Suritett levegos kocsi

Horvath Zsolt hozso_001 at freemail.hu
Tue Apr 26 07:38:18 CEST 2005


>
>
>Ugyanakkor igaz az is, hogy ha pl egy oxigenpalackokat szallito teherauto
>balesetet szenved, nem szokott tomegkatasztrofa tortenni. Ezek annyira tul
>vannak meretezve, hogy allitolag akkor se lesz baj, ha egy ilyet ledobnak az
>emeletrol. (Vki meselte nekem, hogy ilyet mar megtettek.)
>  
>

Egyszer láttam a híradóban, ahogy egy balesetet szenvedett gázpalack 
szállító teherautó platójáról
rendőrségi mesterlövészek lövöldözik a 150 bar-os gázpalackokat. (Arra 
már nem emlékszem, hogy
robbanásveszélyes lett volna a gáz) 4-5 lövés kellett, mire a tartály 
kilyukadt és leengedte a gázt.( Látni
lehetett egymás mellett a becsapódott lövedékeket.) A palack nem robbant 
fel. Egyszerűen a lövedék
ütötte lyukon át a gáz szépen kifújt. (Ha jól emlékszem a feliratra, 
akkor a 150bar-os gázpalackoknál
225 bar a próbanyomás. És a próbanyomás alatt is csak rugalmas 
alakváltozást szenvedhet az anyag.
Illetve a rugalmas alakváltozás határának háromnegyed részéig nyúlhat 
meg, ha jól tudom.)

Egy gázpalack nem olyan, mint egy lufi, hogy ha egy kicsit kilyukad, 
akkor széthasad. Azok a palackok
amúgy is meglehetősen túl vannak méretezve. Egy újságban olvastam egy 
tűzoltósági gyakorlatról, ahol gáz-
palackokat (propán-bután) tűzbe raktak és várták a hatást. Na, ezek 
viszont szétnyíltak, mint a tubarózsa.
De ezekről is leírták, hogy a szabványban előírtnál sokkal jobban bírták 
a kiképzést.



Üdv.: Horváth Zsolt




More information about the Elektro mailing list