak 230-unk 
van), ket pontra kotod a 230-at, a harmadikra meg egy kondival atmesz 
barmelyik felerol. Valtoztatgatod a kondikat, es kozben szorgalmasan 
meregeted a 3 pont kozott a feszkot. Lesz olyan eset, amikor meglepoen szep 
szimmetriat fogsz talalni.

Ne feledd el, hogy itt a forgoresz is reszt vesz a folyamatban. Az is egy 
jokora rovidrezart vastest. Elvileg, amikor terheletlen teljesen a motor, 
ebben a forgoreszbe mintegy be van fagyasztva a magnester.
Ha a motor haromfazisu halozatra van kotve, akkor terheleskor is 
meglehetosen allando a forgoreszben a mezo, csak ekkor mar lassan elorefele 
forog hozza kepest. A tekercsek ugye - pl ket polusu gepnel - 50Hz-cel 
(3000-rel) eloreforgo mezot csinalnak. A forgoresz terheletlenul 
(surlodas=nulla) egyutt forog ezzel a mezovel.
Ha terhelik, azzal arra kenyszeritik, hogy le akarjon maradni. Le is marad, 
eppen attol jon letre a nyomatek, hogy hozza kepest a mezo gyorsabban forog 
elore, mint o. Hozza kepest egy lassan eloreforgo mezo van, amit az o 
rovidrezart tekercsrendszere (alu ontveny a hornyokban es elol-hatul korbe) 
szep nagy arammal honoral. Minel nagyobb a mezo eloreforgasi sebessege, 
annal nagyobb lesz az aram ebben az alu "kalickaban". A nyomatek meg a 
mezonek es ennek az aramnak a szorzataval aranyos.

Ha uresen jar a motor, nincs nyomatek, akkor a forgoreszben nem tud a mezo 
konnyen megvaltozni. Ezert, ha kivulrol gerjesztek neki egy mezot, akkor o 
ezt probalja allando erteken tartani. Es mivel mechanikusan forog korbe, hat 
viszi is magaval.

Ha nem kapcsolok semmit a tekercsekre, nem is tortenik semmi, hiaba 
forgatom. Sajat mezoje ugyanis nincs, illetve van, nulla. :-) A rakapcsolt 
halozat jelentos meddoarammal tudja fenntartani a mezot.

Na most, lehet ezert aztan javitani a helyzeten. Mar forog a motorom, es 
rarakok a 3 fazisara olyan kondikat, amik megtermelik ezt a meddoaramot. Nem 
probaltam, de gyanus nekem, hogy elo lehetne olyan helyzetet is allitani, 
hogy felgerjesztek egy ilyen aszinkron motort, elegendo kondit rakok ra, 
hogy mar kapacitiv legyen az aram, kivulrol hajtom, es leveve rola a 
halozatot, ott fog maradni a fesz. Lehet, hogy nem lesz szinuszos, mert 
lehet, hogy tulgerjed. Ugyanis kifele nem tud aram folyni. Egy rezonancia 
alakul ki a kondik es a tekercs kozott. A vesztesegeket a mechanikai hajtas 
potolja, illetve, ha valoban tul van kompenzalva kondival, lehet, hogy 
szerenyen terhelni is lehet. Ezen tulmenve valszleg pillanatok alatt 
legerjed, es kesz, szabadon forog tovabb. Gyakorlati haszna nemigen van.

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list