Suritett levegos kocsi
Horvath Zsolt
hozso_001 at freemail.hu
Tue Apr 26 07:38:18 CEST 2005
>
>
>Ugyanakkor igaz az is, hogy ha pl egy oxigenpalackokat szallito teherauto
>balesetet szenved, nem szokott tomegkatasztrofa tortenni. Ezek annyira tul
>vannak meretezve, hogy allitolag akkor se lesz baj, ha egy ilyet ledobnak az
>emeletrol. (Vki meselte nekem, hogy ilyet mar megtettek.)
>
>
Egyszer láttam a híradóban, ahogy egy balesetet szenvedett gázpalack
szállító teherautó platójáról
rendőrségi mesterlövészek lövöldözik a 150 bar-os gázpalackokat. (Arra
már nem emlékszem, hogy
robbanásveszélyes lett volna a gáz) 4-5 lövés kellett, mire a tartály
kilyukadt és leengedte a gázt.( Látni
lehetett egymás mellett a becsapódott lövedékeket.) A palack nem robbant
fel. Egyszerűen a lövedék
ütötte lyukon át a gáz szépen kifújt. (Ha jól emlékszem a feliratra,
akkor a 150bar-os gázpalackoknál
225 bar a próbanyomás. És a próbanyomás alatt is csak rugalmas
alakváltozást szenvedhet az anyag.
Illetve a rugalmas alakváltozás határának háromnegyed részéig nyúlhat
meg, ha jól tudom.)
Egy gázpalack nem olyan, mint egy lufi, hogy ha egy kicsit kilyukad,
akkor széthasad. Azok a palackok
amúgy is meglehetősen túl vannak méretezve. Egy újságban olvastam egy
tűzoltósági gyakorlatról, ahol gáz-
palackokat (propán-bután) tűzbe raktak és várták a hatást. Na, ezek
viszont szétnyíltak, mint a tubarózsa.
De ezekről is leírták, hogy a szabványban előírtnál sokkal jobban bírták
a kiképzést.
Üdv.: Horváth Zsolt
More information about the Elektro
mailing list