Golf V, volt: F1 fizika

VF vf at elte.hu
Fri Sep 17 13:31:47 CEST 2004


Thus spake pyxys1 <pyxys1 at westel900.net>:

> baker, akkor most mi a kicsi és mi a nagy:-)))) ezek egymáshoz képest
> kicsit kisebb, kicsit nagyobb.

Pedig csak ezeket tudod osszehasonlitani. Ha teljesen mas az egesz
kaszni, eroatvitel, gumik, motorvezerles, stb... akkor semmi ertelme
az egesznek. Ezert hulyeseg amit irsz. Csak egyeb parametereiben kb
egyforma autok kulonbozo motorjait erdemes osszehasonlitani, ha a
motorok parametereire vagy kivancsi.

> na, az lenne még egy érdekes, hogy mennyivel nagyobb gázt kell tolni,
> hogy egyforma legyen a teljesítmény! szerintem ez annyi dologtól függ,
> hogy inkább mérni kellene.

Nem kell, teljesen logikusan meg lehet erteni. Probalom magyarazni,
majd egyszer leesik.
Vegyunk 2 motort, tegyuk fel hogy egyikben sincs aktiv alapjarat-
vezerles meg ilyesmi. Az egyik sokkal nagyobb mint a masik.
Mindkettot gazadas nelkul megterheled valamennyire, pl finoman lelepsz
a kuplungrol. Vegyel ki kb ugyanakkora teljesitmenyt a motorokbol.
A kis motor fordulata leesik 50%-ot, a nagye 10%-ot.
Eddig OK?
Nezzuk mi jon ki ebbol. Nulla kimeno teljesitmenynel a teljes fogyasztas
a vesztesegek fedezesere megy. Tegyul fel, hogy a veszteseg a fordulattal
egyenesen aranyos. (Lejjebb megtargyaljuk ezt is)
Tehat a fenti kimeneti teljesitmenynel es ugyanannyi bejovo energianal
(gazt nem nyomjuk) a kicsi motor fordulata felezodott, igy a vesztesegek
a felere csokkentek. Tehat az alapjarati vesztesegi teljesitmeny a
leadott teljesitmeny ketszerese.
A nagy motornal: az alapjarati 10%-a a leadott, tehat az alapjarati
vesztesegi teljesitmeny a leadott teljesitmeny (ami a ket motornal azonos
volt) 10-szerese!

Magyarul: azert nem kell nyomnod a gazt a nagy autoban, mert az a kis
teljesitmeny amit ki szeretnel venni, nem jelentos az alapjarati
veszteseghez kepest, ezert nem esik le a fordulatszam, ezert nem kell
gazt adni. Egyszeruen a nagy bohonc auto alapjaraton zabal annyit, mint a
kicsi, finom gazt adva.

Egy kicsit azert vizsgaljuk meg alaposabban ezt a peldat.
Mi van, ha nem a fordulatszammal, hanem annak negyzetevel egyenesen
aranyos a veszteseg? Akkor az elso peldaban egynegyedre esik a veszteseg,
tehat haromnegyedet lehet kivenni, tehat nem dupla csak negyharmadszoros
az alapjarati veszteseg a kivetthez kepest.
A nagy motornal nem egeszen egy otodot (1-0.9^2) lehet kivenni, tehat tobb
mint otszoros az alapjarati veszteseg.
Igy a kicsi motor vs nagy motor hatasfok arany feljavult 10:1-rol
kb 3.8:1-re. Kicsit jobb a helyzet, de egyertelmuen a kicsi motor gyoz.
Nezzuk meg azt is, hogy milyen hatasa van az alapjarat-stabilizalo
automatikanak! Ad egy kis gazt a kis motornak, igy a mert fordulatszam-
csokkenes kisebb. Tehat ugy fog tunni, mint ha az alapjarati veszteseg
nagyobb lenne. Tehat valojaban kisebb mint a fordulatszam-csokkenesbol
szamithato, meg jobb is a valodi hatasfok, mint ahogy latszik.
Ez van akkor, amikor gazadas nelkul gurulsz a dugoban.
Novelve a teljesitmenyt csokken a kulonbseg, majd a kis motor optimalis
hatasfokat tullepve a nagy motor fog vezetni.
Persze ritkan hasznalod ilyen nagy teljesitmenyen a motort, ezert atlagosan
a kicsi motor fog kevesebbet fogyasztani.

>  pyxys1                            

-- 
Valenta Ferenc <vf at elte.hu>   Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
"Mar elobb is valaszoltam volna a leveledre, de nem irtal egyet sem..."




More information about the Elektro mailing list