Fejhallgató kérdés

Papp Zoltán oneway at onewayelectronics.hu
Wed Jul 6 22:40:30 CEST 2005


Wed, 6 Jul 2005 21:24:45 +0200-n, jhidvegi <jhidvegi at freestart.hu> írta:

> Sajna csak sejtem, hogy ez az 5.1 mit jelent. Ha igaz, 4 hangdobozt  
> közepes meg magasabb hangokra, és egy mélyláda. (De lehet, hogy ez csak  
> egy verziószám?)

5 szélessávú hangsugárzó (Bal, Közép, Jobb, Bal Oldal/Hátul, Jobb  
Oldal/Hátul) és 1 szubmély. 7.1-nél az Oldal/Hátul hangsugárzók is külön  
vannak.

2.0: sztereó
2.1: sztereó+1 szubmély
4.0: kvadró


> Ha fogadgatós fajta lennék, mondanám, hogy lenne egy fogadásom rá, hogy  
> már meg is csinálták. :-)

Olyat, ha jól tudom még nem csináltak, hogy forog a hang a fejeddel  
együtt, mint VR sisakban a kép, de ugye elméleti akadálya ma már nincs,  
tehát lehet, hogy mégis csak van ilyen.

Eredeti téma:
Régen tényleg úgy csinálták meg a szőrrand fülest, hogy ténylegesen 2-2  
hangszóró volt oldalanként, vízszintes elrendezéssel. Így volt kettő  
hangszóró picit előre, kettő meg hátra, ezzel nagyjából elő tudták  
állítani a szőrrand hangzást. Ha jól tudom, ez az 5.1-es füles is ilyen.

Persze körbe hangzást el lehet érni 2 hangszóróval is. Pl. a Roland cég  
csinált kb. 10-12 éve egy RSS nevű effektet, ahol a térben tudtad állítani  
a hangforrást, és mindezt két hangfalon adta le. A lényeg az volt, hogy a  
két hangfalat 60 fokban lássad, az axisai egymást ne keresztezzék a fejed  
előtt és minél inkább definiált legyen az axisa (azaz lehetőleg 1 pontból  
jöjjön a teljes hang-spektrum, pl. koaxiális hangszórók). Mindezt  
lehetőleg akusztikailag kialakított reflexió-mentes térben, pl. hangstúdió  
lehallgató.
Először a SCH koleszban hallottam ilyet '93 környékén a hangstúdióban,  
félelmetes volt.

Fülesben is el lehet érni 3D hangzást, ha pl. egy műfejjel készítesz  
felvételt, és azt jó minőségű, minél zártabb fejhallgatóban (sőt inkább  
fülhallgatóban) hallgatod meg, akkor nagyjából azt kapod vissza, ami ott  
volt a helyszínen, hiszen a műfej füle benne van a felvételben, míg  
visszahallgatásba gyakorlatilag a saját füled nem szól már bele. A  
tökéletes az lenne, ha a műfej a te fejedről van mintázva.

Ember irányhallása: a balról és jobbról jövő hangokat tényleg a hang fázis  
és amplitúdó különbségei alapján állapítod meg, viszont ha belegondoltok,  
egy, a bal oldaltól alfa szöggel az előre irány felé eső hangforrás és egy  
másik, a bal oldaltól szintén alfa szögre, csak hátrafelé eső hangforrás  
két fülbe érkező fáziskülönbségei között nincs különbség.
A különbség az, hogy a fülkagyló befolyásolja a frekvenciamenetet a  
hátulról jövő hangoknál, az előlről jövőkhöz képest, míg a fázismenetet  
annyira nem (brutális, de ha pl. az ember fülét levágják, gyakorlatilag  
nem változik a front irányhallása). A legnagyobb ilyen különbség egy kb.  
4kHz körüli vágás. (Ha hátulról jön egy hang és a két kezeteket a  
fületekhez teszitek, úgy hogy hátrafelé legyen a "tőccsér", akkor  
halljátok is a különbséget, gyakorlatilag olyan, mintha előlről jönne)

A baj ott van, hogy azt, hogy freki menetben van egy módosulás (azaz a  
hang hátulról jön), azt tapasztalat alapján tudja az agy megmondani. Ha  
pl. meghallasz egy olyan hangot, amit azelőtt még sohasem hallottál, és  
hasonlót se, akkor egy jó ideig forgatod a fejed, hogy na ez honnan jön.  
Ha már többször hallottad a hangot (pl. ismerős ember hangja), akkor  
kapásból meg tudod mondani, hogy hátulról jön.
A fent/lent irány meg még nehezebben megkülönböztethető (a fül formája  
miatt). Itt mondjuk segít pl. a talajról visszaverődő reflexió is.

[megj.:A ragadozó/zsákmány állatoknak a jó irányhallás pl. életbevágó  
feltétel, de nekik szűkebb az iránykarakterisztikájuk (jobban tölcséresebb  
a fülük), és jobban is tudják forgatni a fülüket (és forgatják is, ezért  
lehet látni, hogy "hegyezi a fülét" pl. egy macska), ez alapján találják  
meg a hang forrását.]

A problémát tetézi, hogy ha két hangszórón több, ugyanolyan  
freki-tartományban mozgó hangot akarsz megszólaltatni a tér különböző  
virtuális pontjaiból, akkor összemosódnak a történések, és elvész az  
irány-infó, sokszor még a darabszám is. Durva példával élve: ha ugyanaz  
szól jobbról is balról is, azt ugye középről halljuk.

Nagyjából ezért jó, ha fizikailag is hátulról jön a hang (pl. 5.1, 7.1,  
4.0), ráadásul így nagyjából független az elérhető hatás attól is, hogy  
pontosan hol helyezkednek el a hangfalak.

Na kb. ennyi.


-- 
Papp Zoltán
OneWay Electronics




More information about the Elektro mailing list