50A, 200V DC servo hajtas
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Mon Jul 11 15:37:30 CEST 2005
> Hümmm....ebben a cuccban egy darab aram szabalyzas nincs.
Akkor meg is van, mitől szállt el. :)
Persze nem tudom, milyen motor van ott. Ha állandó mágneses, vagy állandó
feszről járatott külső gerjesztésű, akkor igaz, amit írtam. Ha olyan, mint a
kéziszerszámokban, tehát bár kommutátoros, de váltóról megy, és soros motor
(a gerjesztés sorba van kötve az armatúrával, azaz a forgórésszel), akkor
minden más.
> 4 bazi tirisztor a nagyaramu korben es kesz. (+1-2 vedőrelé.)
> De nem is ertem miert halalozna el?! Miert?!
Mert ha csinálsz egy kemény áramkört, ami odakényszerít egy feszt (nincs
áramkorlát), a motor pedig mondjuk még nem indult el, és nem is tud olyan
gyorsan elindulni, akkor a rohadt kis belső ellenálláson esik a két fesz
különbsége, azaz zárlati jellegű áram fog folyni.
Na persze lehet a trafót is olyanra méretezni, hogy az lekonyuljon, és el
van sikálva a dolog. Jó bikán fog indulni max. :-) Az áramot a trafó
korlátozza. (Ezt nem tudtam, hogy van trafó. Ha hálózatról menne direkt, és
úgy nincs áramkorlát, akkor lépten-nyomon leverné a biztit.)
> Topologia:
> Kozepleagazasos trafo, kozepe a gnd.
> A masik ket polusra megy 4 tirisztorbol allo graetz.
> Ezek gyujtasa (szög/tirisztor) van vezerelve az iranynak, es a kivant
> fordulatnak megfeleloen.
Aha, értem. Meg is van a két irány.
> Kozben lett egypar kerdesem:
> Fekezes: Ezzel onmagaban nem lehet fekezni. Hacsak nem ugy hogy forditott
> polaritast kapcsolok a motorra. (rovidrezarni nem lehet, lasd
> topologia...)
Persze, így kell. A fékezés időtartama alatt ügyesen vezérelve a másik
oldali tirisztorokat visszatáplál.
> Ha igy akarnek fekezni (forditott polaritas) akkor mennyire kell
> tulmeretezni a cuccot vajon?
Ha van áramkorlát, semennyire. Ha nincs, akkor a trafó dropjától függ. Ha jó
lágy a trafó, nincs gond, lekonyul, és kész. Viszonylag könnyen tudsz
zárlati mérést csinálni. Ha a tirisztorok rajta vannak, a gate-eket felkötöd
egy-egy didódával az anódra (mindegyiknél külön-külön). Így kapsz egy
vezéreletlen kettős tápegységet, a nullához képest + és - nemtomhány V-tal.
Ezt vmivel leterheled oldalanként, vagy ha elég bátor vagy (vak ló bátorsága
:-)) rövidre is zárod, és méred a zárlati áramot egy söntön egy fast max-min
mV-mérő segítségével. Ezesetben elég egy érintőzárlat is. Máris tudni fogod,
mennyi is a természetes áramkorlát. :-) Viccnek tűnik, pedig lehet, hogy
tényleg lágy karakterisztikájú a traffancs, és ad egy megfelelő természetes
áramkorlátot.
> Tirisztor meghajtas:
> Trafoval? Lehet ilyen trafot keszen kapni? (24db kell) Vagy
Hogyhogy? Az imént 4 tirisztorról beszéltél! Különben lehet kapni ilyen
traffancsot készen, bevizsgálva (1:1 áttétel, szigetelési szint, nyákba
ültethető pofás kis műanyagba kiöntve). Szécsényben gyártja az Elektronikai
és .... Kft.
> Tirisztor nyitvatartas:
> Itt van egy kis szopas, mert a motor generator is.
> Ezt hogy kell lekezelni? Marmint gondolatilag hogy ertelmezzem?
A tirisztorok megoldják a saját nyitvatartásukat. Mind addig vezet, amíg az
áram meg nem akar fordulni rajtuk. Visszafelé nem vezetnek, illetve idő
előtt nem tudod lekapcsolni.
A fékezésről kis okfejtés.
Képzelj el egy sima két tirisztorból álló egyutas egyenirányítót, mint a
fentinek a fele.
