Golf V, volt: F1 fizika

ide.ne.irj at freemail.hu ide.ne.irj at freemail.hu
Sat Sep 25 19:26:57 CEST 2004


Thus spake Auth Gábor:

>   Egy van a katalizátor előtt és egy utána. A katalizátor eléggé jelentősen 
> módosítja a füstgáz összetételét. A védettségét nem látom át, mert a 
> katalizátor nem fogja fel a szennyeződéseket olyan mértékben, hogy az 
> jelentős változást okozzon. Attól lehet védettebb, hogy kevesebb 
> aggresszív molekulával találkozik. De szabályzástechnikai okból nincs 
> értelme... mivel ad több információt két szenzor egymástól technikailag 
> kevés távolságra? Csak annyival ad többet, hogy mennyire működik a 
> katalizátor.

No nem egeszen... Azzal egyetertek, hogy annyit ved, amennyivel
kevesebb agressziv molekula eri. Valamilyen szinten lehet kovetkeztetni
a katalizator allapotara is, de nem ez a lenyeg!
Hanem az, hogy amikor a keverek pont jo, vagy akar tul dus is,
viszont barmi miatt nem tokeletes az eges a hengerben, es marad oxigen
a kipufogogazban, az elektronika azt hiheti az elso lambda eredmenye
alapjan, hogy mivel oxigen van a gazban, tul szegeny a keverek, tehat
dusitani kell! Pedig nem, sot.
A katalizator katalitikusan oxidalja a maradek szenhidrogen-szarmazekokat,
ammoniat es egyebeket, kozben elhasznalja a maradek oxigent.
Ezt meri meg a masodik lambda! Tehat nagyob kesleltetessel ugyan mint
az elso lambda, de pontosabb adatokat szolgaltat.

>   Azt méri... de a katalizátor módosítja a füstgáz oxigéntartalmát.

Igy van... Csak nem a katalizator allapota miatt.

>   Én úgy látom nem tervezetek még olyan vezérlést, amelyben nincs 
> visszacsatolás. Közérthető példával lehet olyan fűtést csinálni, amely 
> rengeteg paramétert mér, de a belső hőmérsékletet nem. És mégis pontosan 
> tartja a beállított hőmérsékletet. Sok ipari folyamat pusztán vezérelt, 
> mindenféle visszacsatolás nélkül. A bemenő paraméterek és a folyamat 
> pontos ismerete kell hozzá.

Igy van. Sajna a kocsiban nem lehetseges minden parametert ismerni,
es amit lehet, azt is meglehetosen pontatlanul. (pl legtomeg, a benzin
minosegerol pedig halvany lila segedfogalma sincs az elektronikanak)
Amit pedig lehetne pontosan ismerni, azt sem tetelezzuk fel hogy
pontosan ismerjuk, mert nincs lehetoseg minden szenzor egyenkenti
kalibralasara, draga lenne. Elfogadjuk hogy van szoras, visszacsatolas
es ugyes adaptiv vezerloalgoritmus kompenzalja.
Felesleges is fantazialni a visszacsatolas nelkuli motormenedzsmentrol,
mert a jelenlegiek uzemszeru mukodese a zart szabalyozo hurok.
Kiveve egyes nagyon regi verziokat, meg amit Arnold ganyolt ossze.

> Auth Gábor -=- +36-70/9400-341 -=- ICQ: 49179141

-- 
Valenta Ferenc <vf at elte.hu>   Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
"Nyugi, minden a legnagyobb rendben csuszik ki a kezeim kozul"




More information about the Elektro mailing list