BENZIN...Dizel reszecskeszuro utanszereles a Volkswagennel
Fuzesi Arnold
arno at externet.hu
Sun Apr 24 17:49:26 CEST 2005
Elöször még a dizel volt az atyauristen pár napja. Aztan mikor kiderul egy
modern pl JTS motor mindenben jobb akkor már az uzemanyag minosege jon...
Ha kiderül hogy az üzemanyag minősége semmiben nem különbözik akkor mi lesz
az ujabb érv?
Komolyan kiváncsi vagyok, mert kitalálni nem tudom...
(Amugy meg baromság hogy dizel és dizel kozott nincs kulonbseg...Hatalmas
baromsag!)
A vita eldőlt: A benzines még mindig csunyan raver a dizelre. Mindenben!!!!!
Co2-ben is, gyorsulasban is, tomegben is, zajban is, korom nem jon belole
semmi, vezetési élményben, fogyasztásban is.
Mindenben!
Magad is olvashattad... Innentől nekem nincs mondanivalóm.
Számok azok számok. A mellébeszélés ezen nem változtat... (miért vagy a
dizel mellet ha egyszer nyilvánvaló hogy elég alattomos gyilkos. Ennyire
utálsz hogy inkabb mérget szivsz? Tetudod... )
Hiába a nagy nyomaték, hiába minden. 5-ben lepadlozni 30-nal a dizelt meg
arra jo hogy okadja a fustot.
Persze belul csak annyit erez a vezeto: "EEEzz igeeen. Dizel vazze, megy
5-ben is mint az allat."
Ja, de milyen áron...
Még egy kis adalék. Nagyon durva.
A kis korommolekulához hozzátapadnak a PAH-ek, es...Kemény...
A kipufogógázban előforduló policiklusos aromás szénhidrogének (PAH-ok) és
egészségkárosító hatásuk
A régóta ismert szén-monoxid, nitrogén-dioxid, kén-dioxid, aldehidek, benzol
és részecske-kibocsátás mellett több százra tehető azon vegyületek száma,
amelyek két vagy több benzolgyűrűt tartalmazó szén-hidrogének variációit
jelentik (PAH-ok). A túloldalon közölt táblázat több mérés eredménye alapján
összegzi a modern analitikai eljárások (gázkromatográf, tömegspektrométer)
segítségével azonosítható, 2 típusmotorból származó tökéletlen
égéstermékeket (ahol lehetséges volt, mérték a koncentrációt is).
A tüdőbe kerülő koromszemcsékhez kapcsolódó PAH-ok egy részét a nyálkahártya
csillószőreinek működése eltávolítja, más részük azonban bejut a sejtekbe.
Az ott keletkező bomlástermékeik a diol-epoxi vegyületek, amelyek rákkeltők.
A PAH-ok legjobban ismert képviselője a benz(a)pirén (BaP). Maga a BaP is
kb. 20-féle további vegyületre bomlik a sejtekben.
Kísérleti körülmények között mutagén hatásúnak bizonyult a BaP mellett a
benz/a/antracén, a ciklopento/c, d/pirén, dibenz/a, h/antracén és az
1-metil-fenantrén. [Mutagén = az öröklődést meghatározó anyagban ugrásszerű
változást létrehozó.]
Számos PAH vegyület károsítja az immunrendszert. Kíséletileg az is igazolt,
hogy ha a születés körüli időszakban jutnak be a szervezetbe, életre szólóan
megváltoztathatják a hormonok termelését.
Állatkísérletekben a 2-3 benzolgyűrűt tartalmazó vegyületek nem bizonyultak
rákkeltőnek, míg a 4-7 gyűrűt tartalmazók a rosszindulatú daganatok
kialakulásáért felelős vegyületek. A legerősebb rákkeltő a BaP és a
dibenz/a/antracén. A BaP mikrogrammos mennyiségben történő belélegeztetése a
kísérleti állatok több mint 80százalékánál idézett elő rákos megbetegedést.
Közepes rákkeltő hatású a benz/a/fluorantén, és viszonylag gyenge rákkeltő a
benz/a/antracén és a krizén.
Emberekben először a kéményseprők rákos megbetegedésének kialakulásában
igazolták a PAH-ok szerepét; a rák gyakorisága a munkában eltöltött idővel
arányosan alakult ki. Az expozíció az utólagos mérések szerint kb. 30 mg/m 3
BaP-nek felelt meg.
