Golf V, volt: F1 fizika

ide.ne.irj at freemail.hu ide.ne.irj at freemail.hu
Wed Sep 15 12:37:14 CEST 2004


Thus spake charles hoss:

> uzemi allapotban a felulet negyzetesen a terfogat kobosen no - igy a 
> kisebb auto hergerfalon at kialakulo vesztesege lenyegesen nagyobb (kb 
> mint egy kolibri vs elefant) igy fajlagosan nagyobb a veszteseg .
> a kisebb motor magasabb fordulaton megy , tehat nagyobb az elogyujtasa - 
> az eges nagyobb resze jatszodik le a munkautem elott igy tovabb csokken 
> a hatekonysag .

Meg valami, egy hasonlat:
Az elobb emlitettem a hajomotorokat. A hajoknal ugyanolyan sebesseghez
kb a terfogat kobgyokevel aranyos motor kell. Tehat egy bazi nagy, 27x
nagyobb hajohoz eleg egy 3x nagyobb motor. A hatasfoka tehat 9x (!!)
jobb a nagy hajonak!
De senki sem olyan hulye, hogy a nagyobb hatasfok miatt motorcsonak
helyett uszallyal menjen horgaszni. Hiaba jobb vagy 1000x a hatasfoka,
ugyanolyan sebesseg mellett 10x annyi uzemanyagot fogyaszt, es a
karbantartas is joval dragabb. Akkor lenne ertelme, ha 1000 horgasz
felferne ra egyszerre.
Az autoval is ez van. Egy kis autonak sokkal kisebb a tomege, sokkal
jobb a hasznos teher (sofor segge) es a kocsi tomegenek aranya.
Amellett hogy a motor tobbet mukodhet az optimalis munkapont kornyeken
mint egy hasonlo, de nagyobb motorral szerelt auto, kevesebb tomeget
kell feleslegesen gyorsitani/lassitani.

> dexter

-- 
Valenta Ferenc <vf at elte.hu>   Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
"Microsoft Certified Angry OS Rebooter"




More information about the Elektro mailing list