konstrukcios hibak
Szima Gábor
sygma at tesla.hu
Tue Dec 27 22:40:25 CET 2005
On Tue, 27 Dec 2005, HAJDU Csaba wrote:
>> Valahol meg "veletlenul" benyomta a pilota az auto-atstartolas gombot
>> (Airbus). A harmadik atstart utan sem esett meg le neki, hogy a gepnek nem
>> akarodzik leszallni, aztan csak elfogyott az uzemenyag...
>
> Ez abszolut urban legend szagu...
http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=04261994®=B-1816&airline=China+Airlines
Bocs, nem az uzemenyag fogyott ki;
"1994-ben a China Air Lines légitársaság Airbus 300-600R utasszállítója
Nagojában leszálláshoz készül?dött. Az id?járási és látási viszonyok
tökéletesek voltak. A kerekek már csak pár méterre voltak a kifutótól,
amikor a gép egyszer csak felkapta az orrát és emelkedni kezdett. A
pilóták döbbenten konstatálták a gép viselkedését, és megújult er?vel
akarták a földre kényszeríteni a látszólag megbokrosodott gépet. A második
kísérlet eredménye is ugyanez a man?ver lett, a gép újból emelkedni
kezdett, a pilóták pedig továbbra is keményen küzdöttek, hogy leszálljanak
vele. A harmadik orrfelkapás után azonban a gép sebessége elfogyott, és
mintegy 300 méteres magasságban szinte megállt, majd lezuhant. A
fedélzeten tartózkodó 231 ember szörnyethalt.
Az ok: az amúgy tapasztalt legénység, az els? tiszt véletlenül aktiválta
az automata "go around" rendszert, amelynél a leszállást megszakítva újra
felemelkedik a gép. Ahogy a magasság csökkent, a gép a számítógép
programjának megfelel?en viselkedett - a leveg?be emelte a gépet. A
pilóták nem értették, hogy miért emelkednek, így a botkormányt ütközésig
el?renyomva szálltak szembe a számítógéppel, és az utolsó pillanatig a
kormányszervekkel viaskodtak. Nem tudatosult bennük, hogy a fedélzeti
számítógép ellen küzdenek, és a csatát nem nyerhetik meg."
http://www.sg.hu/printer.php?cid=40515
-Sygma
More information about the Elektro
mailing list