villanyauto - vegre elektros tema! :)

SZIGETI Szabolcs szigi at ik.bme.hu
Mon Apr 25 17:36:36 CEST 2005


> Az új szabvány szerinti 42V-os fedélzeti feszültségû autóknál a
> lendkerékbe épített motorgenerátor kerül elhelyezésre és szolgál erre
> a funkcióra is.
> Tán egy éve volt téma az ElektroNet-ben, több részes cikksorozatként.
> A toyota prius hogy mûxik?


Enél bonyolultabban. Van egy motorgenerátor, egy beninmotor, meg a kerekek. 
Ezek egy háromirányú nyomatékváltó szeru cuccon keresztül vannak 
összekapcsolva, amelyet a számítógép felügyel. Attól függoen, hogy épen mit 
akar, lehet, hogy a benzinmotor hajtja a kocsit, miközben a generátor tölt, 
vagy lehet, hogy a villanymotor besegít a benzinnek (gyorsításkor jól jön a 
+400Nm nyomaték), vagy éppen fékezéskor visszatáplál. A benzinmotor akár 
teljesen ki is lehet kapcsolva, illetve mindig üzemelhet optimálishoz közeli 
fordulatszámon.

Az akku viszonylag kicsi (talán 7Ah), de nagy feszültségu (több száz volt, 
ha jól emlékszem). Ebbol következik, hogy a városi üzemben nagyon jó mert a 
folyamatos fékez-visszatáplál-gyorsít dolog miatt kevés üzemanyaggal beéri. 
Országúton a fogyasztása nem sokkal jobb, egy hasonló kocsinál, de ez 
értheto, mert ott tulajdonképpen már a benzinmotor hajtja.

Ami szerintem jó a Priusban, hogy "civilizált" kocsi, tehát kello méretu és 
kello menetteljesítményu. Városi üzemben pedig keveset fogyaszt, és kevésbé 
szennyez (kipufogógázzal és fékporral egyaránt).

Szabolcs




More information about the Elektro mailing list