A magyar szabvány szerint a BaP egészségi határértéke lakóterületen 1
nanogramm/m3. (A budapesti Mártírok útján már 54 nanogramm/m 3 értéket is
mértek.) A BaP az I. veszélyességi kategóriába tartozik (azaz a WHO szerint
egyike a legsúlyosabban egészségkárosító vegyületeknek).
Dr. Farkas Ildikó
A dízelüzemű gépjárművek nagyon híg keverékkel üzemelnek,ami miatt a
szén-monoxid kibocsátásuk viszonylag kis mértékű.Jelentős viszont a
részecske-kibocsátásuk:egy nagyságrenddel haladja meg a benzin-motorokét.A
részecskék legnagyobb része korom.Jelentős felületük révén hordozóanyagként
viselkednek,megkötik az el nem égett szénhidrogéneket. További jelentős
szennyező az aeroszol formátumú szulfát,melyért a gázolaj kéntartalma (hoppp
kénszag oka! Abszolút orrom van! :))) a
felelős.
A dízelüzemű gépjárművek felelősek elsősorban a rákkeltő szennyező
anyagok,aeroszol részecskék kibocsátásáért.Az Európai Unió 2006-tól tervezi
a dízelrészecske-szűrők kötelezővé tételét.Az aeroszol részecskék olyannyira
veszélyesek,hogy a WHO,az ENSZ Egészségügyi Szervezete kijelentette,hogy nem
tud olyan alacsony értéket megadni a levegőben lévő részecskékre,mely
biztosan nem ártalmas az emberi egészségre.A legveszélyesebbek a 2,5
mikrométernél kisebb,úgynevezett ultra ?nom részecskék,melyek légzőszervünk
legmélyére is bejutnak.Ezeknek a részecskéknek a levegőben mért
koncentrációja egyenes arányban van a légszennyezés okozta elhalálozások
számával.A dízelrészecske-szűrők feladata a nagyobb (2,5 és 10 mikrométer
közé eső)és az ultra ?nom részecskék kiszűrése.
A diesel autók által kibocsátott apró részecskéknek van a legnagyobb
egészségkárosító hatásuk. Nincs olyan alacsony koncentráció, ami biztosan
nem ártalmas - véli Simon Gergely, a civil szervezet szakmunkatársa és
alátámasztotta állítását egy adattal: az Egyesült Államokban a levegőben
található rákkeltő szennyezőanyagoknak 78 százaléka a dieselmotorokból
kibocsátott anyag. Emiatt nagyon-nagyon fontos lenne, hogy a diesel autókat
minél jobban visszaszorítsák, Magyarországon is kötelező legyen a diesel
részecskeszűrő használata.
Aromás szénhidrogéneket a katalizátoros autók nem bocsátanak ki, mert a
katalizátor ezeket a vegyületeket ugyanúgy semlegesíti, mint az úgymond
normál szénhidrogéneket - érvelt Szoboszlay Miklós, a Gazdasági és
Közlekedési Minisztérium környezetvédelmi és innovációs főosztályának
vezetője.
A végére egy kis jóhír:
Létrehozás dátuma: 2005.02.16
A problémák az Euro-3-as szabvány bevezetésénél kezdődtek. Már akkoriban
gondot okozott az a közismert tény, hogy a dízewlek bizony jobban szennyezik
a környezetet. Ezt a problémát a gyártók áthidalták, a visszavezetett
kipufogógáz mennyiségének növelésével, azonban végleg megoldani ezzel sem
sikerült, hiszen az akkori modellek az Euro-Iv-es normának már a közelébe
sem érnek. A megoldást a részecskeszűrő beszerelése jelentené, ez azonban
egy roppant költséges megoldás és az alacsony fogyasztásnak is annyi lenne.
A francia gyártók már kénytelenek voltak megtenni ezt az igen kellemetlen
lépést, a németek pedig most készülnek rá, igaz ők kísérleteznek olyan
megoldásokkal, amelyek a koromszűrőt képesek helyettesíteni. A Volkswagen és
a Siemens például közösen dolgoznak egy projekten, melynek célja a piezo
szivattyúfúvóka (PPD) kifejlesztése, és amely egéybként már végstádiumában
van: előreláthatólag a tavasz folyamán megkezdődik az első PPD-vel szerelt
modellek gyártása. Ha beválik, akkor ez jelenthetné a megoldást a
részecskeszűrő kiváltásra.
2005. április 5.
Dízel részecskeszűrő utánszerelés a Volkswagennél
2002 óta tartó, dízelmotorok számára kidolgozott, átfogó Euro 4 programját
követően a Volkswagen idén ősztől több mint hatmillió dízeljárműhöz kínál
utánszerelési lehetőséget.
