Jardafutes

Topybear topybear at chello.hu
Tue Feb 8 09:34:22 CET 2005


>
>Finnorszagban ha a Balti-tengertol kicsit is beljebb bejon a tel, az bent 
>is marad, tehat honapokig siman fagyni fog. Ott nem soznak, hanem 
>letapossak, es granitzuzalekkal szornak fol mindent. (Azt epitkezeseken 
>termelik ki, mert mindenutt az van es mar helyben valamennyire apritjak, 
>mert mashogy nem lehet kezelni) Tehat teli gumi, szep feher utak. Adott 
>esetben kerites is keszul hobol...

Szlovákoknál hasonlóan csinálják fent a hegyekben, a természetvédelmi 
területeken. Egy baj van csak, a tavaszi olvadáskor mintha géppuskával 
lõnék a kocsi alját.

>Amugy ez a so gusztustalan es nalunk mertektelenul alkalmazzak. Mar ket 
>eve irt a Nepszabiba egy fazon, aki valami mutragyaszarmazek oldatat 
>akarta permetezni. Tomegre a mai somennyiseg toredeke kellett volna, 
>raadasul nem teszi tonkre a novenyeket es az autokat, olcsobb is (a cikk 
>szerint), de nem akarodzik bevezetni a szekesfovarosban.

"A magyar viszonyok között eddig kipróbált szerek közül a Transheat tûnik a 
legígéretesebbnek: magyar fejlesztés , Szlovákiától Svédországon át 
Kanadáig sokfelé használt szer a mûtrágyagyártás mellékterméke, s a 
hivatalos tanúsítványok szerint mínusz 25 fokig hatékonyan olvaszt, az 
aszfaltot és a betont nem roncsolja, a rézen kívül semmilyen fémet nem 
károsít. A Transheattel immár hat éve kísérletezõ közterület-fenntartónak 
ugyanakkor kedvezõtlen tapasztalatai is vannak az anyaggal. Az alternatív 
szer új, bonyolultabb technológiát igényel: a sóval szemben nem egyszerû 
depóban, hanem fûtött tartályban kell tárolni, nagy hidegben folyamatos 
kevergetést igényel, a szóróautót (pontosabban a locsolókocsit) is fûteni 
kell, és nagyon pontos adagolásra van szükség, mert a híg vegyszer könnyen 
visszafagy, a sûrû pedig nagy nitrogéntartalma miatt túlságosan megterheli 
a környezetet. Emellett a változtatás drága is: a só tonnája 11 ezer, a 
Transheaté 60 ezer forintba kerül, amit csak részben ellensúlyoz, hogy az 
utóbbiból egy négyzetmétrerre kevesebbet kell kiszórni. "

Egy idõben pár hídon próbálkoztak valami szeszgyári melléktermékkel - a 
hidak fémszerkezetét kegyetlenül eszi a só -, egy igen nagy baja van a 
módszernek: büdös. Azt hiszem Gyõrben most is használják.

Ha jól emlékszem zaolittal is próbálkoztak - gyenge mûtrágyaként is 
funkcionál , valami -30 fokig jó, de drágább mint a só. Hosszú távon lehet, 
hogy bejönne az ára.

Mintha olvastam volna valahol, hogy nálunk a "fehér utak" aránya 15% körül 
van, ezeket járhatóra takarítják, de nem síkosságmentesítik. Azt hiszem a 
közlekedõk részérõl kellene szemléletváltás: téli gumi, hólánc, más stílusú 
vezetés, nem csúszós lábbeli, stb.

Topy




More information about the Elektro mailing list