3f motor fordulatszam szabalyozas
jhidvegi
jhidvegi at startadsl.hu
Tue Dec 6 07:58:46 CET 2005
Király,Gyula wrote:
> Azért ezt a falusi búcsúban a ringlispil lágy indítására alkalmazott,
> vízbe merülo késes kialakítású lemezek igen jól muvelték, csak azt
> nem értem, hogy' nem csapott agyon a villany alkalmanként 1-1
> embert..:}}}
Ezt több okból is nem tette.
A motorból kijövo kábelnek, ami ehhez a merülos ellenálláshoz ment, semmi
köze nem volt a hálózathoz. Maga a motor olyan, mint egy leválasztó trafó.
Másrészt semmi akadálya, hogy ez alacsonyabb feszu legyen, mint a hálózat.
(Sajna nem tudom, hogy ténylegesen milyenek szoktak lenni.)
Innentol elég durva hibát kell elkövetni: két kézzel meg kell fogni két
kijövo fázist.
Ennek ellenére ma már nem menne át.
Amúgy ez nem ekvivalens az elotét ellenállással. Ez a csúszógyurus moci úgy
viselkedik, mint egy frekiváltós trafó. Amíg áll, addig teljes fesz, és 50Hz
a kimenet. Ahogy forogni kezd, úgy csökken a freki is, meg a fesz is. Teljes
pörgésnél csak a szlipnek megfelelo alacsony freki és fesz van, illetve
rövidzár. Közben a hálózat rajta van a prímeren (az álló tekercsrendszeren),
tehát a teljes fluxus rendelkezésre áll, végig a billenonyomaték elotti
szakaszon lehet a motor, vagyis álló helyzetben is igénybeveheto a névleges
nyomatékán. (Tudtak valamit azért a régiek, nem? :-) )
Ezzel szemben a rövidrezárt motort ellenálláson át tálpálva alig van mezo,
nincs fesz. A motor messze a billenonyomaték mögött van, a
nyomaték-fordulatszám jelleggörbén a csökkeno szakaszon. Emiatt jóval
nagyobb áramok kellenek ugyanakkora nyomatékhoz. (Kisebb mezo, nagyobb
áram). Vagyis szarrá melegszik a motor, ha kihajtjuk a lelkét (névleges
nyomatékát). Ráadásul más miatt még teljes fesznél is kisebb az álló
(indító) nyomaték, mint akár a névleges, de a billenonél mindenképpen.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list