Golf V, volt: F1 fizika
ide.ne.irj at freemail.hu
ide.ne.irj at freemail.hu
Fri Sep 24 14:41:09 CEST 2004
Thus spake Trebitsch:
> A szikratol az eges langfrontja (nyomashullama) elkezd durvan gomb alakban
> terjedni, majd visszaverodik a hengerfejrol, meg a felfele tarto dugattyu
> tetejerol. A nyomashullamok osszegzodnek es erositik egymast,
> rezonanciajelenseg. Akkor van baj, ha tul jol eltalaljuk ezt a rezonanciat,
Lehet hogy ez is benne van...
> akkor lesz kopogasos az eges. (Valamennyire, leginkabb egy hangyafulnyire az
> onfrekvencia alatt a legkedvezobb.) Az egest mindig a szikra inditja,
> kopogasos eges eseten is, nix ongyulladas - csak tul jol beletrafalva az
Attol fugg... A tul kis oktanszamu benzin egy adott kompresszio felett
meggyullad magatol -> kopogas. A kopogo hangot az okozza, hogy a keverek
instabilla valik, tobb helyen is megindul az eges, mikrorobbanasok
sorozatat keltve. Ez a tul korai gyujtastol is bekovetkezhet.
A kedvenc cikkem szerint :) a motor uzeme szempontjabol az egyik
legfontosabb, ha nem pont a legfontosabb tenyezo a gyujtas helyes
idopontja. A mellekelt grafikonokon latszik is, hogy mennyire meredek,
csucsos a harasfok/teljesitmeny gyujtasi szogtol fuggeset abrazolo
grafikon. A maximalis teljesitmenyt a kopogas hataran mukodve adja le
a motor. Ezert az elektronika, ha figyeli a kopogast, igyexik a kopogas
hatarara beallitani a gyujtasszoget. Addig allitgatja egyre korabbra,
amig nem kezd kopogni, akkor kicsit elore, majd megint fokozatosan vissza,
ezt csinalja folyamatosan stb..
A szar cikk utolso oldalan le van irva a mukodes, grafikonok mutatjak a
kopogaskor keletkezo hangokat, robbantott abra a kopogaserzekelokrol,
azok elhelyezeserol a blokkon, stb...
> Trebitsch
--
Valenta Ferenc <vf at elte.hu> Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
"Nyugodt lelkiismerettel csak ket dolgot igerhetek: fut es fat ;)"
More information about the Elektro
mailing list