Most kezdesz a méréshez, egyelőre tiszta vezérelt üzemben vagy, tehát semmi
szabályozó. A gyújtókor egy ún. tolófesz hatására két, egymáshoz képest 180
fokban eltolt, 1ms alatti pulzusokat adogat a tirisztoroknak. Tehát egy tir
20ms-onként kap jelet, a másik éppen a két jel között, tehát 10ms-mal, azaz
180 fokkal eltolva szintén 20ms-enként.
A terhelés vmi ellenállás, a gyújtójel éppen elkezdi bizgálni a
tirisztorokat, tehát még nem megy ki érdemi fesz, csak látod, hogy ha
előrébb hozod a tolófesszel a gyújtójeleket, elkezd a kimeneten nőni a fesz,
az ellenálláson megjelennek színuszdarabok.
Eddig ugye minden rendben. Ha előretolod a gyújtójeleket annyira, hogy a
tirisztorok már akkor begyújtanak, amikor a helyükre rakott dióda is pont
vezetni kezdene (ezt hívják természetes kommutációs pontnak), akkor megy ki
a max fesz.
Na most menjünk vissza a nullához. Ha a vezérlő kör tudja, hogy a
gyújtójeleket nem csak előre, hanem hátrafelé is tudja mozgatni, akkor ugye
akkor folyhatna csak áram, ha az ellenálás helyén egy ellenkező irányú
feszforrás lehetne. Legyen ez egy áramgenerátor, ami pozitív fesznél
ugyanúgy, mint az ellenállás, áramot vesz fel (energiát nyel el), nullánál
csak áram folyik, de energiaáram nincs, negatív fesznél pedig elkezdődik a
visszatáplálás, vagyis az áramgenerátorból folyik energia a hálózat felé,
miközben egyre hátrébb tolom a gyújtóimpulzusokat ugye. Tehát egyre
negatívabb lesz a fesz.
Vegyük észre, hogy eközben a tirisztorokon nem változott az áramirány! A
tirisztor nem tud fordítva vezetni. De azt is észre kell venni, hogy ami az
egyik tirisztorkészletnek terhelésnek látszik, az a másiknak áramforrásnak
egy adott kimenőfesznél.
Simán egymás ellen is lehet a tirisztorokat dolgoztatni. (Ha diódák lennének
a helyükben, és így összekötnénk, zárlati áram folyna).
> Minel nagyobb a fordulat, annal nagyobb a motor alltal indukalt fesz.
> A tirisztor gyujtas meg ettol fugg.
Pontosan!
> Magyarul, a szinusz mondjuk tetejen begyujtok. Vezet a tirisztor egeszen
> addig amig a halozati fesz nagyobb mint az indukalt fesz.
Nem, a tirisztort nem érdekli a hálózati fesz. Ő addig vezet, amíg pozitív
áram van rajta. Azaz nyitó irányú, az anódtól a katód felé irányuló. Mihelyt
megfordul, le fog zárni, megint be kell gyújtani, ha azt akarom, hogy megint
vezessen. Persze csak akkor tudom begyújtni, ha neki a saját katódjához
képest pozitív anódfesze van. A többi feszről neki "fogalma sincs". :-)
> Nomeg begyujtani sem tudok allandoan. Hanem csak azutan miutan a motor
> altal
> ind. fesznel nagyobb a halozati fesz.
Hát igen, valahogy így.
Mivel szervoról van szó, itt van valami poziciót érzékelő valami, ugye? Ez
van a szabályozóba visszavezetve, és ennek az alapjelet generáló nemtomminek
a jelével való összevetése alapján kell dolgoznia a szabályozóknak, vagy rém
leegyszerűsítve a vezérlésnek. Nem kell feltétlenül szabályozó. :-) Mármint
áram- és/vagy fesz-szabályozó. Csak ez az 1 is működhet, ami a pozició
alapjelet a pozíció visszavezetett jellel hozza össze, és a gyújtójelet
előállító vezérlés tolófeszültségét bizgálja föl-le. Mindez akkor, ha a
trafó elég lágy, és megfelel a pontossági követelményeknek is az egész
megoldás.
(Nincs kizárva, hogy ha nem túl sok alkatrészből áll az eredeti megoldás,
kevesebb szívás azt újraépíteni, és kiküszöbölni a hiányosságait, ha van.
Különben bár programból megcsinálni elvileg nem bonyolult, de elég jól kell
tudni, mit is akarsz csinálni, mint látható. Szerintem nem olyan triviális,
és jól el lehet cseszni. Pl úgy, hogy a két irány egymás ellen dolgozzon.
Nincs véletlenül a két iránynak megfelelő oldalon egy-egy fojtó is?
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list