Metró

Lakatos Arpad arpad at koli.kando.hu
Tue Aug 2 22:52:56 CEST 2005


Hi!

On Tue, Aug 02, 2005 at 09:42:22PM +0200, Horváth Attila wrote:
> Most olvasom, hogy a metró 750V egyenárammal megy.
> http://www.freeweb.hu/metros/jarmu/ev.html
> Valaki elmagyarázná nekem, hogy ebben mi a jó ? Nem látom át.

Valaki lentebb irta, s tenyleg egyreszt azert, mert a motornak nagy az
inditonyomateka (egyenaramu soros motor - pl. a ZIU trolik mikor
indulnak, szinte feldol az ember bennuk :) ), ill. az egyszeru
teljesitmenyszabalyozas az oka.
Itt ellenallasok vannak sorbakotve a motorral, ezen keresztul kapja a
feszt. Pl. van 20 ellenallas, ez kb 20 menetfokozatot jelent (vagy
kevesebbet, de eleg sokat...), indulaskor az osszes sorba van kotve es
ahogy gyorsul a szerelven (metro, villamos, troli) mindig athidal
egy-egy ellanallast.
Fekezesnel meg a motor generatorkent uzemel, tehat a fekezesben besegit,
hogy ellenallasokkal rovidre zarja a kapcsot a motoron, szinten mindig
kisebb ellenallasokkal.
Az UV tujak tetejen nyaron nagyon jol latni, hogy vibral alevego, azert,
mert ott vannak ezek az inditoellenallasok, es a levego hut ezeket, azok
hoje matt vibra a levego.
A metro ellnallasai meg a Pillango utcanal, meg a nem kozepperonos
allomasoknal latszanak, alul, azokon a feher porcelancsigakon levo
,,rugok'' az ellenallatok...

Egyebkent tudtommal 725 V a metro feszultsege, 600 V a villamose es
troli es 1000 V a HEV feszultsege, de mindegyik egyenfesz.

A masik ok, a moder visszataplalas miatt lehet meg, hogy a fekezo jarmu
energiajat egy vele egy vonalszakaszon levo, gyorsulo-halado jarmu el
tudja emeszteni. Tehat a visszataplalas jo reklamszoveg, de csak akkor
ervenyesul, ha nincs kozben a vezeteken szakasz-elvalasztas, vagyis
,,pici'' szakadas. Mivel egyenfeszt messzire vinni vesztesegesebb az
AC-nal, es hogy ha uzemzavar van, ne kelljen a teljes vonalat
feszmentesiteni a villamosok, trolik, metrok vonala sok kis szakaszra
van osztva, ezek sok ponton kapnak megtaplalast. A villamsok pl. azokbol
a narancssarga muanyag dobozkakbol, amiket az utak menten latni..
Na, ha egy ilyen szakaszon belul ket vagy tobb jarmu van es az egyik
fekez, a tobbi halad vagy gyorsul, akkor tud a fekezo visszataplalni, ha
atlep a szakaszhataron es nincs, aki elvegye az energiat, akkor nem tud
hova taplalni.

Metronal raadasul az allomas onallo szaksz es a koztes alagut is szakasz
(ezert pillant a vilagitas a regi kocsikban, mikor beerkezik az
allomasra).
A villamosokon (meg a metron is aszsem) van akku a vilagitasra,
tartalekban, ezt meg generator tolti, amit motor hajt meg, ha jol
tudom... ennek a ,,zorgeset'' lehet hallani a metrokocsikban idonkent,
mikor vmi felporgo motorhangot hallani (mondjuk, hogy miert igy es miert
nem elektronikusan, nem tudom...)

> Attila 
> 
> 
> 
> -----------------------------------
> Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/

-- 
Arpi  -  http://koli.kando.hu/arpad
Micro$oft: It's where you don't want to go today...




More information about the Elektro mailing list