villanymotor
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Mon Jul 11 15:02:47 CEST 2005
> Volt rajta kondi, el is indult vele, csak a csúnya hangja miatt levettem
> és áramot mértem.
> Kondi nélkül nem tudta, hogy merre induljon, csak kézi segítséggel, de
> forgott.
Aha. Azt is meg kellene nézned, hogy ha forog így kondi nélkül, akkor milyen
meleg lesz. Persze betonkeverő üresen. Az áram annyira sok, hogy szinte
hihetetlen, illetve fél perc alatt tűzforrónak kell lennie tőle a motornak.
Vagy nem jól sikerült mérni.
> Ez menetzárlatot jelent?
Nem annyira, mert a menetzárlat azonnali pápaválasztással jár. :-) Inkább
vmi tekercs-zárlat. Tehát valalmi nagyobb tekercsrészek komplett zárlata.
> Ha igen, akkor el kell dobni, nagy érdemes megtekertetni?
Nem tudom a választ, illetve anyagi és gyakorlati kérdés. Ha a motor oda
pont jó, és hasonlót nehéz szerzni, akkor érdemes tekercseltetni. Ha könnyen
lecserélhető, illetve a csere árban oké, akkor nem.
> A kondit azért kérdeztem, hogy ha egy másik motort kell rátenni, akkor
> kb. ki tudjam számolni, hogy mekkora kell.
> Betonkeverőnél fontos, hogy adott irányba induljon el még tele
> puttonnyal is.
Igen, akkor ide úgy kell a kondit megválasztani, hogy induláskor is jó
alaposan besegítsen.
Az ilyen motorok gyakori leégési oka, hogy jó hosszú hosszabbítóról
járatják, aminek jó nagy a fesz-esése, és a motor billenőnyomatéka meg a
feszültség négyzetével arányos, tehát drasztikusan csökken. Ezzel együtt a
szlip is jól megnő, azaz a motor melegedése, ami viszont a szlippel arányos.
Betonkeverőnél, ha spiccen van a dolog (le-lefulladgat), érdemes valami kis
autotrafóval a feszt megnövelni 10-15%-ot.
> Gondolom, egy deltába kötött 380V / 220V ,750W motornál (ilyen van
> itthon) is a kisebb ellenállású lesz a főfázis és a kondi számítás
> menete ugyanaz.
> Ha nem, akkor megírnád, hogy miben tér el?
Ha deltában van kötve, akkor az nem kondis segédfázisos motor. Viszont ez
jóval nagyobb teljesítményű, és simán lehet így kondival használni, ha nem
is fogja leadni a 750W-ot.
A kondit javaslom pár próbával kiválasztani. Akkor jó, ha a motor 3 kapcsán
közel egyforma feszt találsz, tehát úgy fogja magát érezni, mintha 3F lenne
rajta. Persze az a különbség a 3f üzemhez képest, hogy itt terhelésfüggő a
dolog. Minél nagyobb a terhelés, annál nagyobb kondinál áll elő a kis
jóindulattal :-) szimmetrikusnak nevezhető állapot. Mivel nem nagy pénzekről
van szó, vegyél 6,8 meg 10uF-os kondit. Ha mind a 750W-ot ki kéne használni,
és ha el nem csesztem a számítást, akkor valami 37u jön ki. Ez biztosan
túlzás, mert nem valószínű, hogy előállnak a szimmetrikus viszonyok, és a
moci nem fog tudni 750W-ot. De módod van berakni először a 6,8u-sat, aztán a
10-eset, és a kettőt együtt is. 3 mérés üresen és terhelve. (Terhelés lehet
egy darab fa a dobnak szorítva a vázról, persze anélkül, hogy beszorulna.)
> Valami olyat is hallottam, hogy szokott lenni egy állandó üzemű
> segédfázis kondi, meg valami kisebb indító kondi. Ez a felállás mikor
> használatos?
Akkor, ha az üzemi terhelés jóval kisebb, mint az indítási. Na meg a motor
is néha olyan, hogy nem is kell neki üzemi kondi. Motor konstrukciós kérdés
is. Vannak pl hűtőgép kompresszor motorok, amik nem is kondival indulnak,
hanem nagy ellenálású a segédfázis tekercsük, és direktben kell rárakni a
fázist. Ezt egy áramrelé kapcsolja, és ha felpörgött, az áram leesik egy
bizonyos szint alá, akkor lekapcsolja a segédfázist. Illetve ha nem indul a
motor, akkor az egészet lekapcsolja viszonylag hosszabb időre, majd újra
próbálkozik. A hűtőgép kompresszor induláskor kap jóval nagyobb terhet. A
betonkeverő kb ugyanazt kapja, mint menet közben. Erre én egy értékű, fixen
bekötött kondit raknék.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list