Golf V, volt: F1 fizika
Fuzesi Arnold
arno at externet.hu
Fri Sep 17 11:22:03 CEST 2004
Vezetes fizikaja nem olyan egzakt, mint az az ember az iroasztal mogul
kepzeli.
Meg nem is olyan athaghato mint ahogy neha a kormany mogul. :(
Elkepeszto dolgokat meg lehet csinalni egy tonna feletti vasszornnyel, ha
avatott kezekben van.
Apro pelda:
Megy az ember a kanyarban, elkezd sodrodni kifele megallithatatlanul.
Mit lehet tenni orrmotoros kocsinal?
Sokmindent ami csak art szinte.
De a legjobb: Leugrani a gazrol, majd rogton utana vissza.
A kocsi elorebolint kozben, a sulypont athelyezodik az elso kerekek fele.
Megno elol a tapadas, es ki tudod hozni a kanyarbol.
(Persze aki normalisan vezet azzal olyan sosem fordulhat ilyen elo. De ha
netan megis elnez egy kanyart, akkor hatha ez fogja megmenteni attol, hogy a
szembejovot megcsokolja...)
Masik hasznos trukk szinten elsokerekes kocsinal hóban:
Behuzod a kezifeket, nagy gazt adsz, kormany csontig kitekerve.
Szepen egy helyben megfordul az auto. Ez 20km/h-ig egesz biztonsagosan
kivitelezheto.
De ki/be parkolasnal is irto jol tud pl jonni a jeges/havas uton.
(csak figyelni a jarokelokre, hazfalra, ne vigye fel a retket a kerek)
Tovabba: Porgo kereku autot sokkal konyebb arrebbtolni.
Szlovakiaban a sipalya alatt elakadtak az emberek a parkoloban egy hofedte
vizlefolyo arokban.
Szenvedtek, nem birtak kijonni. (kereket felig elnyelte a kocsi alvaza
majdnem felhasalt már)
(Persze merolegesen a katyubol akartak kijonni)
Mondom a csavonak adjon nagy gazt, hogy porogjenek a kerekek.
(Nezett ram hulyen, "gondolod nem probaltam" tekintettel)
Ket emberrel konnyuszerrel keresztbeallitottuk a kocsit az arokban.
Mintha jégen tolta volna az ember.
Majd siman ki tudott jonni a az arok vonalara nagyobb szogben.
Ez parkolobol valo kiallaskor is jol johet, ha a hokotro alankturta a havat.
Latszolag mindegyik ellentmond a hetkoznapi ember gondolkodasanak.
Gyakorlatban megis igen hasznos.
Vagy Ausztriaban a szallas fele menet.
Fenn volt a hegyen a szallasunk, es rengeteg ho leesett napozben.
Este a volgybol a felfele vezeto ut aljaban alltak az emberek rakasra, nem
birtak felmenni.
Volt aki holanccal sem. Integettek, hogy ne menjunk, mert nem lehet.
Mi szepen nekifutottunk, es harmadikban vegig (ha kellett kuplungot
csusztatva), hogy meg ne csusszon a kerek (valtasnal szinte 100% hogy
megcsuszik) felmentunk lenduletbol. (kb 5km volt az ut, eleg hosszu, vegig
emelkedett.)
A bal kanyart a mellettem ulo nezte be, hogy jon-e valami,es lehet-e iven
autozva bevenni, a jobb kanyarba meg en neztem be.
Kezifekes fordulokkal fordultunk ahol kellett (kozben a kocsi tovabbra is
harmadikban huzott, labam rajta a gazon), mert ha rendes feket hasznal az
ember, akkor akkora sebessegnel ami a hegymaszashoz kellett vagy lelassulunk
annyira, hogy nem indulunk el ujra, vagy kicsuszunk egyenesen.
Mert a keresztbeallitott kerek nem igazan kormanyozza a kocsit havas uton.
Olyankor a legjobb csusztatni a hatuljat, es adagolni a gazt, hogy huzza
kifele a kanyarbol az eleje. De ki ne porogjon, mert akkor megette a fene.
(ASR ilyenkor jo nagyon, mert irto nehez mindenre odafigyelni. Leginkabb
csak erezni lehet. De ahhoz meg gyakorlas kell...)
