Re: Villamos futés
jhidvegi
jhidvegi at startadsl.hu
Sat Dec 3 14:18:01 CET 2005
charles hoss wrote:
> hat , de . a normal peltier felvesz mondjuk 100 wattot , es szallit
> 20-at - tehat a kulso (hideg) oldalon 120 wattot kell eldisszipalnod
> hogy erjen valamit - enregiatermelesnel pedig nagyon komoly hutest
> kell csinalnod hogy azt a 20 wattot megkapd .
Jó, de én nem ebben a huto-futo üzemmódban gondoltam, így persze
értelmezheto hatásfok. Hanem úgy, hogy van a motor egy autóban, ott a sok
felesleges ho, és van a kinti qrvahideg. A ketto közötti peltier hatásfokát
nem tudom értelmezni.
Hacsaknem úgy, hogy aszondod, megméred a két hotartály közti energiaáramot,
és ezzel matatsz valamit, de mit? Bele lehet venni a termodinamika fott
ételeit, ha már horol van szó, és egy jót kajálni. :-) Szerintem elvileg se
lehet 100% közelében se a hatásfok, mert ha lenne ilyen ketyeró, akkor kész
is a perpetum mobile. Pl úgy, hogy a peltierrel meghajtok egy carnot
közelében üzemelo hoszivattyút...
A legjobb cuccos se tudhat jobbat, mint ennek a hoszivattyúnak az inverze.
Egy gyakorlati hoszivattyú 0-->25 fokon 4-5 közötti hatásfokot érhet el, de
akkor az már nagyon penge. Normál esetben 3-4 között van. Tehát a betáp
elektromos teljesítménynek ennyiszerese tud megjelenni a meleg oldalon.
Ennek a fordítottja úgy nézne ki, hogy ennyi megy visszafelé, ennek a
negyede a vill teljesítmény, amennyivel kevesebb megjelenik a hideg oldalon.
Így valami kínkeservesen lehet hatásfokot definiálni.
Ha úgy értjük, hogy a motorhobol vill teljesítményt akarunk csinálni, és
tudjuk, hogy ott x kW ho megy el, ennek hány %-ából tudunk vill
teljesítményt csinálni, az már értelmes hatásfok felvetés, de hamis, mert a
hideg oldalról semmit sem mondtunk. Ha pl kint +10 fok van, sokkal szarabb
lesz az eredmény, mintha a hideg oldal -20 fokban vagy folyékony nitrogénben
van.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list