Re: Motor bizonytalanság

elight elight at zalaszam.hu
Fri Aug 5 18:01:27 CEST 2005


SZia!!!


Nagyon primák a meglátásaid!
Csak sajnos kissé későn olvastam el őket...
Menetkozben hasonlókra jöttem rá!

Óhh nemes megtapasztalás!

Minden hozzászólónak köszönöm a segítséget.

Leirom a tapasztalatokat.
Bontásból szereztem ...
Ez egy japan , kicsi, de  drága motor...
azért nem akartam leszállni róla
mert baromi erős.. ( relatíve) , hűtőbordás kivitelű
KP5R15 a tipusa  , meg is hajtottam ugy 60 fokosra.
lehet hogy majd vizzel hűtöm?.  :-)

Igaz az hogy lassú járatra tervezék , ahogy valaki említette..
De egész jól túlhajható.
Bejött amit ajánlottál és elegendő a halfstep .
Terhelés nélkül sem rezeg be és jól terhelhető, de jobban melegedik.
Nem feltétlenül kell igy mechanikusan előterhelni.
Magasabb fordulaton is stabil maradt, csak egy pont után állt meg a
hallható tartomány közelében és csak muzsikált de már lépni
nem tudott.
A nagyobb fordulaton a nagyobb indukció miatt a supresszor
diódák melegedtek rendesen. Azokat ki kell majd nagyobbra cseréni
( nagyobb teljesíményű és nem 30 hanem 60-80V osra tervezem ,
azt még vidáman kibirnák a FET-ek.)
Még a szoftwaren fejlesztenem kéne hogy ha áll a motor
csak tartóáram follyon, éppen akkora amekkora biztonságosan kell .
Most még állás közben is rendesen melegedik. Ja és ne álljon meg
átlapolt tekerccsel , mert egy tekercs is bőven megtartja.

Mégegyszer köszi.

Üdv   István






----- Original Message ----- 
From: "Attila Sass" <attila.sass at palettainvent.hu>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Friday, August 05, 2005 5:10 PM
Subject: RE: Motor bizonytalanság




> -----Original Message-----
> From: elektro-bounces at tesla.hu
> [mailto:elektro-bounces at tesla.hu] On Behalf Of elight
> Sent: Friday, August 05, 2005 3:47 PM
> To: elektro at tesla.hu
> Subject: Re: Motor bizonytalanság
>
>
> Szia!
>
>
> Nem szeretném elbonyolítani...
> Mikrosteppet beépíteni meg AD-t stb..
>
> Mi a véleményed ?
>
> Szerintem elég lenne ha a két szomszédos
> tekercsek jelét megszaggatva egy kicsit összelógatnám mondjuk
> ciklusban 15 , 30 , 50,  -30 , -15  % os  takarásban . Tehát
> az áram nem hirtelen kerülne át az egyik tekercsről a másikra
> hanem 3-4 fokozatban rákerülne-lekerülne róla.. Szoftveresen
> ezt könnyen kivitelezhetőnek tünik.

Én is úgy értettem az előző levelemben, hogy nem föltétlen szükséges
"rendesen" (vagyis áramvezérelten) megcsinálni a microstep-et, hanem a
mostani elektronikával (gondolom valami uC-t használsz, így csak a
programot kell kicsit átírni) előbb kipróbálod a half-stepet, majd ha az
nem segít, akkor a visszacsatolás nélküli microstep-et.
Én úgy csinálnám, hogy valamelyik tekercsen mindig teljesen be lenne
kapcsolva, vagyis pl:
(a %-ok a PWM kitöltési tényezők)

1. tekercs 100%, 2. tekercs 0%
1. tekercs 100%, 2.tekercs 50%  (persze nem biztos, hogy az 50% a nyerő
meg lehet több köztes lépés is)
1. tekercs 100%, 2.tekercs 100% (ilyenkor biztos, hogy a kettő között
lesz.)
1. tekercs 50%,  2.tekercs 100%
1. tekercs 0%,    2.tekercs 100%
.. ugyanez a 2. és 3. tekercsre, majd a 3. és 1. tekercsre.

A százalékokon azért morfondírozok kicsit:
Ha jól értem a motornak 3 tekercse van, ami egymástól teljesen
független, de közösíted mindhárom egyik kivezetését a 12V-ra, de ezen
túl függetlennek tekinthetők a tekercsek.
Vagyis ha egy tekercsre ráadsz 12V-ot, majd a "földet" leveszed róla,
mert kikapcsolod a fetet, akkor  az történik, hogy a bekapcsolás alatt a
tekercsben a beidult áram (dI/dt = U/L, mivel U, L állandó, az
áramváltozás dI=U*t/L) a kikapcsolás alatt tovább akar folyni, vagyis a
fetre kötött vége a tekercsnek felkúszik a +12 fölé annyival amennyivel
csak lehet, hogy áram folyhasson tovább. Ha 24V-on fogod meg egy
zenerrel, akkor a tekercs így -12V-ot fog látni, vagyis az előbbi dI/dt
fog megvalósulni, csak az ellenkező irányban (csökken az áram). Így ha
50% kitöltéssel hajtod a tekercset nagy frekivel, akkor hosszú távon nem
fog változni az áram rajta, illetve csökkenni fog közel 0-ig, mert ohmos
ellenállása is van. Ahhoz hogy növekedjen az áram legalább 51%-al kell
hajtane legalább, és ilyenkor a tekercs ohmos ellenállása fogja valahol
megállítani az áramnövekedést. Ez alapján legalábbis úgy látom, hogy 50%
és 100% közötti kitöltést lehet használni.

Azért az is kérdés, hogyha sokat kacspolgatod, akkor nem fogod-e
túlzottan fűteni a zeneredet?
Végül is ki lehet számolni, mert ha pl. 90%-os kitöltésnél mondjuk 1A az
átlagáram a tekercsen, akkor 10% *1A*24V = 2.4 W a disszipáció a
zeneren. De ha a +12V-ra teszed a zener másig végét, akkor ennek csak a
fele, de ekkor kell egy dióda is.

Nem biztos, hogy jól látom, kiváncsi lennék a többiek véleményére is.

--
sassi








--
sassi



-----------------------------------
 Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/




More information about the Elektro mailing list