Re: Villamos futés

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
Sat Dec 3 14:18:01 CET 2005


charles hoss wrote:

> hat , de . a normal peltier felvesz mondjuk 100 wattot , es szallit
> 20-at - tehat a kulso (hideg) oldalon 120 wattot kell eldisszipalnod
> hogy erjen valamit - enregiatermelesnel pedig nagyon komoly hutest
> kell csinalnod hogy azt a 20 wattot megkapd .

Jó, de én nem ebben a huto-futo üzemmódban gondoltam, így persze 
értelmezheto hatásfok. Hanem úgy, hogy van a motor egy autóban, ott a sok 
felesleges ho, és van a kinti qrvahideg. A ketto közötti peltier hatásfokát 
nem tudom értelmezni.

Hacsaknem úgy, hogy aszondod, megméred a két hotartály közti energiaáramot, 
és ezzel matatsz valamit, de mit? Bele lehet venni a termodinamika fott 
ételeit, ha már horol van szó, és egy jót kajálni. :-) Szerintem elvileg se 
lehet 100% közelében se a hatásfok, mert ha lenne ilyen ketyeró, akkor kész 
is a perpetum mobile. Pl úgy, hogy a peltierrel meghajtok egy carnot 
közelében üzemelo hoszivattyút...

A legjobb cuccos se tudhat jobbat, mint ennek a hoszivattyúnak az inverze.
Egy gyakorlati hoszivattyú 0-->25 fokon 4-5 közötti hatásfokot érhet el, de 
akkor az már nagyon penge. Normál esetben 3-4 között van. Tehát a betáp 
elektromos teljesítménynek ennyiszerese tud megjelenni a meleg oldalon.
Ennek a fordítottja úgy nézne ki, hogy ennyi megy visszafelé, ennek a 
negyede a vill teljesítmény, amennyivel kevesebb megjelenik a hideg oldalon. 
Így valami kínkeservesen lehet hatásfokot definiálni.

Ha úgy értjük, hogy a motorhobol vill teljesítményt akarunk csinálni, és 
tudjuk, hogy ott x kW ho megy el, ennek hány %-ából tudunk vill 
teljesítményt csinálni, az már értelmes hatásfok felvetés, de hamis, mert a 
hideg oldalról semmit sem mondtunk. Ha pl kint +10 fok van, sokkal szarabb 
lesz az eredmény, mintha a hideg oldal -20 fokban vagy folyékony nitrogénben 
van.

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list