Golf V, volt: F1 fizika

ide.ne.irj at freemail.hu ide.ne.irj at freemail.hu
Tue Sep 21 17:24:08 CEST 2004


Thus spake charles hoss:

> bocsi , de ez az adat keletkezik .
> a pillangoszelep allas figgvenyeben a homerseklet , kulso nyomas , 
> motorterheles adatainak felhasznalasaval egy jokora tablazatom van ami 
> hengerenkent megadja a pillanatnyi O2 mennyiseget - km millimolban , nem 

Sajnos nincs lehetosegem az egesz cikket beidezni, ugyanis 23 A4-es
oldal, pici betukkel, harom hasabban szedve.
(2003-as, tehat tavalyi evkonyv, nem 1970-es! 169..193 oldal)
'A szonda jele alapjan a keverekelokeszites, adagolas folyamata
szabalyozhato ugy, hogy a levego-uzemanyag arany mindenkor lambda=1.00-
nek megfelelo legyen.'
'A jol mukod szabalyozas arrol ismerheto fel, hogy a szonda feszultsege
allandoan valtozik a minimalis es a maximalis erteke kozott, azaz kozel
szimmetrikus negyszogjel alaku.'
'A lambda-szonda segitsegevel olyan pontosan szabalyozhato a motor uzeme,
az uzemanyag-adagolas, hogy a terhelestol a fordulatszamtol fuggo minden
uzemallapotban a levego-uzemanyag arany optimalis lesz, sot, ebben a
motor gyartasi pontossaga es oregedese nem jatszik semmifele szerepet.'
'GYorsitasnal es teljes terhelesnel szukseg lehet a lambda=1.00 ertektol
eltero levego-uzemanyag keverek beallitasara. A menedzsment alapallapota a
zart szabalyozasi hurok, amely a lambda-szonda segitsegevel volt
letrehozhato. Ettol a zart szabalyozasi huroktol eltero uzemmodok is
fellepnek a motor uzemvitele soran. Mind a gyorsitas, mind a teljes
terheles mellett a menedzsment a kevereket dusitja, az uzemanyag-adagolast
az ellenorzott szabalyozasrol vezerlesre atkapcsolva.'
'A szabalyozas nem mukodik a bemelegites soran sem, tovabba a normal
mukodest helyettesito szukseg-uzemmod (LOS) soran sem. Ezen uzemmodok
soran a menedzsment a szuksegesnel/optimalisnal dusabb kevereket allit be,
megelozve motor tetovazasar, legyenguleset, lefulladasat.
A kozponti egyseg a lambda-szonda segitsegevel kepes a kulonbozo
tengerszint feletti magassag-elteresek, azaz legnyomasvaltozasok kezelesere,
a lambda-ertek +-1% pontossagu tartasara. Ugyanekkor a menedzsment
folyamatosan ellenorzi is a szondat es megakadalyozza, hogy a szabalyozas
- meghibasodas miatt - huzamosabb ideig valamelyik hatarhelyzetben maradjon.
Ilyen esetben a rendszer szabalyozasrol vezerlesre kapcsol at es a motor
-az EPROM-bol kiolvasott - kozepes lambda-ertekkel es egyeb segedadatokkal
fog uzemelni.
A lambda-szabalyozas - jellegebol adodoan - mindig mar csak utolag kepes
beavatkozni, hiszen a kipufogogaz minosegebol kovetkeztet a helyes levego-
uzemanyag aranyra. Igy a szabalyozas mindig tartalmazni fogja a kipufogogaz
atfutasi idejevel aranyos idokesest. Ezert a szabalyozorendszerben tervezett
(josolt) elovezerlest alkalmaznak, melyet a tervezes es a probapadi uzem
alapjan hataroznak meg. Az ertekeket az EPROM tarolja. A jarmu uzemideje
alatt azonban fellephetnek olyan valtozasok, amelyek a tarolthoz kepest
mas elovezerlesi idoket kivannanak. Ilyen akkor fordulhat elo, ha peldaul
mas tipusu uzemanyagot tankolunk, mint amire a szabalyozas eleve fel volt
keszitve.'

Kit bovebben erdekel, olvassa el az egesz cikket! Itt van a lenyeg.
A lambda zarja a szabalyozasi hurkot, nem kell pontosan ismerni az
injektoron atjuto benya pontos mennyiseget, hiszen az onmagaban nem is
erdekel senkit, csak hogy az adott benya az adott levegovel az adott
fordulatszamon az adott nyomatek mellett jol egjen el.

> dexter

-- 
Valenta Ferenc <vf at elte.hu>   Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
"Minek megmenteni az eletet, ha tudod mit tesznek vele?"




More information about the Elektro mailing list