Golf V, volt: F1 fizika
VF
vf at elte.hu
Wed Sep 15 11:11:40 CEST 2004
Thus spake pyxys1 <pyxys1 at westel900.net>:
> vagyis felpörgeti. de minek ehhez elelktronika? ott a lábad.
Nem biztos hogy porog, tehat no a fordulatszam, csak allando
fordulaton nagyobb lesz a nyomateka a tobb benyatol.
Ez optimalisabb, lasd lejjebb.
> amúgy minden injektoros autóban van ilyen. mielõtt lefulladna, ad
> gázt. csak úgy mondom, hogy jó kis meglepetésekre lehet számítani.
Mire pontosan? (nem tudom)
>> Ami a fogyasztast illeti, tokmindegy, mert a kisebb motornak magasabb
>> fordulaton akkorak a vesztesegei, mint a nagyobb feluleten surlodo nagy
>> motornak.
>
> koránt sem mindegy. mint a csapba szarni, vagy a szarba csapni. kb
> ennyire egyenlõ a két dolog.
Halljunk erveket is. Szerintem trivialis, hogy egy nagyobb motornak
nagyobbak a vesztesegei. A hatasfoka lehet jobb, de amikor 0 vagy
igen kicsi teljesitmenyt ad le, szinte alapjaraton porog, akkor a
vesztesegek dominalnak, es a kis motor lealazza a nagyot.
>> A kis motor viszonylag rossz szereplesenek a kuplung kenyszeru
>> csusztatasa lehet az oka, nagy a fordulatszam-kulonbseg.
>
> hogyhogyhogy?
Indulaskor ugye 0 a sebesseged, vagy igen kicsi.
Ha kiszamolod a motor fordulatszamat ilyen sebesseg mellett, az a
lefulladasi hatar alatt lesz. Tehat a motort fel kell porgetni olyan
fordulatszamra, ahol mar eleg a nyomateka.
Ez egy kis motornal, ahogy te is irtad, magasabb, egy nagy motornal
alacsonyabb, az meg alapjaraton is jelentos teljesitmenyt tud leadni.
A magasabb fordulatszamon porgo motor miatt a kuplung ket oldalan is
magasabb lesz a fordulatszam-kulonbseg, tehat tobb energia megy pocsekba.
Ennyi.
> a dugóban araszolás, az nem egy normál tempojú közlekedés. inkább
> rutinozás, csak többen vennek körülötted.ha normálisan kölekedsz,
> akkor bizony gázt kell adnod, hogy tudj dinamikusan indulni pl. a
> lámpánál. persze lehet pöcsölni, csak akkor sok embert feltartasz,
> sokan nem férnek át a piroson, stb. a különbség ott van, hogy én ezt
> gázadás nélkül(kevesebb üzemanyag elégetése), te meg gázadással tudod
> megtenni(több üzemanyag elégetése).
Ez konnyen lehet, a fent reszletezett okok miatt. Egyebkent meg a nagy
motor fogyaszt tobbet allando sebessegu haladas kozben es alapjaraton
is. Osszessegeben a kis motor fogyaszt kevesebbet, ez nem vitas.
Legfeljebb nem akkora nagy a kulonbseg a ketto kozott, es akinek jol
megy, megengedheti maganak a nagy motor luxusat. Sokan viszont nem
engedjetik meg maguknak, vagy nem erdekli oket, masra koltik a penzt.
> sokkal drágább lehet, mert ahogy én csinálom, úgy akár 3szor 4szer
> annyit elmegyek km-ben, és évben is, mint ahogy te mondod. számold ki,
> melyik jelent nagyobb környezetszennyezést.
> mellesleg közel sem biztos, hogy én több üzemanyagot égetek el, mint
> te, ha ugyanazon az uton járnánk.
Nezd, ha ugyanolyan sebesseggel gurulok uresben, mint te sebessegben
finom gazzal, akkor egyikunk motorja sem ad le teljesitmenyt.
Viszont a tied magasabb fordulatszamon porog, tehat jobban kopik,
valamint tobbet fogyaszt. Azt hiszem ezen is felesleges vitatkozni.
A motor is gyorsabban tonkremegy, benzint is tobbet egetsz, tehat
sokkal jobban szennyezed a kornyezetet.
>> Ketsegtelen hogy a nagy motor optimalisabb ha csak a vezetesi szempontokat
>> vesszuk figyelembe. Egeszeben mar nem biztos hogy jo kompromisszum.
>
> nem hát. mit számit a biztonság, a kényelem... próbáld ki, utána duma.
Hat penzt! Sok ado, sok benzin. Valaki ugy gondolja, hogy ez neki sok
penzt meger, masok ugy, hogy nem. Ezt kene megerteni vegre...
> elõbb néz körül a piacon. a használt nagyautó sokkal olcsóbb, mint a
> használt kisautó. szerencsére az emberek egy jó része így gondolkodik,
> ahogy leírod, és sorban áll a kisautókért, felhajtva ezzel az árukat,
> és letörve a nagyautókét. amíg ez így lesz, addig nekem jó.
Es par ev alatt tobbet kolt adora, benzinre... Itt hosszu tavra veszik
az autokat...
Persze fennal az a lehetoseg is, hogy mindenki, az egesz orszag sikhulye,
csak te vagy okos. Nyilvanvalo, hogy ha ennyire kulonbozik a velemeny,
akkor az egyik felnek nincs igaza...
> (egy példa:szuzuki _kötelezõ_ olajcserére haver 32ezer!!! forintot fizetett, úgy
> hogy õ vitte az olajat(4liter). nekem 7 liter olaj kell a kocsiba, ez kb
> 14ezer+egy szûrõ egy ezres. magam megcsinálom itthon, ha kell, mûhelyben f.olaj a
> hordóba és elviszik az olajosok)
Hallgassuk meg a _regi_ kisautoval rendelkezo embereket is.
A kisautoban is ugyanugy lehet hazilag cserelni az olajat.
Te most osszehasonlitasz egy sajat magad altal javitott osregi autot,
egy uj, draga rablo szervizben szervizelt autoval.
> pyxys1
--
Valenta Ferenc <vf at elte.hu> Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
"A hosszu elet titka: legyen nalad bicska!"
More information about the Elektro
mailing list