A Volkswagen a dízelmotoros járművek egyik legnagyobb gyártójaként - s ezzel
a legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező márkaként Németországban -
átfogó és hosszú távú utánszerelési akcióba kezd. Idén ősztől ugyanis a
Volkswagen Európa-szerte több mint hatmillió vásárlója számára a dízel
részecskeszűrő utánszerelésének lehetőségét is kínálja, mégpedig olyan
járművekhez, amelyek eddig az Euro 2, az Euro 3 vagy akár az Euro 4 szabvány
előírásainak feleltek meg.
Az utánszerelési ajánlat széles körben, a Polótól a Golf IV és Golf V, a
Bora, a Touran, a Caddy és a New Beetle, az ötödik generációs Passat
modelleken át egészen a Sharanig és a jelenlegi Multivan sorozatig, illetve
annak elődjéig érvényes.
----
Navégre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! El se hiszem hogy ilyen van!!!
Csak kérdés idehaza hogy fog ez működni... :-/
Szóval a modern benzin (nem a VVT csicsa, mondjuk egy JTS motor)
ezek után csak Co2-ben , gyorsulasban , tomegben , zajban ,
vezetési élményben, fogyasztásban lesz jobb.
Korom talán holnaptól a VW-ből sem jön ki már...
Lassan ottart a dizel mint a benzin 3-4 eve... (JTS 3 éves motor kb.)
Arnold
----- Original Message -----
From: <ide.ne.irj at freemail.hu>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Sunday, April 24, 2005 2:46 PM
Subject: Re: BENZIN..Ve'ge...
> Thus spake Fuzesi Arnold:
>
> > Bazze aszittem erted. Akkor megegyszer kicsit maskepp:
>
> [..]
>
> > Lasd fenn. 2.4 JTD tudja azt (nagy joindulattal) amit a 2.0 JTS.
>
> Katalogusadatok alapjan... Raadasul a fogyasztas nincs osszhangban a
> CO2 kibocsatassal. Talan meg kene nezni, hogy melyiket milyen korulmenyek
> kozott kell merni hivatalosan.
> Tovabba a magyar benzin miatt minden benzines fogyasztast szorozz meg
> egy 1.2-1.3 koruli atveres-faktorral, a dizelnel nincs ilyen problema,
> valamint a szukseges mas vezetesi stilus miatti tobblet-fogyasztassal.
> A CO2 kibocsatas, amennyiben a benzin benzin, osszhangban kell legyen a
> fogyasztassal, persze ha tenyleg vizezik, akkor ez nem teljesul.
>
> > Tobb tomeget kell cipelnie a motornak, amelyik befolyasolja a
> > fogyasztast. (65kg Acs Gabi Toyotajanal a benzines javara)
> > E=1/2*m*v^2
>
> :))) A tomeg cipelesehez nem kell energia. A gyorsitasahoz kell, de ezt
> itt a listan nem sikerult megertetnem, egyesek szerint csak nyomatek
> kell hozza, teljesitmeny nem.
> A 65kg ha ures a kocsi, akkor is 5..7% tomegben, fogyasztasban meg sokkal
> kisebb, teljesen elhanyagolhato. (Ugyanis az 5%-kal nagyobb gordulo
> ellenallas csak kis reszet kepezi az osszes vesztesegnek, pl
legellanallas,
> motor vesztesegei, ami onmagaban is 80% korul van, stb...)
> Ha a kocsiban ulnek is, ez az amugy is nevetsegesen kicsi kulonbeg tovabb
> csokken.
> Ugyanaz mint a zaj eseten: vegiggondolas nelkul felfujsz egy aprosagot,
> nem vagy tisztaban a jelentosegevel.
> A gyorsulasban tobbet szamit, ott valoban 5-7%.
>
> > Ez nem elony. :) Messze nem.De ne jatszd a hulyet, tudod te jol.
> > Raadasul a turbo elegge kopo alkatresz. Kopobb mint a motor.
>
> Gondolom tobbek kozott ezert is adjak olcsobban a dizelt manapsag, mert
> belekalkulaljak hogy a turbo csere draga lesz... Meg a szivattyuk,
> injektorok. A regi dizeleknel is embertelen draga, benzines felujitasa
> sokkal olcsobb. Persze a mai benzineseknel mar ez sem biztos, nem tudom.
>
> > JTD folyamatosan maro kenes szagu. Pedig egy kituno dizelmotor amugy.
