F1 fizika

Szűcs Attila sz_attila1 at axelero.hu
Thu Sep 16 11:43:41 CEST 2004


Üdv!

Szerintem azok a dolgok amin vitatkoztok mind csak másodlagos
szempontok.
Addig amíg egy kis cm3 motorú autóból kispórolják a biztonsági
felszerelések nagy részét,(az olcsó ár érdekében) addig engem ne akarjon
rábeszélni senki "olcsó" kis autóra.
Nekem most (ha rajtam múlik nem sokáig) egy 4 éves 1.4 Ibizám van.
Ebben az autóban még nincs se légzsák, se ABS és csak elöl van benne
tárcsafék ami olyan kis átmérőjű, hogy némelyik robogóra nagyobbat
tesznek.
Ennek köszönhetően amikor elém vág valaki, vagy csak egy pillanatra nem
nézek előre és megáll a kocsisor, akkor futkos a hideg a hátamon, hogy
meg tudok-e állni. Régebben volt egy kocka Ladám, ott nem volt ilyen
problémám.
(Az oroszok nem spórolták az anyagot a féktárcsából)
Az ugyan ilyen típusú 110 lovas TDI Ibizára gyárilag négy tárcsaféket
raknak, és előre sokkal nagyobb átmérőjűt. És az nem igaz hogy csak
azoknak van szükségük extra fékerőre, akik száguldoznak.
Kis sebességnél is adódhat olyan vészhelyzet ahol a jó fék életet
menthet.

Azért a pénzért amit a Ibizáért adtam, egy ismerősöm vett egy 10 éves
Opel Vectra GT 2,0/16v (150LE). Folyamatos előzgetések és 140-160km/h
sebesség mellett se fogyasztott többet 8,5-nél.
Ennyit az 1.4-es Ibiza is megzabál, ha padlógázzal megyek folyamatosan,
és a vectra cserébe gyorsul és nem billeg össze vissza és ott áll meg
ahol én akarom.

Van egy Golf4 Variant is a családba 1,6 motorral, múltkor mentem vele az
autópályán folyamatos 140-nél már több mint 11-et fogyasztott.
A gyorsulásáról meg a végsebességéről nem is érdemes szót ejteni.
Ráadásul 120 fölött igen zajossá válik a golf.

A fogyasztást szerintem főként nem a cm3 befolyásolja, hanem az autó
légellenállása. A Vectra sokkal alacsonyabb volt mint a golf.
 
Még egy utolsó megjegyzés. Ha valaki országúton szabályosan megy 90km/h
sebességgel és karambolt szenved, nagyobb eséllyel szál ki élve egy öreg
BMW-ből vagy egy öreg SAAB-ból, mint egy új Suzukiból. 
A Trabantot pártolókat se értem. Ha az ütközéstől nem halnak meg akkor
az összetört tankból kifolyó benzintől biztos bennégnek.
A csúcs az amikor, még az övet becsatolja, nehogy ki bírjon menekülni a
lángoló autóból.
Rengeteg ilyenről lehet hallani a hírekben.

Attila


  


-----Original Message-----
From: Király Gyula [mailto:kingkey at axelero.hu] 
Sent: Wednesday, September 15, 2004 10:29 PM
To: elektro at tesla.hu
Subject: Re: Golf V, volt: F1 fizika

Üdv!


>Miert?? Szerintem fordulatszam*dugo_utja*dugo_kerulete
>Tehat fordulatszam*surlodo_felulet
Törpöltem itt ezerrel, hogy mitöl is négyzetes a fejem.
Tehát: a fordulatszám az egyik adalék, a másik pedig
a nagy "bödön",mivel a súrlódó felületek az átmérövel
némileg arányosak.
Gyula







More information about the Elektro mailing list