Erdekesseg, hatha valakinek megtetszik:
Lattam egyik autoban egy jopofa megoldast a kezifekhez:
A kezifek gombja kicsit be volt reszelve.
A kezifek markolatba ket lyuk felefurva oldalt.
Egy 4-es koracel meghajlitva valahogy igy:
_ _
I I
_______
A felso fele bele a lyukba, az also fele meg bepattinthato a gombba reszelt
nutba.
Amikor parkolasra hasznalja akkor kipattintja, amikor szukseget erzi akkor
be, es nem kell felni, hogy nem tudja idoben visszaengedni a kezifeket.
Praktikus tud lenni.
Arnold
----- Original Message -----
From: "VF" <vf at elte.hu>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Thursday, September 16, 2004 10:05 PM
Subject: Re: Golf V, volt: F1 fizika
> Thus spake pyxys1 <pyxys1 at westel900.net>:
>
> > pl fóton. én még vígan gurulok 5.ben motorfékkel, mikor a suzu már
> > sûrün nyomja a gázt, hogy le ne lassuljon. vagy gödöllõn, szadán,
mogyoródon, vagy gyöngyösön. a
>
> Mert neki mas a tomeg/felulet (mozgasi energia/legellenallas) aranya.
> Hasonlat: egy tollpihe is azonnal megall, ahogy kidobod a kocsibol, te
> pedig siman gurulsz tovabb.
> Kovetkezmeny a te logikaddal: a pihe mozgasban tartasahoz nagyobb
> teljesitmeny kell, mint a masfel tonnas acelszorny guritasahoz.
> Ami termeszetesen trivialisan nem igaz.
>
> > a haladás nem elméletileg értem, hanem gyakorlatilag.
>
> Tudom. Senki sem ketelkedik az igen jelentos vezetesi tapasztalatodban.
> Sajnos a threadben kiderult, hogy (nem csak te!) a vezetes fizikajaval
> nem vagytok tisztaban.
>
> > de van más aspektusa is. nagy motor(bár ez nem egyértelmûen = a
> > nagyautóval, és fordítva sem), nagy nyomaték(nem feltétlenül nagy
> > lóerõ). emiatt az áttételek olyanok, hogy jóval kisebb fordulaton
> > tudok produkálni olyan nyomatékot ami elég az utazáshoz.
>
> Ez ketsegtelen, irtam is, hogy ebben a nagy motornak van elonye.
> Ez meg akar kisebb pillanatnyi fogyasztast is okozhat bizonyos
> korulmenyek kozott, lasd a masik, es az egyik elozo levelem.
> (2 ok miatt, egyreszt tobblet veszteseg a kuplungon a magas fordulaton
> porgo kis motornal, masreszt jobb hatasfok a nagyobb motornal magasabb
> teljesitmenynel)
>
> > de mindegy. tõlem mindenki azt vesz amit akar, ahogy már írtam, csak
> > ennek jó lenne nem egyírányúnak lenni, hogy amíg kicsit veszek addig
> > vagyok jófiú, ha már nagyobbat, akkor meg egyfelõl az állam megnyúz,
> > másfelõl meg a nemtudommitõlkialakult ösznépi megvetésnek kell
> > kitennem magam.
>
> Megint felreertetted, en semmi ilyesmit nem mondtam.
> En kizarolag az auto mint mechanikai rendszer mukodesevel kapcsolatban
> irtam.
>
> > "...minek annyi lóerõ, úgysem tudod kihasználni!?" mintha nem 0-tól
> > végéi szabályozható lenne, hanem csak 0 vagy csak 200...
> > "luxusautó, mi?, rázzuk a rongyot, mi?" ...
> > "szar olasz!, abból is a legnagyobb!" ja, anyád.
> > "3literV6, Úristen! a gatyádat ráköltöd, jaj de sajnállak." aztán a
> > az alkatrész kereskedésben 6szor annyit fizet a dévútiktakra.
>
> Ezekben - szerintem - igazad van, annak idejen szemelyesen is beszeltunk
> rola, akkor is egyetertettem.
>
> > pyxys1
>
> --
> Valenta Ferenc <vf at elte.hu> Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
> "A lamerek egyik fo ismertetojele, hogy maniakusan felnek a virusoktol"
>
> -----------------------------------
> Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
More information about the Elektro
mailing list