Golf V, volt: F1 fizika
Trebitsch
trebi at algoritmic.hu
Fri Sep 17 12:37:08 CEST 2004
Nagyobb auto = nagyobb tomegu auto. Nagyobb tomeget pedig tobb munka
folvinni egy emelkedon, mint egy kisebb tomeget. Mindenkepp tobb benzinbe
kerul. A kis motorok hatasfoka pedig bizony jobb mint a nagy motoroke.
Egyszeruen kisebbek a surlodo feluletek, plane ha egy hathengerest
viszonyitunk egy haromhengereshez. Persze a hoveszteseget a hutoviznek atado
feluletek is ugyanigy alakulnak, a motoron belul, vagyis nagy motor
hovesztesege is nagyobb. Maganak a termikus folyamatnak a hatasfoka nehany
szazaleknyi kulonbseggel ugyanannyi, akarmelyik 20 evnel fiatalabb,
computervezerlesu/lambdaszondas autot nezzuk. Nagyobb motornak persze a
bemelegedesi ideje is tobb, mint egy kicsinek, es azalatt tobbet fogyaszt.
A gordulesi ellenallasok java a gumiabroncson termelodik. Szeles, nagy
atmeroju guminal nagyobb, mint kis virslinel - itt is elonyben van a kisebb
auto, fogyasztasi szempontbol, mer eleg ra kisebb kerek is. A
kerekcsapagyak egyformak, viszont a nagy motorhoz tartozo nagyobb
fogaskerekek a valtoban, difiben megintcsak tobb veszteseggel jarnak. A
hajtaslanc 10-15% veszteseget okoz minden motornal, ennyi a kulonbseg a
fekpadon mert csupasz motor teljesitmenye, es a kerekeken az utra letett
teljesitmeny kozott. A hajtaslanc ugyebar a motorteljesitmenyhez van
meretezve.
A levego kozegellenallasabol eredo ero a CW ertek es a homlokfelulet
szorzata. Nagy auto, nagy homlokfelulet... Hiaba ugyanakkora a CW egy nagy
es egy kisautonal, a kozegellenallas a nagyot nagyobb erovel fogja vissza.
Szoval: en is nagymotor kedvelo vagyok, mert a nagy, nyomatekos motorokkal
_sokkal_ jobb erzes autozni. Ugyanez igaz a nagytestu, nagytomegu autokra,
azokat is kellemesebb vezetni mint egy kis pattogo izet. De azzal azert
tisztaban kell lenni, hogy ennek a jo erzesnek ara van -
benzinfogyasztasban, kornyezetszennyezesben.
Trebitsch
----- Original Message -----
From: "VF" <vf at elte.hu>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Friday, September 17, 2004 12:01 PM
Subject: Re: Golf V, volt: F1 fizika
> Thus spake pyxys1 <pyxys1 at westel900.net>:
>
> > ezek nem tudom miért lennének igazak, általánosan, de speciel a suzu
> > és az én automra igazak.
> > általánosan a nagyobb autó gördülési ellenállása lehet kisebb, a
> > surlódások is, a közegellenállás is.
>
> Persze. Ezert mondtam hogy azonos kategoriaju autokat hasonlitsunk
> ossze, ne a kispolakot a BMW-vel mint ahogy tette valaki. Nevetseges.
>
> > vagy ki tudja. mert ugyanakkora emelkedõ leküzdéséhez a nagy motornak
> > sokkal kevesebbet kell emelni a fordulatszámán, kevesebb
> > üzemanyagtöbletet kell adni neki. tipikus példa a gyöngyösi emelkedõ.
>
> Fogd mar fel, hogy a nagy motor alapjaraton tobbet eszik, mint egy
> kis motor felporgetve!!
> Egyszeruen egy nagyobb motornak nagyobbak a vesztesegei, es kesz.
> A teljesitmenyehez viszonyitva jobb az arany, a hatasfoka jobb.
> De mit ernel egy 99%-os hatasfoku motorral, ami azonban csak egy paksi
> blokknyi teljesitmenyen ilyen jo hatasfoku?
> Hiaba a jo hatasfok, az uzemeltetese igen draga lenne.
> Valamint a nagyobb motorhoz tartozo altalaban nagyobb auto mozgatasahoz
> alapbol nagyobb teljesitmeny kell.
>
> > pyxys1
>
> --
> Valenta Ferenc <vf at elte.hu> Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
> Egyetlen atombomba tonkreteheti az egesz napodat!
>
> -----------------------------------
> Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
>
More information about the Elektro
mailing list