Jardafutes
Topybear
topybear at chello.hu
Tue Feb 8 09:34:22 CET 2005
>
>Finnorszagban ha a Balti-tengertol kicsit is beljebb bejon a tel, az bent
>is marad, tehat honapokig siman fagyni fog. Ott nem soznak, hanem
>letapossak, es granitzuzalekkal szornak fol mindent. (Azt epitkezeseken
>termelik ki, mert mindenutt az van es mar helyben valamennyire apritjak,
>mert mashogy nem lehet kezelni) Tehat teli gumi, szep feher utak. Adott
>esetben kerites is keszul hobol...
Szlovákoknál hasonlóan csinálják fent a hegyekben, a természetvédelmi
területeken. Egy baj van csak, a tavaszi olvadáskor mintha géppuskával
lõnék a kocsi alját.
>Amugy ez a so gusztustalan es nalunk mertektelenul alkalmazzak. Mar ket
>eve irt a Nepszabiba egy fazon, aki valami mutragyaszarmazek oldatat
>akarta permetezni. Tomegre a mai somennyiseg toredeke kellett volna,
>raadasul nem teszi tonkre a novenyeket es az autokat, olcsobb is (a cikk
>szerint), de nem akarodzik bevezetni a szekesfovarosban.
"A magyar viszonyok között eddig kipróbált szerek közül a Transheat tûnik a
legígéretesebbnek: magyar fejlesztés , Szlovákiától Svédországon át
Kanadáig sokfelé használt szer a mûtrágyagyártás mellékterméke, s a
hivatalos tanúsítványok szerint mínusz 25 fokig hatékonyan olvaszt, az
aszfaltot és a betont nem roncsolja, a rézen kívül semmilyen fémet nem
károsít. A Transheattel immár hat éve kísérletezõ közterület-fenntartónak
ugyanakkor kedvezõtlen tapasztalatai is vannak az anyaggal. Az alternatív
szer új, bonyolultabb technológiát igényel: a sóval szemben nem egyszerû
depóban, hanem fûtött tartályban kell tárolni, nagy hidegben folyamatos
kevergetést igényel, a szóróautót (pontosabban a locsolókocsit) is fûteni
kell, és nagyon pontos adagolásra van szükség, mert a híg vegyszer könnyen
visszafagy, a sûrû pedig nagy nitrogéntartalma miatt túlságosan megterheli
a környezetet. Emellett a változtatás drága is: a só tonnája 11 ezer, a
Transheaté 60 ezer forintba kerül, amit csak részben ellensúlyoz, hogy az
utóbbiból egy négyzetmétrerre kevesebbet kell kiszórni. "
Egy idõben pár hídon próbálkoztak valami szeszgyári melléktermékkel - a
hidak fémszerkezetét kegyetlenül eszi a só -, egy igen nagy baja van a
módszernek: büdös. Azt hiszem Gyõrben most is használják.
Ha jól emlékszem zaolittal is próbálkoztak - gyenge mûtrágyaként is
funkcionál , valami -30 fokig jó, de drágább mint a só. Hosszú távon lehet,
hogy bejönne az ára.
Mintha olvastam volna valahol, hogy nálunk a "fehér utak" aránya 15% körül
van, ezeket járhatóra takarítják, de nem síkosságmentesítik. Azt hiszem a
közlekedõk részérõl kellene szemléletváltás: téli gumi, hólánc, más stílusú
vezetés, nem csúszós lábbeli, stb.
Topy
More information about the Elektro
mailing list