[diesel kedveloknek] a biodieselrol

Erdelyi Tibor Istvan erdelyit at chem.u-szeged.hu
Mon Apr 25 02:24:56 CEST 2005


Sziasztok!

>Haha... Az osszes foszilis energiahordozo (olaj, gaz, szen stb..) tulnyomo
>tobbsege a karbon korszakban keletkezett, a tobbi gyakorlatilag elenyeszo.
>Es a jelenlegi fogyasztassal nehany tiz evunk van...
>Valahol mar teljesen elfogyott, valahol meg 10 ev, valahol meg 200 ev
>van hatra.

Ha minden szenhidrogent elegetunk, amit az o"s biomassza kotott le az
oslegkorbol, elszenesedik a levego. A levego CO2 tartalma resze a Foldunk
homersekletet szabalyozo rendszernek. Ha no" a CO2 tartalma a legkornek,
no" a homerseklet, valamint a biomassza mennyisege is, ami lekoti a
felesleges CO2 mennyiseget. Ez a hatas a bolygo homersekletet is
termosztalja az uveghazhatas segitsegevel normalis esetben. De ahol ember
e'l ott semmi sem normalis, irtjuk az erdoket, nehogy veletlenul mukodjon a
szabalyozas.

>> a gázolajat nem fogod növénybõl elõállítani, mert az kõolajból van.

A diesel motort nevezik meg nyersolaj motornak is "meg hajtomu olajjal is
el ke'ne ketyegnie" :-) ki ne probald!

>A biodizelt novenyekbol allitjak elo. Kemiailag mas ugyan mint az
>asvanyi olajok, de nincs sok jelentosege. Talan az asvanyi olajjal
>egyezo szerkezetu uzemanyagot is lehetne csinalni, nem tudom hogy ezzel
>probaloznak-e, egyaltalan van-e ertelme.

A novenyi olajokkal kitunoen dolgozik a diesel motor, a kenesi
tulajdonsagai sokkal jobbak a dieselolajnal, a telesitmeny csokkenes sem
tobb 5%-nal, csak 1 baj van a novenyi olajokkal, hidegben
megdermednek,(telen elomelegites ajanlott) tobbek kozott ez is oka, hogy
nem felel meg az EUkonform MSZ/T-2056-os szabvanynak. A szabvanynak csak
ugy felel meg, ha a novenyi olajokat metilalkohol segitsegevel metieszterre
azaz biodieselle alakitjak, mellektermekkent glicerin is keletkezik. Oriasi
elonye a biodieselnek, hogy a biodieselre kiszabott jovedeki ado 0Ft/liter
a felszamitando AFA merteke az ado alapjanak 0%-a. Az allam ezzel tamogatja
a biodiesel hasznalatat, elterjedeset. Sajnos szabadon nem hozhato
forgalomba. A jelenlegi jogi szabalyozas szerint, a termelést és
fogyasztást a mezogazdasag keretein belul tartjak. A gyartast zart
termeloi-felhasznaloi integracios szerzodes eseten engedelyezik, es a
gyarto uzemet adoraktarnak minositik, a mezogazdasagi ceg altal fel nem
hasznalt uzemanyagot megsemmisitik. Ennyit errol.

Kornyezetvedelmi szempontbol elonyos, hogy a biodiesel biologiailag
konnyebben lebonthato, mint a gazolaj. Katalizator nelkuli esetben
biodiesel eseten erosen csokken a szén-monoxid, elégetlen szénhidrogenek es
korom kibocsátása. Viszont növekszik a nitrogénoxidok es aldehidek
emisszioja. A korom kibocsátás a gázolajhoz képest kevesebb mint a fele, és
a lebegõszemcsés emisszió a negyedere csökken. A biodiesel ke'nmentes, ezen
okbol az oxidacios katalizatorok, valamint egyeb kipufogogaz utokezelo
rendszerek hatasat tartosan ki lehet hasznalni. A gazolaj a ke'ntartalom
miatt az oxidacios katalizatort tonkre teszi. 
	A kivalo kipufogogaz ertekek miatt belvarosi hasznalatra kifejezetten
ajanljak a biodieselt. A keletkezo szendioxid nem noveli az uveghazhatast,
mivel az elegetett biodieselbol csak annyi szendioxid tud felszabadulni,
mint amennyit az olajos noveny korabban a legkorbol megkotott. Sajnos a
nitrogenoxidok is uveghazhatas novelo gazok, amibol viszont magasabb
ertekek adodnak, mint gazolaj eseten.

Udvozlettel
Chynzi


-- 
No virus found in this outgoing message.
Checked by AVG Anti-Virus.
Version: 7.0.308 / Virus Database: 266.9.18 - Release Date: 2005. 04. 19.





More information about the Elektro mailing list