>
> Kenes?? Olyat meg sohasem ereztem. Egyszer volt jelentosen kenes
> uzemanyag magyarorszagon, amikor meggurnyadtak az AC pumpak, de akkor sem
> lehetett erezni a varosban semmit, semmivel sem volt kenesebb az autok
> szaga.
>
> > Korszeru benzin nem kormol.
> > Lasd Acs Gabi levele is. PM= nulla.
> > Pedig csak egy "vacak" VVT motor 1200g/km adattal. Nem a legujabb
benzines
> > csoda.
>
> A korszeru dizel sem. Amit most gyartanak kormolo dizelt, nem korszeru :)
> Szar es kesz, igazad van. Nem kell olyat venni, en sem vennek.
>
> > Lasd fenn. Nemigaz.
>
> Jo, tobb mint a fele. Az ennel rosszabb katalogusadatokat fogadd
> kritikusan. A valosag sokkal rondabb. Ez sajat tapasztalat is... (!)
>
> > Ne csinalj magadbol hulyet. Mindenki tudja hogy a nagy motor kevesebbet
> > eszik varoson kivul.
>
> Kezd alakulni! Igen, vannak olyan korulmenyek, amikor a nagy motor
> fogyaszt kevesebbet. Pl amikor olyan teljesitmenyen jaratod, pl autopalyan
> szaguldozas kozben, ami a kis motornak a max hatasfok felett van, a nagy
> motornak pedig pont beleesik a max hatasfok zonajaba.
> Atlagosan csak azon keveseknek erheti meg, akik szinte folyamatosan
> autopalyan hasznaljak a kocsit es nagy sebesseggel autoznak.
> Ha varosban is kell hasznalni, igen nehez kihozni olyat hogy a kis auto
> fogyasszon tobbet.
>
> > Mert rohadtul terjed, es veszelyesebb mint a benzin.
>
> Akkor legyszives szidd azokat a tipusokat, melyek kormolnak.
> Konkretan. Es ne altalaban a dizel autokat, melyek kozott van olyan is,
> mely minden benzinesnel kornyezetkimelobb.
>
> > Ha ezek az emberek direkt befecsis benzinest vennenek jobb lenne.
> > De nem vesznek, mert felre vannak tajekoztatva. (Talan mert nagyobb a
haszon
> > a dizelen mint a benzinen???????)
>
> Vagy te vagy felretajekoztatva. Ki tudja? Nekem tobb okbol szimpatikusabb
> a dizel, persze csak a nem fustolos verziok.
>
> > Hanem a mi dizelunk jobb mint a masike. Mert a dizel a "trendi..."
>
> Hat ezt nem hiszem. Szerintem a benyas sokkal menobb. Ha arra hajtanek,
> en is valami dogos, nagy teljesitmenyu, farokhosszabbito sportautot
> vennek, biztos hogy benzinest. Bar mar sportverdabol is van dizel, a
> totalcaron olvastam :)
> De en nem vagyok ennyire gadget-guy. Inkabb a hatekonysagra
optimalizaltam.
> Nem vettem 1 milas fenykepezot, mert a 32kFt-os jobb kompromisszumnak
> tunt, nem vettem fel milas laptopot, mert a 170k-s jobb kompromisszum,
> nem vettem 300k-s TFT monitort, mert a 170k-s jobb kompromisszum, nem
> vettem 400k-s bringat, mert a 20k-s jobb kompromisszum, stb...
> En ugy latom, hogy ha nem menozni akarok, akkor jelenleg a dizel is jobb
> kompromisszum. Nekem a hatekonysag szamit, valakinek a teljesitmeny.
>
> Vezettem dizeles autokat is (a Polotol az 1.9-es Renault vagy Citroen
> kis furgonig, amit valaki emlitett is itt a listan), azon a szinten ahogy
> en szoktam vezetni (nyugisan, semmi varatlan akcio :), semmi lenyeges
> kulonbseget nem erzek. Kiveve hogy dizelben emlekeim szerint meg sohasem
> kellett azert visszavaltanom, mert nem volt eleg a nyomatek. Benyasnal
> meg igen. A heten is egy nagy Toyotaval kicsit hosszabbra sikerult egy
> elozes mint szerettem volna, mert nem valtottam vissza. De azert
> sikerult, csak meglepo hogy mennyire nem gyorsult padlogaznal sem.
> Bar lehet hogy tul sokat vartam tole, meg sem neztem hogy milyen motor
> van benne.
>
> > Arnold
>
> --
> Valenta Ferenc <vf at elte.hu> Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
> "A lamerek egyik fo ismertetojele, hogy maniakusan felnek a virusoktol"
>
> -----------------------------------
> Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
More information about the Elektro
mailing list